Food Inspiration 54: Toekomstdromen

Magazine cover

London calling

Anti-recessietrends

Bill's

Union Jacks

Polpo en Da Polpo

Tekst en foto’s:
Denise Kortlever

LONDON CALLING
Anti-recessietrends

Hoewel de horeca in Londen de gevolgen van de economische crisis merkt, zijn er ook restaurants die het juist nu heel goed doen en flink groeien. Wat maakt deze concepten zo succesvol? En hoe gebruiken ze de huidige financiële onzekerheid op een positieve manier? Laat je inspireren door deze anti-recessietrends.

Sharing dishes
Het samen delen van verschillende gerechten is in Londen een grote trend en vaak zijn ook wijnen per glas verkrijgbaar. Op deze manier blijven de porties klein (en dus betaalbaar) en houden restaurants minder eten over. Bovendien is het de beste wijze om zoveel mogelijk verschillende dingen te proeven, zonder meteen een kapitaal kwijt te zijn. Natuurlijk is het samen delen van gerechten ook een heel sociale manier van eten, precies zoals ze het in de meeste mediterrane landen allang doen. Op het menu van Nopi, de nieuwste hotspot van een de populairste chefs van dit moment, Yottam Ottolenghi, staan bijvoorbeeld maar drie hoofdgerechten; alle andere gerechten zijn kleine sharing plates die je met je tafelgenoten deelt.

Engelse mosterd
In Londen maakt men gretig gebruik van ingrediënten uit het seizoen. Dat is niet alleen economisch voordeliger, de producten zijn vaak ook smaakvoller en verser. Bij gastropub Ducksoup wisselt het menu zelfs dagelijks, gebaseerd op de inkopen die de chef ’s ochtends heeft gedaan. Ook lokale producten komen overal terug, vaak in combinatie met internationale smaken. Zo wordt er bij Spuntino alleen Engelse mosterd gebruikt op de populaire salt beef slider en de pizza’s in Jamie Oliver’s nieuwste succes Union Jacks zijn belegd met Britse favorieten, zoals cheddar en stilton. Daarnaast is een grote rol weggelegd voor comfort food. Van gepofte aardappels bij Spud tot de mac&cheese van Mishkins en de immens populaire gehaktballen op vrijwel elke menukaart. Geen ingewikkelde gerechtjes, maar eenvoudig troosteten dat je doet denken aan thuis.

No reservations
Opvallend is dat je bij de meeste populaire restaurants niet kunt reserveren. Gewoon vroeg in de rij staan of geduldig aan de bar wachten op een plaatsje dus. Restaurants hebben zo niet meer te maken met gasten die niet op komen dagen en hoeven geen aandacht meer aan reserveringen te besteden. Bovendien draagt dit no-reservationsbeleid bij aan de populariteit; drukke rijen voor de deur beloven immers veel goeds. Gasten worden bovendien steeds vaker benaderd via social media; het dagelijkse menu van Ducksoup wordt bijvoorbeeld via Tumblr en Twitter gedeeld.


Drie nieuwe succesvolle concepten die blijven groeien:

Polpo
Polpo is het razend populaire concept van beste vrienden Russell Norman en Richard Beatty. Twee jaar geleden opende de eerste Polpo zijn deuren in Soho en al snel volgden achtereenvolgens Da Polpo, Polpetto (verhuist binnenkort naar een groter pand), Spuntino en Mishkin’s. Over een paar weken opent Polpo Smithfield en naar verluidt wordt er door de mannen alweer druk naar nieuwe locaties gekeken. Polpo is gebaseerd op een Venetiaanse wijnbar; met kleine gerechten die samen worden gedeeld, in een casual sfeer en met veel Italiaanse wijnen per glas. De gerechten zijn eenvoudig maar van uitstekende kwaliteit door het gebruik van de beste Italiaanse recepten. Op de kaart staan – naast klassiekers als pizzette en risotto – comfort food (gehaktballen) en eigentijdse gerechten (zoals makreeltartaar met flatbread).

Polpo bracht Londen ook aan de Italiaanse cocktail: Spritz, met likeuren Aperol en Campari, prosecco en sodawater wordt hier volop geschonken. Nieuwste aanwinst Mishkin’s is een enigszins vreemde eend in de bijt. Deze zaak is gebaseerd op Amerikaanse joodse deli’s zoals Katz (New York), waar Meg Ryan haar ‘orgastisch’ lekkere pastramisandwich at. Op het menu van Mishkins is zo’n Reuben-sandwich uiteraard ook te vinden, net als mac&cheese en gehaktbrood. De bediening in alle Polpo-zaken is casual en een beetje excentriek; tatoeages zijn eerder regel dan uitzondering en aan kledingvoorschriften doet de keten niet. Ook niet aan reserveren trouwens. Daardoor staan mensen letterlijk in de rij voor een etentje bij Polpo.

Drie nieuwe succesvolle concepten die blijven groeien:

Union Jacks
Het nieuwste concept van Jamie Oliver startte eind 2011 en binnenkort opent alweer de vierde vestiging van Union Jacks in een groot pand in Covent Garden. De gasten zijn lovend over de restaurants en Jamie vindt deze samenwerking met bekende pizza-chef Chris Bianco de beste ooit. Het geheim zit hem in het “cheesy” gevoel dat de zaak heeft: een beetje fout, maar tegelijkertijd voelt iedereen zich er thuis. Union Jacks vindt het belangrijk dat de werknemers het fijn hebben, omdat een positieve sfeer op de gasten overslaat. Daarom staat de bediening weleens in de keuken en leren de chefs op hun beurt gerechten uit te serveren; plezier en respect voor elkaar staan voorop. De inrichting van Union Jacks heeft lichte pastelkleuren en romantische accenten die worden gecombineerd met neonletters en bioscoopborden.
Union Jacks werkt vrijwel uitsluitend met Engelse producten en zet deze enthousiast in de spotlights. Op het menu staan dan ook eenvoudige Britse retro-gerechten (zoals vissticks en garnalencocktail) en veel flatbreads uit de houtoven: pizza’s die met originele ingrediënten als stoofvlees, gerookte vis en Leicesterkaas worden belegd.

Drie nieuwe succesvolle concepten die blijven groeien:

Bill’s
Bill’s begon ruim tien jaar geleden in East Sussex en opent sinds 2011 steeds meer locaties in Londen. Centraal in het concept van Bill’s staan lokale en biologische producten, authenticiteit en een gemoedelijke sfeer. Elk kleurrijk ingericht restaurant is tegelijkertijd ook een eetwinkel. Langs de wanden staan grote stellages waar talloze Bill’s-producten worden verkocht: van jams tot olijfolie en van chips tot chutneys.
De keten doet veel aan hergebruik van materialen: op de tafels vind je kaarsen in oude jampotten en het bestek staat in lege havermoutblikken. Op het menu staat eerlijk eten, maar dan op de beste manier en met originele accenten klaargemaakt. Wentelteefjes met walnotenyoghurt en ahornsiroop voor het ontbijt bijvoorbeeld, of shepherd’s pie met zoete aardappel. In elke Bill’s vind je lange aanschuiftafels met dikke stapels kranten en alle maaltijden zijn mee te nemen voor thuis.


LILLY ALLEN - LDN

Denise Kortlever is een multitalent. Ze werkt als redacteur en presentatrice voor Emma TV en schrijft teksten voor websites van (veelal creatieve) bedrijven. Ook is ze restaurantspotter voor Specialbite. Ze reist graag, is dol op het spotten van bijzondere (eet)adressen en valt - naar eigen zeggen - anderen graag lastig met culinair advies en favoriete recepten. In Londen ging ze voor ons op zoek naar betaalbare Britse Gastro-pubs. Hier kun je goed recessieproef eten.

tlt-thelittlethings.com

i

LONDON CALLING

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.foodinspiration.nl/page/previous-editions/6

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://profiel.magazine.foodinspiration.nl/

http://www.youtube.com/watch?v=eFpnPZpFTEk

http://clk.tradedoubler.com/click?p=24371&a=2056858&url=http%3A%2F%2Fitunes.apple.com%2Fnl%2Falbum%2Fldn%2Fid161952170%3Fi%3D161952234%26uo%3D4%26partnerId%3D2003

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://tlt-thelittlethings.com/

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://tlt-thelittlethings.com/

Inspirational Lipton

Business Rebels

Powered by MagStream
Technology by MagStream Real Time Publishing