Drank in de hoofdrol
KATZENJAMMER - LADY MARLENE
Vernieuwing is er niet alleen op productniveau, maar zit ook in verrassende en originele manieren van presenteren en communiceren. En dan is er lang niet altijd een radicaal idee nodig om te innoveren. Zo kan het concept van high tea, perfect worden omgevormd naar een high wine en verandert de chef's table in een sommelier's table. Food Inspiration vond vijf inspirerende voorbeelden met drank in de hoofdrol.
Sommeliers table
De laatste jaren is er veel aandacht voor food & wine pairing. De perfecte wijn kan een gerecht nog beter doen uitkomen. Maar wat te denken van een wijn die het uitgangspunt voor een gerecht vormt? Dat is het idee achter de sommelier’s table, een variatie op de exclusieve chef’s table. De sommelier’s table bevindt zich meestal in de buurt van de wijnkelder of wijnrekken van een restaurant en biedt plaats aan een klein gezelschap. Bij restaurant Vestdijk 47, gevestigd in Hotel Pullman Eindhoven Cocagne, kwamen we dit voor het eerst in Nederland tegen.
Food & Beverage manager Corné van der Kant vertelt: “Wij draaien het concept van de chef’s table helemaal om: in plaats van wijnen die goed bij een bepaald gerecht passen, beginnen wij met de wijnen en maken daar de gerechten bij. De sommelier neemt daarbij het voortouw.”
Aan de sommelier’s table bij Vestdijk 47 kunnen zes gasten zitten. Gesitueerd recht tegenover de vinoteca biedt deze uitzicht op de decanteerkaraffen en het ontkurken van (...)
(...) de wijn. De vinoteca en de sommelier’s table vullen elkaar aan, meent Van der Kant. “Ons restaurant gaat uit van zien, beleven en ondergaan. We zijn na een grondige verbouwing drie maanden open en de sommelier’s table geeft ons een eigen gezicht.”
Mooie sommelier’s tables vind je hier:
• Diep in de wijnkelders van The Connaught, Londen
• Bij sommelier Laura Maniec, die restauranteigenaar werd:
Corkbuzz, NY.
• Als enige in Nederland bij Vestdijk 47, Eindhoven
High wine
Wie denkt dat moeders nog verrast worden met een feestelijke high tea als cadeau vergist zich.
Halverwege eerste alinea:
Een high wine vindt aan het eind van de middag plaats. De tafel of het buffet zijn gevuld met bellen van glazen en bijzondere wijnen. Tapas, pinxtos en kaasplankjes vervangen de sierlijke cupcakes, minisandwiches en scones. Waar high tea toch vooral een vrouwenaangelegenheid was, tonen ook de mannen zich zeer geïnteresseerd in high wines.
Bij Central City’s gaan ze zelfs nog een stap verder; naast een uitgebreide high-wine brengen zij de high-hype letterlijk aan de man door ook een high-beer aan te bieden. Het idee blijft hetzelfde, maar naast de bijzondere speciaalbieren zijn de hapjes net iets stoerder, zodat ze beter met het bier combineren.
Bijzondere high wines vind je bijvoorbeeld bij:
• Hotel Dylan, high wine package met hapjes van chef-kok
Dennis Kuipers
• Brasserie Villa Sonsbeek, met crostini's met charcuterie,
kazen en andere lekkernijen.
• High beer bij Central City’s Breda
94 wines (94wines.com)
In een tijd waar we op vrijwel elk willekeurig moment kunnen worden overvallen door keuzestress, is het een verademing wanneer er juist wat minder te kiezen valt. 94wines speelt daar handig op in met een wijnconcept dat veel keus biedt (94 wijnen, zoals de naam al voorspelt), maar toch geen keuzestress oplevert. Zij claimen binnen twintig seconden de perfecte wijn voor je persoonlijke smaak te kunnen vinden. De filosofie: val de consument niet lastig met soorten druiven, smaakpaletten, afdronken en tanninewaarden, maar biedt hen informatie waar ze direct iets mee kunnen.
Ze vragen de consument in een korte test keuzen te maken tussen een aantal smaken, waarmee hun unieke ‘wineID’ wordt bepaald; een serie van wijnen die je volgens 94wines sowieso lekker zou moeten vinden. Vragen die gesteld worden zijn bijvoorbeeld: ‘waterijs of roomijs’, ‘bos of strand’ en ‘tapas of driegangenmenu’, waarna er vier wijnen voor je worden uitgezocht. Het is makkelijk, persoonlijk en past goed bij de hedendaagse haastcultuur. Onthoud gewoon dat je wijn 73 het lekkerst vindt, en bestel hem via je smartphone. Bovendien kan het wineID ook met vrienden gedeeld worden. 94wines steekt wijn letterlijk in een nieuw jasje – de flessen hebben geen etiket, maar zijn strak vormgegeven in een effen kleur met enkel een nummer en een QR-code erop – en geeft op die manier een heel nieuwe twist aan de wijncultuur.
Grapedistrict (www.grapedistrict.nl)
Op steeds meer plekken in het land springt het vrolijk gekleurde logo van wijnwinkel Grapedistrict in het oog. Grapedistrict is bedacht op de achterkant van een bierviltje door drie vrienden. Freek Padberg, Gijs Groenevelt en Joost Bockwinkel hadden een gedeelde liefhebberij voor wijn en met de overtuiging dat de wijnwereld wel een frisse wind kon gebruiken, werden de kantoorbanen opgezegd en opende acht maanden later de eerste winkel in Amsterdam. De mannen willen Grapedistrict uitbouwen tot een landelijk merk met winkels in alle grotere steden van Nederland. Inmiddels zijn er meer dan 10 vestigingen en geinteresseerde franchisenemers kunnen zich melden op de site.
Grapedistrict verraadt door de jonge en hippe uitstraling niet meteen dat er een kwaliteitswijnenwinkel achter de deuren schuilgaat, maar al bij de ingang wordt duidelijk dat de kleuren in het logo de indeling van de winkel reflecteren. Bij Grapedistrict delen ze de wijnen niet in naar druif, jaartal of land van herkomst, maar naar smaak en gelegenheid. Via kleurcodes volg je een uitgestippelde route door de winkel, langs de verschillende smaken wijn. Er zijn negen categorieën: de route begint vooraan in de winkel bij de ‘bubbly’ wijnen en voert langs het aanbod wit en rosé richting de rode en dessertwijnen achterin. De verschillende delen van de winkel hebben een eigen kleur, zodat je in een oogopslag weet in welk smaakgebied van wijnen je je bevindt.
Grapedistrict (www.grapedistrict.nl)
De jonge enthousiaste medewerkers maken de klanten graag wegwijs in de winkel, maar ook struinend kan door de kleurcodes al een hoop informatie worden opgedaan. En omdat de winkel altijd maar 150 wijnen in het assortiment heeft, hoeft er per kleur wijn weinig meer gekozen te worden. Ook op de website wordt dit kleurconcept consequent doorgevoerd. In 2010 en 2011 werd Grapedistrict verkozen tot beste wijnwebwinkel van Nederland.
Grapedistrict biedt ook een horeca service, waarbij ze ondernemers helpen bij het samenstellen van een passende wijnselectie voor hun zaak. Rekening houdend met smaak, kwaliteit, specifieke doelgroep en prijs. Alle wijnen in het assortiment zijn geproefd en beoordeeld. Wijnen komen pas in het assortiment nadat het door zowel een panel van wijnexperts als een panel van ‘normale wijndrinkers’ is gekomen.
Schuimcocktail
Het in 2011 geïntroduceerde likeurschuim van Lucas Bols won begin dit jaar een Horeca Innovation Award in de categorie Food & Beverage. Het schuim is bedoeld om cocktails mee af te maken of voor het ‘garneren’ van mixdranken, wijn, frisdrank, bier, koffie en desserts. Er zijn zes smaken, waaronder peppermint, cassis, banaan en amaretto. De felle kleuren zijn ideaal voor het aankleden van iedere mixdrank en een verrassende smaakmaker.
Bols Foam flessen zijn uitgerust met een speciaal ontwikkelde schuimpomp. Dankzij deze schuimpomp verandert de likeur vrijwel direct in schuim. Dit omdat ’een gepatenteerd natuurlijk bestanddeel’ aan de likeur is toegevoegd. Eén fles levert 2 liter aan schuim op, dat ongeveer 15 minuten zijn stevigheid behoudt. Lucas Bols is het eerste bedrijf in de wereld dat alcoholische schuim introduceert uit de fles.
Video: Bols Foam
<< 1/7
2/7
3/7
4/7
5/7
6/7
7/7 >>
Drank in de hoofdrol
http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.corkbuzz.com/
http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.vestdijk47.nl
http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://dylanamsterdam.com/
http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://94wines.com/
http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.studiobranding.nl