Leading Concepts België 2010
eerdere
edities
tell a
foodfriend
2010: TOP 3 LEADING RESTAURANTS IN BELGIË
Op 11 oktober 2010 organiseerde Leaders Club België voor de tweede keer de ‘Concept Restaurant Awards’. Meer dan 300 foodservice professionals uit de Benelux verkozen de drie meest trendy restaurants van België voor 2010.
De winnaars:
Gouden Palm Tête Pressée (Brugge)
Zilveren Palm Josephines (Antwerpen)
Bronzen Palm Les Filles - Plaisirs Culinaires (Brussel)
v Klik hieronder voor de video's v
Tête Pressée
Tête Pressée is een eethuis met een dubbele functie: het is een restaurant met daaraan verbonden een delicatessenzaak. Maar het is geen klassiek restaurant, noch een klassieke deli. Het restaurant heeft een open keuken, die wordt omringd door een lange hoge eettafel. ’s Middags kun je hier aanschuiven en zie je de chefs het eten voor je neus bereiden. De table d'hôte is ‘s avonds uitsluitend te reserveren voor privé-groepen vanaf 10 personen. De deli is een echte eetwinkel waar van alles te proeven valt. Deze eetwinkel biedt een ruime keuze aan warme en koude huisgemaakte maaltijden. Een van de ster-items is de lunchbox, wat een prima alternatief is voor de klassiek belegde baguette. De hele inrichting ademt oprechte passie voor de producten uit.
Tête Pressée
Koningin Astridlaan 100
B-8200 Brugge
www.tetepressee.be
Josephine’s
Josephine is een duurzaam restaurant-barconcept met veel aandacht voor detail. Het vintage-chic interieur is ontworpen door Kurt Hereygers van Not Before Ten, die met een zeer bescheiden budget, een zeer warme en intieme sfeer in de bar en het restaurant heeft gemaakt, evenals in de twee wijnlounges. Het interieur is vrijwel uitsluitend ingericht met tweedehands voorwerpen en meubels.
In de keuken wordt uitsluitend gewerkt met – vaak lokale – kwaliteitsproducten. Voor een goede start van de avond of juist een afsluiting in stijl biedt Josephine in haar Dry Martini bar een grote verscheidenheid aan klassieke cocktails en haar Josephine’s Perfumed Martini’s. Donderdag is jazz avond met een live orkest, terwijl op vrijdag en zaterdag, dj's zorgen voor een ongedwongen sfeer met soul, jazz, bossa en funk muziek.
Josephine’s
Gentplaats 1
B-2000 Antwerpen
www.josephines.be
Les filles – Plaisirs culinaires
Drie vrouwen, drie visies en één keuken. Een chefkok, een zangeres en een danseres combineren hun werelden en passies om daarmee vanuit hun unieke kookwerkplaats een nieuw lunchconcept te lanceren. Een uniek dagelijks wisselend menu, gebaseerd op biologische of ambachtelijke producten, rechtstreeks geleverd op uw kantoor. Een filosofie die het milieu respecteert. Elke middag verwelkomen “The Women" ook gasten aan de table d'hôte om datzelfde dagmenu te laten proeven, geserveerd in hun eigen keuken. Les filles zijn gehuisvest in een levendige ruimte in een gebouwencomplex, wat voorheen een oud loodgieterspakhuis was.
Les filles – Plaisirs culinaires
Vanderschrickstraat, 85
B-1060 Brussel
www.lesfillesplaisirsculinaires.be
Leading concepts
België 2010
Daniel Majonchi is oprichter en voorzitter van de
International Leadersclub. Dit platform voor
innovatieve´leaders in foodservice and hotel trade’
heeft als doel het bouwen van een internationaal
netwerk, door continue kennisuitwisseling en
netwerkmogelijkheden.
Key figures - Tête Pressée
Opening: Juli 2009
Creators: Pieter Lonneville en Lien Vanrafelghem
Oppervlakte: 300 m²
Aantal zitplaatsen: 21 binnen – 9 buiten
Open: 6/7 (dinsdag-zondag)
Couverts/dag: 25 lunch
Key figures - Josephine's
Opening: April 2010
Creators: Danyelle van Thoor en Kasper Stuart
Oppervlakte: 380 m²
Aantal zitplaatsen: 75 binnen
Open: 5/7 (Dinsdag-Zaterdag)
Couverts/dag: 60
Key figures - Les filles – Plaisirs culinaires
Opening: Februari 2010
Creators: Line Couvreur, Pascale Gigon,
Jeanna Criscitiello
Oppervlakte: 90 m²
Aantal zitplaatsen: 30 binnen
Open: 5/7 (maandag-vrijdag 12:00-14:30)
Voor meer informatie over de leadersclub:
http://www.leadersclubinternational.com
Gemiddeld bonbedrag: € 40,= (lunch) - € 80,= (diner)
Omzet per maand: € 42.000,=
Omzetprognose 2011 (ex btw): € 500.000,=
Totale investering (ex btw): € 500.000,=
F&B kosten: 39%
Personeelskosten: 19%
Gemiddeld bonbedrag: € 64,=
Omzet per maand: € 80.000,=
Omzetprognose 2011 (ex btw): € 950.000,=
Totale investering (ex btw): € 130.000,=
F&B kosten: 28%
Personeelskosten: 37%
Couverts/dag: 90
Gemiddeld bonbedrag: € 20,=
Omzet per maand: € 7.000,=
Totale investering (ex btw): € 140.335,=
F&B kosten: 30%
Personeelskosten: 25%
Klik op de knoppen links onderin het scherm voor
de video's van de winnaars.
by Daniel Majonchi
http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.tetepressee.be
http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.josephines.be