Food Inspiration 44: Krasse Knarren

Magazine cover

Mood Inspiration: Starbucks

IN COPRODUCTION WITH
VENUEZ HOSPITALITY & STYLE MAGAZINE

Starbucks is vanaf de oprichting in 1971 uitgegroeid tot één van ’s werelds grootste koffiebranders en retailers op het gebied van speciality coffee. Het bedrijf maakt de afgelopen jaren een belangrijke ontwikkeling door: van globaal naar lokaal. "We zetten ons global brand meer ‘glocal’ neer. Met respect voor de samenleving, omgeving en het milieu”, aldus Liz Muller, global director conceptdesign bij Starbucks.

Starbucks baseert haar winkelbeleving op een nieuw designconcept dat is geïnspireerd op de Starbucks Shared Planet beginselen; een zelfopgelegde voortdurende verplichting om business op een verantwoorde manier te doen. Aandachtspunten zijn ethische inkoop, eerlijke productie, het beperken van de milieubelasting en respect voor de lokale gemeenschap.
“We willen in onze stores het gemeenschapgevoel bevorderen en onze impact op de planeet verminderen door materialen lokaal in te kopen en zo veel mogelijk gerecyclede spullen gebruiken. We willen dat iedere nieuwe of gerenoveerde Starbucks-store het karakter van de lokale buurt reflecteert, waardoor gasten echt het gevoel hebben thuis te komen. En in Starbucks vestigingen op andere plekken in de wereld doen ze juist nieuwe ontdekkingen.” Vier voorbeelden van hoe Starbucks dit concept in de praktijk brengt.

PIKE PLACE
“De allereerste Starbucks-winkel in Seattle bevindt zich bij Pike Place Market, een beroemde ambachtelijke markt. De winkel was klein en onopvallend. Om de hoek van de originele store wilden we een nieuw concept neerzetten, rekeninghoudend met de merkwaarden en de heritage. Dit was de start van het nieuwe interieurconcept. Het resultaat is een café dat er uit ziet alsof het er al jaren staat. Veel gasten denken zelfs dat dit de originele winkel is. Het beton is zichtbaar gelaten, net als enkele pilaren. De communitytafel is afkomstig van een restaurant in Seattle. Het walnotenhout komt van een gesloopte nabijgelegen boerderij. De krijtborden achter de bar zijn van de lokale school. En aan de muren hangen de jutezakken waar de bonen in zijn vervoerd. We hebben de ruimte mooi ingericht en vertellen tegelijkertijd een verhaal.”

der >>

15TH AVE. COFFEE & TEA
“15th Ave. Coffee & Tea is een design lab, ontwikkeld door Starbucks. Het is een uniek concept waarbij het merk Starbucks heel subtiel is verwerkt. We hebben de beste koffie en de beste bars; laten we dat niet schreeuwen, maar gewoon bewijzen. Daarnaast hebben we hier laten zien op welke wijze met heel weinig middelen een winkel kan worden opgezet. Al het materiaal is gerecycled en uniek. In deze winkel vinden dagelijks koffie- en theecuppings plaats en er zijn verschillende koffie- en theebereidingen verkrijgbaar.”

CARROUSEL DU LOUVRE
“In Parijs hebben we bij het Louvre op een historische plek een Starbucks store gebouwd. Deze winkel bevindt zich in een prestigieus winkelcentrum onder het Louvre. De store is sinds januari 2011 geopend. De Franse caféstoeltjes en -tafels werden door lokale ambachtslieden opgeknapt. De oude koffiemolens zijn gevonden op Franse vlooimarkten en worden gebruikt als designelement om de koffiegeschiedenis te illustreren. De bar en de communitytafel zijn gemaakt van Frans eiken. In de wand zijn oude champagnerekken verwerkt waar het Starbucks-logo op is geëtst. We willen onze bezoekers informeren over en bewust maken van de herkomst van koffie, vandaar dat we op de hoge wand bij de entresol foto’s hebben gehangen van de koffieplantages waarvan wij de koffie verkopen.”

AVENUE DE L’OPERA
“In maart 2011 werd de gerenoveerde Starbucks op Avenue de l’Opera in Parijs opgeleverd. Het interieur werd grotendeels geïnspireerd op de nabijgelegen Opéra Garnier. De entree werd verplaatst naar de centrale hoek van het pand en kreeg smeedijzeren deuren die aansluiten bij de architectuur van het pand. De tafels en stoelen zijn lokaal gevonden en gerenoveerd. Verlichtelementen werden gevonden op lokale vlooimarkten en hergebruikt. De rode gordijnen refereren aan het doek van de opera.”

STARBUCKS.COM


MOOD INSPIRATION
STARBUCKS IN 4 CONCEPTEN

TEKST: PAULA PLANTINGA FOTOGRAFIE: STARBUCKS

CARROUSEL DU LOUVRE

» CARROUSEL DU LOUVRE

PIKE PLACE

» PIKE PLACE

15TH AVE. COFFEE & TEA

» 15TH AVE. COFFEE & TEA

KLIK HIERBOVEN OM DE
4 STARBUCKS-CONCEPTEN
TE BEKIJKEN

AVENUE DE L’OPERA

» AVENUE DE L’OPERA

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.starbucks.com/

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.venuez.nl/

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.foodinspiration.nl/page/previous-editions/6

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://profiel.magazine.foodinspiration.nl/

http://clk.tradedoubler.com/click?p=24371&a=2056858&url=http%3A%2F%2Fitunes.apple.com%2Fnl%2Falbum%2Fcarrickfergus%2Fid458374637%3Fi%3D458374720%26uo%3D4%26partnerId%3D2003

Inspirational Spadel

Terroir: Zoete Streken

Technology by MagStream Real Time Publishing