Food Inspiration De Beste chef ter wereld

Magazine cover

Mood Inspiration

WIJN WINT TERREIN

TEKST: PAULA PLANTINGA FOTOGRAFIE: JIM ELLAM

In Coproduction with VENUEZ hospitality & style magazine

De kwaliteit van wijn in horecazaken wordt steeds beter. En ook het aanbod per glas stijgt. Daarnaast zijn er steeds meer venues die wijn in de spotlights zetten. Hierbij twee prachtige bars, elk met een eigen karakter en een eigen uitstraling, maar met een gemeenschappelijke factor; de liefde voor wijn.

TASTE, THE WINE BAR
In 2008 deed Taste, the wine bar haar intrede in Den Haag. Deze exclusieve wijnbar, gelegen op een unieke locatie tegenover de hofvijver, is een initiatief van Bert de Boer, tevens eigenaar van Activin Wine Group. “Dit is een waanzinnige locatie. Hier gebeurt enorm veel en er komt een goed publiek op af; veel politiekgerelateerde gasten en expats. De uitstraling van deze wijnbar sluit prachtig aan bij het internationale karakter van Den Haag.”

VIQH
Horecaondernemer Vincent Kroon lanceerde in 2007 het fenomeen wijnbar in Haarlem. “Tijdens mijn trouwerij in Italië organiseerden wij een wijnproeverij voor onze gasten. Iedereen was ontzettend enthousiast en ik bedacht me dat een soortgelijk concept met deze sfeer ook in Haarlem zou kunnen werken. Haarlem beschikt over ontzettend veel restaurants, maar heeft daarentegen maar weinig locaties waar je terecht kunt voor een aperitief of digestief. Ik had een laagdrempelige wijnbar voor ogen waar de gast terecht kan voor een goed glas wijn vanaf drie euro.”



TASTE, THE WINE BAR

WIJNKLUIS
Het interieurontwerp was een samenspel tussen de ondernemer en zijn vrouw Manuela, ontwerper Rodrigo Otazu – ambassadeur van het wijnhuis Bodega Norton – en interieurarchitect Linda Pol van Nijboer Interieur & Design. Wijn speelt de absolute hoofdrol, want “als je wijn ziet, dan ga je tevens meer consumeren”, aldus Bert. “Op het terras schenken we bewust geen koffie. De focus ligt op wijn en champagne, gecombineerd met fingerfood.” Grote glazen wijnkasten doen dienst als opslag en wijnkluizen van de gasten. Bedrijven kunnen een driejarig contract afsluiten voor de prijs van 2.750 euro per jaar. Daarvoor krijgen ze twee klimaatkastjes met een digitaal sleutelsysteem voor totaal 48 flessen wijn. De prijs is exclusief de wijnflessen, het assortiment wordt samengesteld in overleg met Jean Luc Etienne, de sommelier van Taste. “Inmiddels hebben al negentig bedrijven een contract afgesloten. Je ziet veel gasten langs de naambordjes lopen en kijken wat er ligt.”

WIJNKAART
Op de wijnkaart staan tweehonderd verschillende wijnen. Hiervan zijn vijftig wijnen per glas verkrijgbaar. Huiswijn kost 4 euro per glas. Het duurste glas, de Tignanello, kost 19,50 euro. “We werken met een vacuvinsysteem, maar het merendeel van onze gasten drinken hier een fles leeg. We bieden hoge kwaliteit, ook voor de huiswijn. In totaal zijn er zo’n zevenduizend wijnflessen in het pand aanwezig. En mocht dit niet voldoende zijn, dan kan er binnen 24 uur worden geleverd.”

Taste, the wine bar
Tournooiveld 1
2511 CX Den Haag
+31 (0)70 3605395
www.tastethewinebar.nl



VIQH

WIJNKAART
De wijn bij Viqh, de naam staat voor Vin Qualité Haarlem, wordt geleverd door wijnleveranciers Vindorado en Residence Wijnen. De toegankelijke wijnkaart – ingedeeld op land, streek en soort – heeft Vincent is samenwerking met de wijnleveranciers opgesteld en biedt voor een ieder wat wils. “We hebben niet alleen de dure jongens. En ik heb bewust gekozen om niet te werken met jaartallen, alle wijnen zijn direct op dronk. We bieden dertig open wijnen, maar eigenlijk zijn alle wijnen per glas te krijgen. Want waarom zou je de duurdere flessen niet openmaken?” Naast glazen biedt Viqh de proefwijnen. Drie glazen wijn in een bepaalde categorie, denk aan ‘knisperend wit’ en ‘kruidig en krachtig’. Voor de echte fijnproevers schenkt Viqh de kelderwijnen. Speciale wijnen die alleen per fles verkrijgbaar zijn.

WIJNKLEUREN
Het smaakvolle interieur werd ontworpen en gerealiseerd door E.S.T.I.D.A. De uitstraling van het historische pand uit 1895 werd gekoesterd, maar kreeg een eigentijds cachet. In het interieur werden de kleuren van champagne, witte en rode wijn verwerkt. De crèmekleurige entresol biedt met haar luxueuze stoelen en tailormade tafels met geïntegreerde wijnkoelers voor meerdere flessen een prachtige ruimte voor wijnproeverijen.

DIALOOG
Het personeel bij Viqh wordt getraind door de wijnleveranciers. Vincent benadrukt de persoonlijke touch. “We hebben bewust geen smaakomschrijving op de kaart staan. Het is hier geen supermarkt. Ik ga altijd de dialoog aan, daarmee maak je het concept bijzonder. Ik ben voor persoonlijk contact met mijn gasten. Horeca heeft dat nodig en wijn is emotie.”


Viqh
Grote Markt 4
2011 RD Haarlem
+31 (0)23 5424258
http://www.viqh.nl

gratis
aanmelden

tell a
foodfriend

eerdere
edities

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.venuez.nl

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.tastethewinebar.nl

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.viqh.nl

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://profiel.magazine.foodinspiration.nl/

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://profiel.magazine.foodinspiration.nl

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.foodinspiration.nl/page/previous-editions/6

Inspirational Burger King

Foodfun

Technology by MagStream Real Time Publishing