Dé Senior Bestaat Niet
DÉ SENIOR BESTAAT NIET
DÉ SENIOR BESTAAT NIET
Zoals er veel verschil zit in de doelgroep 0-50 jaar, is er ook veel verschil tussen 50 en 100 jaar. En daarbij laten ze zich maar moeilijk labelen. Want hoewel Ozzy Ozbourne en Prince Charles beiden tot de doelgroep ‘oudere miljonairs’ behoren, houdt de vergelijking daar wel op.
Nederland telt in januari 2012 ruim 5,8 miljoen 50-plussers. En het worden er steeds meer: in 2025 zijn het er zeven miljoen. De discussie rond de marketing voor deze groep ‘ouderen’ speelt al jaren. Want van een homogene groep is geen sprake. Het is inmiddels wel duidelijk dat het clichébeeld van belegen opa’s en oma’s die geen meter vooruit te branden zijn geen hout snijdt. Ondertussen is een nieuw clichébeeld ontstaan, dat van de actieve levensgenieter met geld als water. Clichés - beide typen bestaan natuurlijk wel, maar beiden vormen geen solide basis voor marktbenadering.
Het Familie Kenniscentrum heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de groep 50 plussers en heeft ze onderverdeeld in 5 types:
Type 1:
Type 2:
Type 3:
Type 4:
Type 5:
Zoals er veel verschil zit in de doelgroep 0-50 jaar, is er ook veel verschil tussen 50 en 100 jaar. En daarbij laten ze zich maar moeilijk labelen. Want hoewel Ozzy Ozbourne en Prince Charles beiden tot de doelgroep ‘oudere miljonairs’ behoren, houdt de vergelijking daar wel op.
Nederland telt in januari 2012 ruim 5,8 miljoen 50-plussers. En het worden er steeds meer: in 2025 zijn het er zeven miljoen. De discussie rond de marketing voor deze groep ‘ouderen’ speelt al jaren. Want van een homogene groep is geen sprake. Het is inmiddels wel duidelijk dat het clichébeeld van belegen opa’s en oma’s die geen meter vooruit te branden zijn geen hout snijdt. Ondertussen is een nieuw clichébeeld ontstaan, dat van de actieve levensgenieter met geld als water. Clichés - beide typen bestaan natuurlijk wel, maar beiden vormen geen solide basis voor marktbenadering.
Het Familie Kenniscentrum heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de groep 50 plussers en heeft ze onderverdeeld in 5 types:
Type 1:
Type 2:
Type 3:
Type 4:
Type 5:
Zoals er veel verschil zit in de doelgroep 0-50 jaar, is er ook veel verschil tussen 50 en 100 jaar. En daarbij laten ze zich maar moeilijk labelen. Want hoewel Ozzy Ozbourne en Prince Charles beiden tot de doelgroep ‘oudere miljonairs’ behoren, houdt de vergelijking daar wel op.
Nederland telt in januari 2012 ruim 5,8 miljoen 50-plussers. En het worden er steeds meer: in 2025 zijn het er zeven miljoen. De discussie rond de marketing voor deze groep ‘ouderen’ speelt al jaren. Want van een homogene groep is geen sprake. Het is inmiddels wel duidelijk dat het clichébeeld van belegen opa’s en oma’s die geen meter vooruit te branden zijn geen hout snijdt. Ondertussen is een nieuw clichébeeld ontstaan, dat van de actieve levensgenieter met geld als water. Clichés - beide typen bestaan natuurlijk wel, maar beiden vormen geen solide basis voor marktbenadering.
Het Familie Kenniscentrum heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de groep 50 plussers en heeft ze onderverdeeld in 5 types:
Type 1:
Type 2:
Type 3:
Type 4:
Type 5:
Zoals er veel verschil zit in de doelgroep 0-50 jaar, is er ook veel verschil tussen 50 en 100 jaar. En daarbij laten ze zich maar moeilijk labelen. Want hoewel Ozzy Ozbourne en Prince Charles beiden tot de doelgroep ‘oudere miljonairs’ behoren, houdt de vergelijking daar wel op.
Nederland telt in januari 2012 ruim 5,8 miljoen 50-plussers. En het worden er steeds meer: in 2025 zijn het er zeven miljoen. De discussie rond de marketing voor deze groep ‘ouderen’ speelt al jaren. Want van een homogene groep is geen sprake. Het is inmiddels wel duidelijk dat het clichébeeld van belegen opa’s en oma’s die geen meter vooruit te branden zijn geen hout snijdt. Ondertussen is een nieuw clichébeeld ontstaan, dat van de actieve levensgenieter met geld als water. Clichés - beide typen bestaan natuurlijk wel, maar beiden vormen geen solide basis voor marktbenadering.
Het Familie Kenniscentrum heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de groep 50 plussers en heeft ze onderverdeeld in 5 types:
Type 1:
Type 2:
Type 3:
Type 4:
Type 5:
Zoals er veel verschil zit in de doelgroep 0-50 jaar, is er ook veel verschil tussen 50 en 100 jaar. En daarbij laten ze zich maar moeilijk labelen. Want hoewel Ozzy Ozbourne en Prince Charles beiden tot de doelgroep ‘oudere miljonairs’ behoren, houdt de vergelijking daar wel op.
Nederland telt in januari 2012 ruim 5,8 miljoen 50-plussers. En het worden er steeds meer: in 2025 zijn het er zeven miljoen. De discussie rond de marketing voor deze groep ‘ouderen’ speelt al jaren. Want van een homogene groep is geen sprake. Het is inmiddels wel duidelijk dat het clichébeeld van belegen opa’s en oma’s die geen meter vooruit te branden zijn geen hout snijdt. Ondertussen is een nieuw clichébeeld ontstaan, dat van de actieve levensgenieter met geld als water. Clichés - beide typen bestaan natuurlijk wel, maar beiden vormen geen solide basis voor marktbenadering.
Het Familie Kenniscentrum heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de groep 50 plussers en heeft ze onderverdeeld in 5 types:
Type 1:
Type 2:
Type 3:
Type 4:
Type 5:
Zoals er veel verschil zit in de doelgroep 0-50 jaar, is er ook veel verschil tussen 50 en 100 jaar. En daarbij laten ze zich maar moeilijk labelen. Want hoewel Ozzy Ozbourne en Prince Charles beiden tot de doelgroep ‘oudere miljonairs’ behoren, houdt de vergelijking daar wel op.
Nederland telt in januari 2012 ruim 5,8 miljoen 50-plussers. En het worden er steeds meer: in 2025 zijn het er zeven miljoen. De discussie rond de marketing voor deze groep ‘ouderen’ speelt al jaren. Want van een homogene groep is geen sprake. Het is inmiddels wel duidelijk dat het clichébeeld van belegen opa’s en oma’s die geen meter vooruit te branden zijn geen hout snijdt. Ondertussen is een nieuw clichébeeld ontstaan, dat van de actieve levensgenieter met geld als water. Clichés - beide typen bestaan natuurlijk wel, maar beiden vormen geen solide basis voor marktbenadering.
Het Familie Kenniscentrum heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de groep 50 plussers en heeft ze onderverdeeld in 5 types:
Type 1:
Type 2:
Type 3:
Type 4:
Type 5:
AFWIJKEND GEDRAG
Op grond van consumptiegedrag heeft onderzoeksbureau Veldkamp consumenten - ouderen én jongeren - ingedeeld in drie groepen:
De luxezoekers: de mening van anderen is belangrijk, ze willen niet achterlopen bij mode en trends, merken zijn belangrijk, net als luxe en comfort. De non-conformisten: hechten juist geen waarde aan de mening van hun omgeving, ze zijn prijsgevoelig, willen het beste tegen de beste prijs, merken spelen een minder belangrijke rol.De bewuste consumenten: wars van trends, spaarzaam, maar wel gevoelig voor luxe en design. De productiewijze en herkomst van producten is belangrijk. Hun gedrag is ‘verantwoord’ en de omgeving mag dat weten.
De indeling in 5 typen is natuurlijk niet zaligmakend. Op grond van consumptiegedrag heeft hetzelfde onderzoeksbureau consumenten - ouderen én jongeren – nogmaals ingedeeld, maar nu in drie groepen:
ze geven minder makkelijk geld uit;de mening van anderen speelt een kleinere rol bij aankopen;ze vinden het juist belangrijk om te weten waar op en welke wijze producten worden gemaakt;ze hechten minder waarde aan mode en trends;ze vinden de kwaliteit van producten belangrijker dan vorm en gevoel.
Behoudend Zorgzamen
Sociaal, conservatief en traditioneel. Vinden het belangrijk om geaccepteerd te worden door anderen. Belangrijke waarden zijn beheersing en gehoorzaamheid. Niet erg innovatief: doorgaans de laatste groep die iets nieuws omarmt.
Oudere Afwachtenden
Onopvallend en sociaal, maken weinig gebruik van media. Een comfortabel leven, volwassen liefde (seksuele én geestelijke intimiteit), vergeving, wijsheid en acceptatie door anderen staan hoog op de wensenlijst. Volgens hen bieden de meeste nieuwe producten geen inhoudelijke verbetering. Merkvertrouwdheid is dan ook belangrijk.
Stoere Prijsbewusten
Prijsbewust, opgewekt, plezier, hedonisme, onafhankelijk, een stoere houding en interesse in elektronica. Deze groep is het meest prijsbewust van alle vijftigplussers en hecht veel belang aan acties en aanbiedingen. Relatief jong (43 procent is tussen de 50 en 55 jaar) en niet heel erg betrokken bij de buitenwereld.
Jongere Ruimdenkers
Innovatief, progressief, sociaal en stijlvol. Ze vinden eerlijkheid, betrouwbaarheid en ruim van geest zijn belangrijk. Internet is de belangrijkste mediabron voor deze groep, televisie kijken of radio luisteren doen ze nauwelijks. Voorkeur voor creatieve en betrouwbare merken.
Vrijgevochten Vooroplopers
Extravert, individueel en erg innovatief. Deze groep omvat de meeste innovators en early adopters. Bedreven bezitters van computer, internet en mobiele telefoon. Zware mediagebruikers, zowel van traditionele als van nieuwe(re) media.
50-plussers zijn net vitale kritische dertigers
Traditioneel worden doelgroepen ingedeeld naar sexe, inkomen of leeftijd. Maar leeftijd is bij een groeiende groep ouderen is van ondergeschikt belang. ‘Je bent zo oud als je je voelt’. De groep 50-plussers is wel op 1000 manieren te segmenteren. We noemen er een aantal.
Politiek/maatschappelijke vorming: Vooroorlogse generatie – stille generatie – protestgeneratie – babyboomers Herkomst: Autochtoon – westerse allochtoon (1e of 2e generatie) – niet-westerse allochtoon (1e of 2e generatie)Houding tot geld: Schrapers – Flierefluiters – Spaarders – Aanvullers – Oud geld Zelfredzaamheid: Vitalen – Toekomstgerichte vitalen – Eenzame redzamen – Cognitief beperkt redzamen – HulpbehoevendenHouding tot buitenwereld: Hedonisten – Nieuwsgierigen – Degelijken – Worstelaars Gedrag: Behoudend zorgzaam – ouder afwachtend – stoer prijsbewust – jong ruimdenkend – vrijgevochten vooroplopend
i
Bron: 50-plus en Merkbewust, van Het Familie Kenniscentrum