http://www.foodinspiration.nl http://www.foodinspiration.be http://www.foodinspiration.com

In geuren en kleuren

15 november 2016    Hans Steenbergen   

Geurmarketing wordt steeds belangrijker, vooral in foodretail.

De emotionele connectie

Wie de geur van mandarijn ruikt, voelt zich veiliger. Ziet de bezoeker ook nog eens planten, dan voelt hij zich prettiger en koopt meer. Dat blijkt uit onderzoek onder 500 shoppers in een winkelcentrum in Utrecht.

Interessant onderwerp denk je dan.
Geurmarketing.
Bedrijven en merken gebruiken geur al jaren om de klant gunstig te stemmen. De Amerikaanse modeketen Abercrombie & Fitch heeft een eigen parfum ontwikkeld waarmee de hippe outlets worden doordrenkt. Autofabrikant BMW heeft zijn eigen ledergeur en de geur van de rookworst is voor eeuwig verbonden met Hema. De merken bevestigen hun identiteit met een unieke geur.
Dat doen ze niet zomaar. Willen merken winnen, dan zoeken ze naar een emotionele connectie met de consument. Geurmarketing is een middel om emoties en herinneringen op te roepen. Dat kan er soms fors inhakken.
Parfumeur Massianello Bogaert van parfumbedrijf Guerlain heeft een geurexperiment gedaan met 1000 gasten van de Food Inspiration Days. Iedereen kreeg dezelfde geur opgespoten maar met de volgende boodschap: ‘Heb je een open mind, dan ruik je na een kwartier zoet. Heb je een gesloten geest, dan een beetje zuur.’ De interactie die volgde was verbazingwekkend; mensen roken aan elkaar en gingen verhit in debat. Vier jaar na dato hebben ze het nog over dit geurexperiment.

Geursafari

Vooral een delicatessenwinkel of een speciaalzaak is een warenhuis van kleuren en geuren. Kazen, worsten, kruiden, olijven, oliën, brood, alles strijd om aandacht en prikkelt ons olfactorisch systeem. Ik vind het altijd heerlijk om eerst te zwerven, etiketten te lezen en te ruiken, voordat ik ga kopen. Die drang tot ontdekken zullen meer klanten hebben.
Ik was een keer bij delicatessenkoning Julius Meinl in Wenen, etages vol met exquise producten uit alle windstreken. Het bracht me op het idee van een geursafari: zet een route uit in je winkel waar mensen aan producten mogen ruiken: laat hen een wereldreis in geuren maken. Over emotionele connectie gesproken. Ik ben bereid entree te betalen.

Vers brood

De juiste geur verandert zelfs een mineurstemming in optimisme. Ik liep als jurylid van een vakwedstrijd een verzorgingstehuis binnen om het restaurant te beoordelen. Ik was voorbereid op de weeïge geur van doorgekookte groenten die eigen is aan de bejaardenkeuken, maar ik rook vers brood! Bij de ingang zat een winkeltje waar brood in de oven werd afgebakken. Opgetogen werd ik er van. Zo blij dat ik ineens vrolijk over mijn laatste levensfase ging fantaseren. Prima, dacht ik: als het zo ver is, eerst het brood de oven in en dan ik.
Hebben mijn nabestaanden nog wat te glimlachen.
 

Foto: tamjiji

Reacties

Plaats een reactie

Inloggen met of
Als je inlogt met Twitter of Facebook wordt je reactie automatisch gepost of getweet met de link naar dit artikel.

Petrol laat kansen liggen met food

Het tankstation van de toekomst moet veel meer inspelen op foodtrends.

Meer dan alleen melk

Een verslag van een dag vol zuivel en wetenschap

Jamie's Garden #7

Last but not least. Mijn laatst blog over Jamie’s Garden. Eind januari gaat deze dame terug de schoolbanken in.

Jamie's Garden #6

De dagen worden weer langer, vanaf nu gaan we richting de zomer!

Jamie's Garden #5

Met een potje peterselie en basilicum in je keuken tel je tegenwoordig nauwelijks nog mee.

Het verhaal van de diners

Vroeger was echt niet alles beter, maar het is soms wel de moeite waard om stil te staan bij dingen die verloren dreigen te gaan.

Zoeken

Gratis aanmelden Magazine

Vul bovenstaand formulier in om je gratis aan te melden voor het Food Inspiration Magazine. Het magazine wordt elke 3 weken per e-mail verstuurd.

Sponsored stories

Tweets #foodinspiration

ModestroveLondon @modestrove
"Pretty ice cream cones 🌷 📷 Pinterest #FoodInspiration https://t.co/ahD3N0RZg1"

Edita Pepper @EditaPepper
"#foodinspiration morgen mal so in den Tag zu starten #sonntagstipp #cheesetea #sundaybreakfast https://t.co/vJQ82q7doW"

Edita Pepper @EditaPepper
"#foodinspiration! Dank an @DieWaid . So lässt es sich auch prima in den sonnigen #Samstag starten. Muss bald mal wi… https://t.co/fdzpAqffyf"

Lobke Elbers @LobkeElbers
"Wat willlen millennials at work? @foodinspiration voor hospitality & food professionals, bevraagt eigen teammembers: https://t.co/4E5HQi2bXb"

Doug Koob @dougkoob
"RT @foodinspiration: De meest creatieve en vooruitstrevende tea maker die wij ooit hebben ontmoet komt naar de #fidays. Meet @Smithteamaker… "

Enrique Figee @enriquefigee
"RT @foodinspiration: De meest creatieve en vooruitstrevende tea maker die wij ooit hebben ontmoet komt naar de #fidays. Meet @Smithteamaker… "

British Gems @BritishGems
"Fantastic #foodinspiration pics being sent in, are you cooking up a #BritGemTasty meal tonight? https://t.co/9QYq9sVfoW"

Natasja Bloem @NatasjaBloem
"RT @Hanssteenbergen: Ik kijk er naar uit - de meest geweldige wow-smaakervaring van het afgelopen jaar. https://t.co/1ZUCvRoN6e"

Yvon @Angenita_Tweets
"RT @Desemenzo: Gisteren wat ben je lekker en leuk Gulpener #fipioneers @foodinspiration bedankt voor de perfecte organisatie @Gulpener #gas… "

Hans Steenbergen @Hanssteenbergen
"Ik kijk er naar uit - de meest geweldige wow-smaakervaring van het afgelopen jaar. https://t.co/1ZUCvRoN6e"

Agenda