Ultieme smaakreis
SMAAKREIS
DE
ULTIEME
Proeven staat gelijk aan beleving. Een beleving waar meerdere zintuigen tegelijkertijd worden geprikkeld. Het bord waar je van eet, de kleuren van het eten en de smaaksensatie hebben allemaal invloed op de beleving.
Maar ook de omgevingsfactoren spelen een grote rol. Wist u dat 22% van de bezoekers de eerste indruk al heeft gevormd als hij of zij op het parkeerterrein arriveert? Pak dus regie op de totale smaakreis en laat zo zien dat u de gast begrijpt door net dat beetje extra te bieden. Succesvolle foodconcepten spelen in op het voelen, proeven én ruiken tijdens de guest journey.
Désirée Struijk
Directeur Senta
www.senta.nl
3 type consumenten
Ieder mens neemt de wereld waar op zijn of haar unieke manier. Informatie komt bij iedereen binnen via alle zintuigen, maar meestal verdient er één de voorkeur. Uit onderzoek blijkt dat er drie hoofdgroepen bestaan, met ieder hun eigen zintuiglijk talent.
30% voelen-proeven-ruikers: zijn sociaal en gezellig. Zij houden van hartelijk en warm persoonlijk contact. 40% visuelen: houden wat meer afstand en zijn wat vormelijker. Zij houden van overzicht, zijn rationeler en meer ingesteld op prijs. 30% auditieven: zijn nauwgezet, afwachtend en iets kritischer. Zij houden erg van muziek, maar kunnen zich ook irriteren aan achtergrondgeluiden.
Do’s & don’ts
Het totale verleiden – het bespelen van alle zintuigen – doe je voor de voelen-proeven-ruikers. Echte gevoelsmensen die zich graag ontwikkelen tot trouwe klant. Ze praten over je als je het goed doet, maar ook bij een negatieve ervaring ga je ruimschoots over de tong. Deze groep tevreden stellen, doe je onder andere door kleine sympatieke gestes:
Ontvang mensen met een verhaal en iets te proeven.Laat ze een keuze maken uit drie menukeuzes, die iets vertellen over hun persoonlijke smaakprofiel.Doe de wijntip in het wijnglas op een uitrolbaar papiertje.Geef eens iets bijzonders weg, bij voorkeur iets persoonlijks, bijvoorbeeld iets smakelijks bij het weggaan.Beraak ze even voor ze weggaan en geef bijvoorbeeld een douceurtje mee met een inspirerende spreuk.
Kortom, creëer een boeiende beleving en zorg zo voor een volgend bezoek.
Memorabele ervaringen
Ik was onlangs in het hotelketen H10 in Spanje. Deze keten ontvangt gasten in de tussenruimte al met een palet van heerlijke regionale hapjes én al voor het inchecken krijg je bubbles. Je voelt je meteen welkom en de wachttijd wordt qua beleving korter. In alle algemene ruimten staat lekker eten waar je vrij van mag pakken. Als een echte Hollander proef ik van alles wat. Door deze bijzondere gebaren is het hotel me bijgebleven. Goed gedaan H10, want het hotel was prima en zeker niet duur.
Als je ruimte alle zintuigen bespeelt prikkel je alle groepen gasten. Veel bedrijven kunnen hier nog een mooie slag slaan. Maar let op, ga niet allemaal voor hetzelfde eenduidige lavendel met easy listening muziek. Maak de zintuiglijke prikkels origineel en de essentie van je concepten. Besteedt er aandacht aan in alle scènes die de gast doorloopt tijdens zijn bezoek. Maak het script uniek, herkenbaar, boeiend en zinnenprikkelend. Het is een ontdekkingsreis met inspiratie voor jezelf en een genot voor je gasten.
Verander steeds iets, dat maakt het verrassend en memorabel. Het is werken aan je concept, trouwe gasten en betere omzet.
eerdere
edities
tell a
foodfriend
DE
ULTIEME
SMAAKREIS
Tekst: Désirée Struijk, fotos: www.H10hotels.com
http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.senta.nl