Food Inspiration 33 IJs

Magazine cover

10x IJstrends

eerdere
edities

tell a
foodfriend

gratis
aanmelden

Fonkelnieuwe smaken, concepten en technieken
10x IJSTRENDS

Het warme voorjaar heeft het genot van het eerste ijsje voor velen prettig vervroegd. Het ijsseizoen is in alle hevigheid losgebarsten. IJs is hot. Lange tijd bleven vernieuwingen beperkt tot een nieuw smaakje of vormpje, maar inmiddels kunnen we steeds vaker stoere ijssmaken en hippe ijsconcepten verwelkomen. Hoogste tijd voor onze top 10 ijstrends.

#1 - Hip waterijs
De trend naar puur en gezond zet zich ook door in ijs. We keren ons af van het volvette roomijs en gaan massaal aan het waterijs. Maar dan wel de gepimpte versie. Het Nederlandse GimmePops hoopt deze zomer de festivals te gaan veroveren met hun ‘puur natuur’-waterijsjes. Een frisse jonge trendy uitstraling, spannende smaakcombinaties en dat alles zonder kunstmatige toevoegingen en met 100% natuurlijke ingrediënten. www.gimmepops.nl @gimmepops

Helemaal van nu is ook het New Yorkse concept Popbar, waar je je eigen waterijsje kunt customizen. Je basisijsje dip je in één van de vele toppings en voilà jouw eigen pop. Ook hier uitsluitend natuurlijke ingrediënten, zoals vers fruit en een handvol Italiaanse ingrediënten. Fans kunnen foto´s van hun favoriete ‘pop’-moment uploaden op de website en poparazzi worden. www.pop-bar.com @popbargelato

#9 - IJscokar 2.0
Foodtrucks zijn hot. IJs is hot. De combi kan dus alleen maar succesvol zijn. Ook ijscomannen nemen steeds vaker hun toevlucht tot dit hippe verkoopmiddel. En dan hebben we het niet over zo´n standaard ijscokar…

In New York rijdt sinds twee jaar The Big Gay Ice Cream Truck door de straten. Het ijs heeft bijzondere smaken en toppings, zoals wasabi, olijfolie en zout, Dulce de Leche. Het doel van de twee initiatiefnemers: om de New Yorkers met een ouderwets ijsje vrolijk te maken en te laten lachen.
www.biggayicecreamtruck.com @biggayicecream

#3 - Virtuele ijsvitrine
It’s all about buzz. Daarom heeft Socialdipping een social media- en marketing tool voor ijssalons ontwikkeld. Via deze tool kunnen ijssalons hun klanten realtime-updates geven over de smaken die op dat moment in de vitrine staan. Zodra er een nieuwe smaak wordt toegevoegd, wordt de virtuele vitrine op de website direct ‘ververst’ en worden klanten geïnformeerd. Dit proces is volledig geautomatiseerd. Updates over de smaken worden verstuurd via e-mail, Hyves, Facebook en Twitter.
www.socialdipping.com @socialdipping

#4 - Stikstofijs
Kouder dan vloeibare stikstof (196 graden onder nul) wordt het niet. Die lage temperatuur geeft spannende mogelijkheden voor culinaire toepassingen.

Ice Fondue: is een vrij nieuw concept waarmee je ijs/tapas kunt maken in vloeibare stikstof. Het idee is gebaseerd op traditionele fondues die je doet met olie, kaas of bouillon. De rook zorgt voor een spectaculaire eetbeleving. Er zijn op dit moment nog maar zes restaurants in Nederland waar ijsfondue op de kaart staat, waaronder de Lindenhof in Nuenen. www.icefondue.com

Chin Chin Laboratories: Chin Chin in Londen is naar eigen zeggen de eerste nitro-ijssalon. De combinatie van lange witte jassen, vloeibaar stikstof, theatrale presentatie en grappig design maken deze ijssalon een beleving op zich. www.chinchinlabs.com

#5 - IJshotel & ijsbar
IJs kun je eten, maar ook gebruiken als ‘bouwmateriaal’. Het ijshotel in Zweeds lapland vierde onlangs haar 20 jarig jubileum, maar is nog steeds een feest om te bezoeken. Leuk detail is de designcompetitie. Ieder jaar mogen ontwerpers een design indienen voor een suite. En als je ontwerp wordt gekozen, mag je het als ontwerper ook daadwerkelijk zelf gaan bouwen, ongeacht of je ervaring hebt met ijssculpturen of niet. Voor wie slapen in en op ijs te ver gaat, is de IJsbar een leuk alternatief. Deze – all-ijs bar – is al op 6 locaties wereldwijd te vinden.
www.icehotel.com @icehotel_sweden

#6 - Boetiek ijs
“IJs is definitief volwassen geworden”, schrijft Foodtrendwatcher Marjan Ippel op haar website. “De new old school onafhankelijke ijssalon en -kar is momenteel een van de hardst groeiende takken in de horeca. Ambachtelijk ‘boetiekijs’, zoals Ippel dat noemt, met grotemensensmaken is booming business”. “Exotische smaken zoals hete pepertjes, wasabi, saffraan en andere specerijen, verse kruiden, rode bonen, gerookte yoghurt, groene thee, cognac en gourmetzeezout. Zelfs bubbels, vers geroosterd (super)fruit, groenten of de puurste der chocolades worden tot ijs verwerkt. En ook waterijs, maar dan hip, in de vorm van Surinaams schaafijs is populair, vooral met huisgemaakte siroop van bijvoorbeeld wilde vlierbloesem. Met Het Nieuwe IJs maak je niet alleen een culinair, maar vooral een lifestyle statement. IJs is daarmee eindelijk very cool indeed. En niet meer alleen in de zomer, maar het hele jaar door.” www.talkinfood.nl @talkinfood

#7 - Share happy machine
Share Happy is het motto van de verkoopautomaat die Unilever ontwikkelde voor een bijzondere vorm van ijsverkoop. De Ola Smile Machine werkt op basis van gezichtsherkenning en verstrekt een gratis ijsje aan consumenten die de machine hun meest ontwapenende lach tonen. Ola zet zijn Smile Machine in voor promotieacties; de verkoopautomaat is dit jaar voor het eerst te zien op verschillende evenementen in ons land. Zo is de vernuftige machine present op de Zwarte Cross in juli (Lichtenvoorde) en de Sneek Week in augustus.
www.facebook.com/OLAShareHappy

#8 - Echte ijsvernieuwing komt van over de grens
Voor spannende ijsvernieuwers moeten we de grens over. De Icecreamists uit Londen zorgden met hun baby Gaga moedermelkijs voor een hausse aan media-aandacht. Either you love it or you hate it. Agents of cool noemen zij zichzelf. De uitstraling is over the top punk & gothic, gestyled met een ruig randje. Ze adopteren hier een lifestyle en trekken dit tot in de puntjes door. Ieder seizoen vernieuwen ze zich opnieuw. Na ‘God save the Queen’ is het nu tijd voor het ‘Lick your Addiction-season’. www.theicecreamists.com @theicecreamists
Een ander ondeugend concept is Snog. ‘Fancy a snog’ betekent vrij vertaald ‘wil je tongzoenen?’. Lekker speels en met veel aandacht voor ´personal branding´. Snog heeft duidelijk de ´coolness factor´. Met focus op gezond (yoghurtijs) en vers (fruit) is het concept helemaal van nu. Momenteel 6 outlets in Londen, en 1 in Dubaï, openings in 2011 in Rio de Janeiro, Medellin en Koeweit. www.ifancyasnog.com @ifancyasnog

#2 - Hippe ijsconcepten buiten de hoofdstad
De traditionele ijssalon kan iedereen vrijwel uit zijn hoofd neertekenen. Er wordt behoudend vernieuwd. Toch is ook in Nederland de opkomst van een aantal leuke ijsconcepten gespot. Niet kinky, niet spannend, maar wel lekker fris.
Zo heb je de keten Min12 die in het noorden van het land hard aan de weg timmert. Nog een vernieuwer die het Noorden van het land verkoos is de jonge ijssalonketen Lilly’s. Begonnen in 2009 met een pilot-store in Hoogezand groeide het jonge bedrijf uit tot een formule met in 2011 tien vestigingen. www.min12.nl @min12
www.lillysijsenchocolade.nl @lillysijssalons

Daarnaast is er het jonge en ondernemende ijsduo Jasper&Jansen (respectievelijk 25 en 26 jaar jong) dat met hun ijskar verhuur, winkels in Leiden en Zoetermeer en catering oplossing de ijsmarkt opschudt. En met grote ambities: één miljoen omzet en naar minimaal vier winkels in 2011. www.jasper-jansen.nl @jasperenjansen

#10 - Cold Stone
Een lust voor het oog vonden wij het om ons eigen ijs bereid te zien worden bij Cold Stone Creamery in New York. Customization ten top. Op een ijskoude plaat mixen de ijsbereiders à la minute jouw ijs met verse ingrediënten en toppings. Hier wordt wachten op een ijsje verheven tot puur entertainment. De eerste outlet van dit succesvolle concept opende in 1988. Momenteel telt Cold Stone Creamery 1.500 locaties in 16 landen en voor 2011 staat een actieve uitbreidingsstrategie op de agenda met nieuwe openings in tal van landen. Het is in Nederland wel geprobeerd, maar wil maar niet van de grond komen. Jammer want het is absoluut een lust voor het oog.
www.coldstonecreamery.com @ColdStone_Corp

FONKELNIEUWE IJSCONCEPTEN

Tekst: Moniek de Jongh

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.foodinspiration.nl/page/previous-editions/6

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://profiel.magazine.foodinspiration.nl/

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://profiel.magazine.foodinspiration.nl

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.gimmepops.nl

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://twitter.com/gimmepops

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.pop-bar.com

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://twitter.com/popbargelato

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.biggayicecreamtruck.com

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://twitter.com/BIGGAYICECREAM

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.socialdipping.com

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://twitter.com/SocialDipping

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.icefondue.com

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.chinchinlabs.com/

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.icehotel.com

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://twitter.com/icehotel_sweden

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.talkinfood.nl

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://twitter.com/Talkinfood

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.facebook.com/OLAShareHappy

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.theicecreamists.com

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://twitter.com/theicecreamists

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.ifancyasnog.com

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://twitter.com/ifancyasnog

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.min12.nl

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://twitter.com/Min12

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.lillysijsenchocolade.nl

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://twitter.com/LillysIJssalons

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.jasper-jansen.nl

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://twitter.com/jasperenjansen

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.coldstonecreamery.com

www.coldstonecreamery.com

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://twitter.com/ColdStone_Corp

http://itunes.apple.com/nl/album/sunny-day/id327854960?i=327855186

http://www.facebook.com/sharer.php?u=http://foodinspiration33.shootmyfood.net&t=Nieuw editie Food Inspiration

http://twitter.com/share?url=http://foodinspiration33.shootmyfood.net&text=Nieuwe editie Food Inspiration

Inspirational Deli XL

Inspirational Mövenpick

Technology by MagStream Real Time Publishing