Food Inspiration Authenticiteit

Magazine cover

Le Pain Quotidien

TEKST: LUKAS VLAAR FOTOGRAFIE: SHOOT MY FOOD

tell a
foodfriend

gratis
aanmelden

eerdere
edities

HET DAGELIJKS BROOD

11

Le Pain Quotidien lijkt niets te merken van de crisis; de ambachtelijke formule groeit elk jaar door. In totaal zijn er de afgelopen vijftien jaar wereldwijd meer dan honderd outlets geopend. Nederland komt dit najaar aan de beurt met een vestiging in Amsterdam. Eindelijk.

De huiselijke sfeer is misschien wel het meest belangrijke onderdeel van Le Pain Qoutidien. Het design is al achttien jaar eigentijds. Ontbijten doe je aan de grote tafel, je deelt de biologische chocoladepasta met een onbekende buurman, je pelt een zachtgekookt bio-eitje met een boterham met bio-kaas, je drinkt een kop cappucino van een gecertificeerde boon. Le Pain Quotidien – in het Nederlands ‘Het Dagelijks Brood’- is zijn tijd ver vooruit geweest. Wat nu onder de noemer Nieuw Authentiek op de markt verschijnt, is geïnspireerd door Alain Coumont, oprichter van de keten.

De oorsprong van Le Pain Quotidien is te vinden in Brussel, op de Antoine Dansaertstraat. Alain Coumont opende daar zijn eerste vestiging. Zijn beweegreden deze broodzaak te openen, was zijn liefde voor een authentieke, traditionele keuken met kwalitatief goede en eerlijke ingrediënten. In het restaurant waar hij werkte was hij ontevreden over het brood dat werd gebakken. Hij besloot zelf artisinaal brood te gaan bakken. De investering van 30.000 euro voor een broodoven was te hoog voor het restaurant; de eerste Le Pain Quotidien in Brussel was geboren.

Alle producten van Le Pain Quotidien zijn authentiek, eerlijk geproduceerd en voornamelijk biologisch. Vrijwel het gehele assortiment, van brood tot chocopasta, is ook ‘take-away’ beschikbaar, voor thuis of onderweg.

Alain Coumont heeft aangekondigd dat Le Pain Quotidien steeds meer gaat werken met veganistische producten. Coumont ziet veganisme als de grootste trend van dit moment: ‘Bij veganisme wordt nogal snel gedacht aan een extreme vorm van dierenbescherming. Dit klopt niet, het moet gezien worden als een gezondere manier van leven. We weten allemaal dat door te veel dierlijke eiwitten ons cholesterolgehalte uit de hand loopt. Een vegetarisch of veganistisch dieet volgen is één van de manieren om het wereldwijde probleem van het te hoge cholesterolgehalte aan te pakken.’ Inmiddels wordt er een veganistisch menu aangeboden met glutenvrije en suikervrije desserts die ook nog eens biologisch zijn.

Vragen aan Arne Altman, licentiehouder Nederland

Klik op de nummers voor de vragen ->

Wat staat er op je cv?

“Arne Altmann (36) is opgeleid aan de Hotelschool.
Daarnaast heb ik uitgebreide ervaring opgedaan in de
horeca, ondermeer als bedrijfsleider in restaurant De Ondeugd, in de bediening op Kasteel De Wittenburg en als conciërge in het stijlvolle Amsterdamse vijfsterrenhotel Blakes (nu The Dylan genaamd). In december 2002 opende ik mijn eigen restaurant. Inmiddels heeft Altmann Restaurant & Bar zich een vaste plek verworven in de culinaire top van de Amsterdamse horeca.”

Waarom start je met Le Pain Quotidien?

“Na al tien jaar vaste gast te zijn in Le Pain Quotidien
(LPQ) Antwerpen, heeft mijn vriendin na een
stedentripje Leuven (België) het idee geopperd een LPQ in Nederland te beginnen. Dit vond ik een uitstekend idee en ben daar gelijk achteraan gegaan. Na 6,5 jaar Altmann werd het tijd mijn horizon te verbreden en een extra uitdaging aan te gaan.”

Hoe heb je het klaar gespeeld om
licentiehouder te worden?

,,Ik heb contact opgenomen met het hoofdkantoor
in New York en daarin aangegeven dat wij de beste partij zijn om LPQ naar Nederland te brengen. Na een aantal conference calls zijn wij uitgenodigd en heb ik heb met mijn partner een presentatie gegeven over onze ideeën voor LPQ in Nederland. Op dat moment waren er nog andere partijen in de running voor het contract. Na een aantal besprekingen waren zij overtuigd om met ons in zee te gaan. LPQ vindt 4 dingen belangrijk: kennis van het concept; ervaring in de horeca; voldoende startkapitaal; kennis van de markt.”

Hoe hoog zijn de investeringen in de nieuwe
outlet?

“Het afwerkingsniveau van alle winkels is vrij hoog.
En alle interieurs worden in België custom-made gemaakt, daardoor zijn de investeringen aanzienlijk.”

Wat kunnen we verwachten van Pain Quotidien
Amsterdam het eerste jaar?

“De eerste winkel zal op het Cornelis Troostplein
opengaan om mensen kennis te laten maken met LPQ. In 2010 zal de tweede vestiging in Amsterdam geopend worden. We zullen zorgen voor een rustige plek in de hectische stad.”

Wat is de factsheet van de nieuwe vestiging?

“Cornelis Troostplein 2-4 Amsterdam, 180m2, 74
zitplaatsen, 25 terrasplaatsen, open 7 dagen in de
week van 07:00 uur tot 24:00 uur. Wij zullen een aantal core menu items op de kaart hebben staan: ontbijt, patisserie, viennoiserie, belegde boterhammen, soepen, quiches, salades, high tea, brunch, koffie, thee, huisgemaakte limonades + een uitgebreid retail assortiment zoals: broden, cruesli, koffie, olijfolie, chocopasta, jam. Alles is waar mogelijk biologisch en fair trade.”

Welke lokale producten/gerechten ga je
introduceren?

“Boterham met gerookte ossenworst, stroopwafels,
lokale boerenkazen, al het beleg wordt bij lokale leveranciers/boerderijen afgenomen om de food miles zo laag mogelijk te houden.”

Hoe verklaar je het succes van Le Pain
Quotidien?

“Alain Coumont, de founder van LPQ, is nog heel
nauw betrokken bij het hele bedrijf; locatiekeuze, menukaart/nieuwe gerechten, brand control. De kenmerken van de allereerste winkel die hij begonnen is in 1991 in Brussel zoals de communal table, de bakkerij en het aanbod van breakfast, brunch en lunch, zijn nog steeds terug te vinden in elke winkel wereldwijd.”

Wat is volgens jou een goede definitie van
authenticiteit?

“Eerlijke ingrediënten (lokale producten/leveranciers/
fair trade) geserveerd in een warme atmosfeer door vriendelijke bediening die het belangrijk vindt de gast een prettige ervaring te geven. Zoals Alain het toentertijd bedacht heeft is het nog steeds terug te vinden in alle winkels."

Wat is je ambitie, jouw droom met Pain
Quotidien?

“Om een ‘proven concept’ in Nederland ook
succesvol te laten worden. Ik wil graag een ontmoetingsplek creëren waar mensen samen kunnen genieten in een gezellige atmosfeer.”

Op de weg naar de start van een nieuw
concept, heb je tips voor collega ondernemers?

“Probeer een goed team om jezelf heen te creëren,
ook op financieel en administratief gebied. Lees alle contracten goed door en geloof in je eigen kunnen.”

INTRO

START

AUTHENTICITEIT

BIOLOGISCH

SFEER

1

1

2

2

4

4

3

3

5

5

6

6

7

7

8

8

9

9

10

10

11

11

WWW.LEPAINQUOTIDIEN.COM

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://profiel.magazine.foodinspiration.nl/

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://profiel.magazine.foodinspiration.nl

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.foodinspiration.nl/page/previous-editions/6

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.lepainquotidien.com

Inhoudsopgave

Coverstory Nieuwe Authenticiteit

Powered by MagStream
Technology by MagStream Real Time Publishing