Winebars
IN SAMENWERKING MET VENUEZ HOSPITALITY & STYLE MAGAZINE
De wijnbar is in opmars. Simpel en stijlvol: goede wijnen, kleine hapjes, strak maar warm ingericht. En het valt in de smaak bij een breed publiek. Aan de lange barren zitten twintigers, dertigers en veertigers, opvallend veel vrouwen, in groepen of stelletjes. Te genieten van toegankelijke kwaliteitswijn. Veel van de wijnen worden per glas gekocht en zijn niet uitgesproken duur. Aan tafel brengen sommeliers hun enthousiasme over op de gasten, terwijl op de menukaart uitgebreide smaakbeschrijvingen staan. In deze Mood Inspiration de spotlight op twee trendy wijnspots.
WIJNCAFÉ LEFEBVRE
"Utrecht is een echte studentenstad. Met een goed laagdrempelig horecaconcept kom je hier heel ver," aldus Ernest Lefebvre, ondernemer van de nieuwe wine spot in Utrecht. "Ik wilde een eenvoudig horecaconcept, zonder grote keukenbrigade, op een A1-locatie, met wijn, bier en kleine hapjes." Met Wijncafé Lefebvre is zijn droom gerealiseerd.
1NUL8
Aan de Meent opende begin maart Café-Brasserie-Wijnbar 1NUL8 haar deuren. Horecaondernemers Ad Schaap, zijn dochter Sabrina Schaap en Floris van der Sluis zijn de trotse eigenaars. De familie Schaap is eigenaar van De Beren Eetcafés, een keten van zo’n 20 familierestaurants, met een sterke geografische focus op Zuid-Holland. Ad: “Met deze nieuwe zaak richten wij ons op een heel andere doelgroep. Ik vind het best spannend, maar ook erg leuk om eens een nieuw concept te lanceren.”
WIJNCAFÉ LEFEBVRE
“Utrecht is een echte studentenstad. Met een goed laagdrempelig horecaconcept kom je hier heel ver,” aldus Ernest Lefebvre, ondernemer van de nieuwe wine spot in Utrecht. “Ik wilde een eenvoudig horecaconcept, zonder grote keukenbrigade, op een A1-locatie, met wijn, bier en kleine hapjes.” Met Wijncafé Lefebvre is zijn droom gerealiseerd.
WIJNCAFÉ EN WIJNHANDEL
Ernest creëerde Wijncafé Lefebvre samen met ondernemer Wim Wiersma. Beide mannen werken al jaren samen in verschillende horecagelegenheden en zijn eigenaar van wijnhandel WOW!. Ernest leidt het wijncafé en de wijnhandel, Wim focust zich vooral op zijn andere horecabedrijven. Ernest: “Ik heb altijd al een passie voor eten en drinken gehad. Na de hotelschool ben ik het horeca- en cateringvak ingerold. Bij dit concept zijn we niet over één nacht ijs gegaan. Ik heb eerst gedegen vooronderzoek gedaan en goed rondgekeken bij collega’s in Nederland en het buitenland. Ons doordachte businessplan gaf de doorslag bij de eigenaar van dit gewilde pand in hartje Utrecht.”
PUZZELEN
Met de hulp van ontwerper Didier Prince kwam het interieurontwerp tot stand. “Het was puzzelen met de smalle ruimte,” aldus Ernest. “Door lange statafels aan de muur te plaatsen, is een soort bar gecreëerd waaraan gasten kunnen hangen.” De wijnkasten, gemaakt van gerecycled teakhout, dienen ook als opslagruimte. Om de hoek, uit het directe zicht, is een speciaal werkeiland met tap geplaatst. “Ik wilde bewust geen prominente tap op de bar, maar ik vind wel dat de gasten hier een biertje moeten kunnen drinken. We serveren pilsener van Brouwerij De Leckere uit de Meern, een lokaal biologisch biertje dat uitstekend binnen het concept past.”
AMUSES
Het aanbod van kleine gerechtjes is pas na de opening ontstaan. “We merkten dat we tijdens het dinermoment een dipje in bezoekers kregen, omdat onze gasten bij de buren gingen eten. We hadden alleen wat kaasjes en dat was het wel. Nu werken we met een wisselend aanbod van drie en vijf amuses. We vragen aan de gasten wat ze liever niet eten en houden daar rekening mee. Daarnaast serveren we charcuterie, een kaasplank, een kleine en een grote schaal met lekkers en een wisselde daghap met een bijpassend glas wijn voor vijftien euro.”
90 WIJNEN
“We serveren negentig wijnen, waarvan zestig per glas. De wijnen zijn ingedeeld in drie prijscategorieën: €3,50, €4,50 en €5,50. Per categorie serveren we vier wit, vier rood en een roséwijn. Daarnaast bieden we acht tot tien verschillende bubbels per glas en acht dessertwijnen. In het wijnserveersysteem, van Enomatic, staat een wisselend assortiment van zestien flessen. Doordat de flessen wijn worden aangesloten op een luchtdichte tap, blijven eenmaal aangebroken flessen wekenlang goed. Het systeem wordt vooral gebruikt voor wijnen die voornamelijk per fles worden verkocht. Zo kunnen we onze gasten toch de gelegenheid bieden om die vooraf te proeven.”
PROEFLOKAAL
“We hebben heel bewust gekozen voor een toegankelijk wijncafé. Dat betekent dat je hier niet het hele assortiment van de Premier Cru kunt drinken, maar wel een goed glas wijn vanaf 3,50 euro of een mooie fles vanaf 17,50 euro. We wisselen regelmatig ons assortiment, dat is het voordeel van de combinatie met de wijnhandel. Daardoor kunnen we ook de prijzen op een normaal niveau houden. Als je ziet hoeveel aandacht de media aan eten en drinken besteedt, dan moet je dat ook ergens kunnen beleven zonder dat je een kapitaal kwijt bent. Voor de wijnhandel zijn we een soort proeflokaal. Gasten kunnen hier eerst de wijn proeven en die vervolgens bij de wijnhandel bestellen.”
Lefebvre
Neude 2
3512 AD Utrecht
www.wijncafelefebvre.nl
1NUL8
Aan de Meent opende begin maart Café-Brasserie-Wijnbar 1NUL8 haar deuren. Horecaondernemers Ad Schaap, zijn dochter Sabrina Schaap en Floris van der Sluis zijn de trotse eigenaars. De familie Schaap is eigenaar van De Beren Eetcafés, een keten van zo’n 20 familierestaurants, met een sterke geografische focus op Zuid-Holland. Ad: “Met deze nieuwe zaak richten wij ons op een heel andere doelgroep. Ik vind het best spannend, maar ook erg leuk om eens een nieuw concept te lanceren.”
BARCELONA EN LONDEN
Voor het interieurontwerp werd de hulp van Ferry Tabeling, architect van Heineken, ingeroepen. “De hele trend van blingbling is wel op zijn retour,” vertelt Ferry, “en Rotterdam kenmerkt zich sowieso door no-nonsense interieurs, zoals bijvoorbeeld Dudok en Hotel New York.” De inspiratie voor 1NUL8 haalden de ondernemers uit Barcelona en Londen, waar de sfeer van tapasbars in een eigentijds jasje wordt gestoken. Ferry stelt: “Het concept moet een brede doelgroep aanspreken en totaal iets anders zijn dan de voormalige nachtzaak op deze locatie.”
HUISKAMERELEMENTEN
Sabrina: “We hebben bewust gekozen voor een licht interieur, waarbij het daglicht naar binnen valt. Veel knusse bankjes, maar geen afgelegen hoekjes, zodat de zaak overzichtelijk blijft.” Ferry: “We hebben gekozen voor een mix aan materialen en meubilair, want niets is zo lelijk als perfectie. Mensen voelen zich vaak eerder thuis als het interieur net niet klopt. Het uitgangspunt was een no-nonsense-uitstraling met huiskamerelementen: hout, staal en beton worden verzacht door stoffen. Design Electro Products was verantwoordelijk voor het lichtplan. Er is veel verlichting toegepast, om het dagkarakter te versterken. Door de spots te voorzien van een houten frame zijn ze volledig in het interieur geïntegreerd.”
WIJNKAART
Door een twaalf meter lange bar te plaatsen, heb je niet echt een restaurantgevoel. De bar heeft tevens een speciale koffiecorner. Sabrina: “Je kunt overal zitten en eten van de kleine-gerechtenkaart. We hebben een wijnkaart met dertig wijnen, waarvan we de helft per glas serveren. We hebben geen sommelier in dienst, want de smaakomschrijving staat omschreven op de kaart. De nadruk ligt op toegankelijke wijn die iedereen kan bestellen en waarderen.”
1nul8
Meent 108
3011 JR Rotterdam
www.1nul8.nl
TEKST: PAULA PLANTINGA FOTOGRAFIE: JIM ELLAM
Bekijk de foto's:
1NUL8
1NUL8
WIJNCAFÉ LEFEBVRE
WIJNCAFÉ LEFEBVRE
GABRIEL RIOS - YOU WILL GO FAR
http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.1nul8.nl/
http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.venuez.nl/