Food Inspiration 62 Brood-editie

Magazine cover

Bakery cafes

In Seattle liep Food Inspiration aan tegen Macrina Bakery Cafe, gelegen naast het hoofdkantoor van Starbucks. De combinatie van bakkerij met een vintage coffeeshop sprak ons zeer aan. We gingen op onderzoek uit en ontdekten een lunchroom van de toekomst: het bakery cafe.

De klassieke lunchroom is een samenvoeging van de (banket)bakkerij met een petit-restaurant. Het uiterlijk van de gemiddelde lunchroom is geïnspireerd op die van de traditionele bakkerij: de dominante kleurstelling is geel met beige, strakke spiegels aan de wand en standaardzitjes in de zaak met zicht op toonbanken waarop zoetigheden zijn uitgestald.

Macrina Bakery & Cafe kenmerkte zich door een robuust industrieel uiterlijk, dat was voorbehouden aan hippe restaurants. Het gebruik van beton, baksteen en stevige houten balken gaf de bakkerij een eigentijds accent. Geen nostalgie à la Anton Pieck, maar een authentiek uiterlijk waarin heden en verleden samensmelten.

In Macrina staan de barista en de bakker naast elkaar. Jong en toegewijd personeel zonder a-modieus uniform helpt de gast op een losse manier aan zijn ontbijt of lunch, om ter plekke op te eten of voor om mee te nemen. Het hoogtepunt van het Macrina Bakery Cafe was een grote glazen wand met zicht op de productieruimte. Hier werd het deeg gekneed voor het oog van de gast.

NIEUWE GENERATIE LUNCHROOM:
BAKERY CAFE

In 2011 telde Nederland meer dan 2.400 lunchrooms, een groei van 100% sinds 1995, toen er 1.200 lunchrooms werden geteld. De verwachting is dat het aantal stijgt naar 2.800 in 2017. Lunchrooms zijn sterk vertegenwoordigd in (stads)centra, circa 70%.

Lunchrooms hebben gemiddeld een vloeroppervlak van 91m2, 56 zitplaatsen binnen en 41 zitplaatsen buiten, indien er een terras aanwezig is.

In 2011 werd een omzet van rond de 600 miljoen geboekt. In 2007 was de omzet circa 500 miljoen. Het zijn hoofdzakelijk dagzaken met brood, koffie, thee en fris als belangrijkste producten. Gemiddeld is 70% van de omzet food en 30% dranken.

Er zijn twee belangrijke redenen waarom de lunchroom populair is: door de crisis zoeken consumenten een goedkoper alternatief voor een bezoek aan een restaurant en doordat er meer belangstelling is voor een gezond eten krijgt het menu van de lunchroom vaker de voorkeur boven dat van een fastfoodbedrijf.

De gemiddelde menukaart is intussen uitgebreid met hardlopers als salades, verse sappen, smoothies, brownies en scones.

LUNCHROOM POPULAIR:
DANKZIJ CRISIS

PASSENGER - CIRCLES

http://clk.tradedoubler.com/click?p=24371&a=2056858&url=https%3A%2F%2Fitunes.apple.com%2Fnl%2Falbum%2Fcircles%2Fid575710547%3Fi%3D575710777%26uo%3D4%26partnerId%3D2003

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://profiel.magazine.foodinspiration.nl/

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.foodinspiration.nl/page/previous-editions/6

Inhoudsopgave

Inspirational Huis van Beleg

Technology by MagStream Real Time Publishing