Food Inspiration Authenticiteit

Magazine cover

Authenticiteit

eerdere
edities

tell a
foodfriend

gratis
aanmelden

JOE PINE OVER 'ECHTHEID'

Wat zegt de wetenschap over authenticiteit? De Amerikaanse professor Joseph Pine is wereldberoemd geworden met zijn baanbrekende bestseller ‘De Beleveniseconomie.’ Maar omdat veel Nederlanders kritiek hadden op het fake-karakter van zijn Amerikaanse voorbeelden heeft hij een nieuw boek gepubliceerd: ‘Authenticiteit.’

De Diepte In? Speel het filmpje af (9 min)

Geen tijd maar wel interesse?
Klik hieronder voor de Samenvatting.

Presentatie nalezen in het Nederlands?
Klik dan hier

SAMENVATTING

Pine legt uit dat beschikbaarheid, prijsstelling en kwaliteit van producten niet langer voldoende zijn. De consument van nu zoekt authenticiteit waar en wat hij ook koopt. Als je aan deze hang naar authenticiteit weet te voldoen, heb je toegang tot de harten, de hoofden en de portemonnees van jouw klanten, wat jouw aanbod ook is.

Volgens Pine komt die hang naar authenticiteit voort uit drie maatschappelijke ontwikkelingen. Mensen zijn op zoek naar betekenisvolle ervaringen omdat ze het kunstmatige karakter van de geregisseerde ervaring zat zijn.

Een tweede ontwikkeling heeft te maken met de demografische invloed die 'baby boomers' en 'cultural creatives' op de samenleving uitoefenen. Hoewel beide groepen qua leeftijd sterk uiteenlopen -de baby boomers zitten in hun derde levensfase, terwijl de meeste cultural creatives aan het begin van hun carrière staan - vinden zij elkaar in een gezamenlijke gerichtheid op zingeving en levenskwaliteit.

Als laatste noemen de auteurs de ondermijning van de reputatie van belangrijke instituten. Gebrek aan leiderschap, fraude en zelfverrijking hebben het vertrouwen in politieke en economische instituten ernstig ondermijnd. Mensen verlangen naar mensen en instituten die echt voor iets staan en doen waarvoor ze staan.

In de video zet Pine zijn visie over authenticiteit uiteen. En passant haalt hij nog uit naar de Nederlanders die de Amerikanen beschuldigen van Disney-nep. ‘Nederland is net zo gemaakt als Disneyland. Er is geen vierkante meter in dat land dat niet ofwel uit de zee gehaald is of zo bewerkt is dat het lijkt alsof het daar altijd al is geweest.’

JOE PINE

SAMENVATTING

TEKST: HANS & JELLE STEENBERGEN

WETENSCHAP
OVER

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.foodinspiration.nl/page/previous-editions/6

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://profiel.magazine.foodinspiration.nl/

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://profiel.magazine.foodinspiration.nl

assets/foodinspiration6/b15f_Tekst Joseph Pine 290609.pdf

Coverstory Nieuwe Authenticiteit

Menu-Management

Powered by MagStream
Technology by MagStream Real Time Publishing