http://www.foodinspiration.nl http://www.foodinspiration.be http://www.foodinspiration.fr http://www.foodinspiration.com

Picnic: de disruptive digitale supermarkt

2 oktober 2015    Dave Veerman   

@daveveerman is Customer Solution Advisor bij SAP Nederland en neemt de nieuwe supermarkt Picnic onder de loep

In september opent supermarkt Picnic zijn deuren. Picnic is niet zomaar een supermarkt: het heeft namelijk geen enkel filiaal. Boodschappen doe je op het web. Een doorbraak in de retail, want niet eerder durfde iemand die stap te nemen. Een doorbraak die bovendien voor een revolutie kan zorgen.

Onlineshoppen is niets nieuws. Al jaren bestellen we kleding, gadgets, vakanties en wat al niet meer vanachter onze pc, smartphone of tablet. Maar onlinesupermarkten bestonden tot voor kort niet. Het dichtst in de buurt kwamen de webshops van traditionele supermarkten. Maar dat was echt een luxedienst: de thuisbezorging kost extra geld. Deze diensten hebben een schaars aandeel in de totale omzet: slechts 1,5 procent. Voor veel klanten is thuisbezorgen simpelweg te duur.

Het gloednieuwe initiatief Picnic pakt het anders aan. Picnic kent geen traditionele filialen, je doet je boodschappen volledig online. En belangrijk: de dienst bezorgt je boodschappen volledig gratis aan huis. Dat ook nog tegen een laagsteprijsgarantie.

Uitdagingen

Het is niet voor niets dat de onlinesupermarkt zo lang op zich liet wachten. De grootste uitdaging zijn de kosten. Natuurlijk wordt dit deels gecompenseerd door het ontbreken van filialen. Maar het tijdig leveren van het specifieke pakket boodschappen bij alle klanten verspreid over het hele land, is een enorme logistieke en kostentechnische puzzel.

Picnic heeft daarop wat gevonden. Je kunt pas klant worden als genoeg mensen in jouw buurt zich ook hebben aangemeld. Ze bepalen dus hun eigen routes. Zo minimaliseert de onlinesupermarkt inefficiënte ritten en dat drukt de kosten. Bovendien kan het zo in een natuurlijk tempo groeien, zonder direct overdonderd te worden door de vraag. Ook over de inkoopkant is nagedacht: die vindt pas plaats nadat de klant besteld heeft. Voorraden zijn dus niet aan de orde. De klant kiest bovendien de best passende bezorgronde en weet ze op een half uur nauwkeurig wanneer de bestelling voor de deur staat.

Is dit dan de gouden bokshandschoen die de grote, ervaren jongens een ferme tik kan uitdelen? Het zal lastig worden. Grote spelers als Albert Heijn en Jumbo hebben natuurlijke enorme schaal- en inkoopvoordelen. Picnic zal het moeten hebben van massa en dus groei.

Regels herdefiniëren

Bovendien zullen ze hun digitale winkels slim moeten inrichten. Ook wat dat betreft staan ze voor een uitdaging. Supermarkten kunnen buigen op talloze onderzoeken naar fysiek winkelgedrag en best practices. Laat de klant starten in een versafdeling voor het positieve gevoel, leg de hardlopers in het zicht en de impulsaankopen bij de kassa. Een onlinesupermarkt moet al die regels herdefiniëren of op zijn minst vertalen naar de digitale omgeving. De klant moet bovendien bereid zijn de fysieke winkelervaring in te ruilen voor een digitale. Dan moet die digitale winkelervaring in ieder geval zo rijk mogelijk zijn.

Inzicht

Aan de andere kant heeft Picnic perfect zicht op het shop- en aankoopgedrag van hun klanten. De buying journey is via webanalytics duidelijk inzichtelijk. De winkelier weet precies wie welk product koopt en op termijn dus wat zijn of haar voorkeuren zijn. De digitale winkelomgeving maakt bovendien eenvoudiger predictive analytics mogelijk op klantniveau.

Door het analyseren van aankoopgedrag over langere tijd kan het aankopen voorspellen en niet alleen inkoop daarop afstemmen, maar ook persoonlijke aanbiedingen en suggesties doen. Nergens is contextuele en persoonlijk gerichte marketing zo laagdrempelig als in een webshop. Fysieke sensoren en klantenkaarten zijn volstrekt overbodig. Picnic moet daarvan profiteren, wil het een kans maken in de heftige concurrentiestrijd.

Frisse wind

Picnic is een frisse wind in supermarktland. Het leidt ongetwijfeld tot nieuwe innovaties en laat traditionele spelers opnieuw nadenken over hun eigen dienstverlening. Ik geloof in ieder geval in het potentiële succes van een digitale supermarktformule en wens ze alle succes.
 

 

 

Fotografie: ANP

Reacties

Plaats een reactie

Inloggen met of
Als je inlogt met Twitter of Facebook wordt je reactie automatisch gepost of getweet met de link naar dit artikel.

Petrol laat kansen liggen met food

Het tankstation van de toekomst moet veel meer inspelen op foodtrends.

Meer dan alleen melk

Een verslag van een dag vol zuivel en wetenschap

Jamie's Garden #7

Last but not least. Mijn laatst blog over Jamie’s Garden. Eind januari gaat deze dame terug de schoolbanken in.

Jamie's Garden #6

De dagen worden weer langer, vanaf nu gaan we richting de zomer!

Jamie's Garden #5

Met een potje peterselie en basilicum in je keuken tel je tegenwoordig nauwelijks nog mee.

Het verhaal van de diners

Vroeger was echt niet alles beter, maar het is soms wel de moeite waard om stil te staan bij dingen die verloren dreigen te gaan.

Zoeken

Gratis aanmelden Magazine

Vul bovenstaand formulier in om je gratis aan te melden voor het Food Inspiration Magazine. Het magazine wordt elke 3 weken per e-mail verstuurd.

Sponsored stories

Tweets #foodinspiration

Theo van Brussel @tvanbrussel
"RT @foodinspiration: Wat @Google doet om hun #googlers gezond te laten eten? Maak de gezonde optie de makkelijkste optie! Check de video: h… "

Stones Events @stonesevents
"Looking for seasonal #FoodInspiration? Try this wood pigeon with wild mushrooms, star anise, cinnamon & carrot pure… https://t.co/dlZMhmuU3a"

horeca inspiratie @HorecaInspira
"RT @foodinspiration: Wat @Google doet om hun #googlers gezond te laten eten? Maak de gezonde optie de makkelijkste optie! Check de video: h… "

Edwin Klaasen @Desemenzo
"Waar moet ik zijn Food in Stockholm @foodinspiration #fipioneer #dtv "

EssexFoodPorn @EssexFoodPorn
"RT @JonEdwardsChef: @caecourt a bit of menu development today great produce speaks for it self #foodporn #foodislife #foodinspiration #fres… "

Tamara Kerr @tamarakerr03
"RT @JonEdwardsChef: @caecourt a bit of menu development today great produce speaks for it self #foodporn #foodislife #foodinspiration #fres… "

Jonathan Edwards @JonEdwardsChef
"@caecourt a bit of menu development today great produce speaks for it self #foodporn #foodislife #foodinspiration… https://t.co/AN0nENOVor"

Madelon Bemener @madje73
"RT @foodinspiration: Wat @Google doet om hun #googlers gezond te laten eten? Maak de gezonde optie de makkelijkste optie! Check de video: h… "

EssexFoodPorn @EssexFoodPorn
"RT @Rob_Keijzers: De kruiden gaan als kool 😉 #herbs #food #instafood #goodfood #foodinspiration #foodie #foodporn… https://t.co/9gCfc9nVm2"

Rob @Rob_Keijzers
"De kruiden gaan als kool 😉 #herbs #food #instafood #goodfood #foodinspiration #foodie #foodporn… https://t.co/9gCfc9nVm2"

Agenda