http://www.foodinspiration.nl http://www.foodinspiration.be http://www.foodinspiration.fr http://www.foodinspiration.com

Komkommertijd: tijd voor tamtam

9 juli 2015    Sabine van Wylick   

Moet je in de komkommertijd je PR-activiteiten als ondernemer te staken of een boost te geven? @Sabinevanwylick blogt.

De zomer is begonnen! Voor sommige bedrijven een toptijd, voor anderen de slapste tijd van het jaar. Een periode om je PR-inspanningen op een laag pitje te zetten, of juist niet?

Bij kranten, maar ook vakbladen is de komkommertijd goed merkbaar. Journalisten hebben meer moeite om interessant nieuws te vergaren en putten vaak uit artikelen die ‘nog op de plank liggen’. Voor ons, ondernemend Nederland, ideaal om eens wat van ons te laten horen. Natuurlijk blijft voor een journalist het hebben van nieuwswaarde dé voorwaarde voor het publiceren van een artikel en is hij niet geïnteresseerd in een commerciële boodschap. Maar de kans om iets over je bedrijf in de krant of een vakblad te krijgen, is misschien in de zomerperiode net iets groter.

Digitale krant op vakantie

‘Wie leest die krant dan in de zomer?’, vraag je je misschien af. Iedereen is toch op vakantie? Ja, maar ook op ons vakantieadres zijn we massaal online. Nagenoeg elke krant heeft intussen wel een digitale editie die je heel goed op je tablet of smartphone kunt lezen. En dat doen we ook, want ook aan de Franse Rivièra willen we op de hoogte blijven van het nieuws uit eigen land en regio. Sterker nog; we hebben op vakantie meer tijd dan thuis om de krant te lezen.

Breng nieuws

Ga dus nu op zoek naar het nieuws in je bedrijf; bereikte mijlpalen, innovaties, vernieuwende concepten of recepturen, een nieuwe productiemethode, het betreden van nieuwe markten, gewonnen prijzen; mogelijk kun je er nú een journalist voor interesseren. Oké, we hebben nieuws, en dan? Er zijn verschillende mogelijkheden. Heb je al goede persoonlijke contacten met een journalist? Bel hem of haar dan eens gewoon op en leg je verhaal voor. Vaak werkt het als je exclusiviteit biedt; hij mag zijn eigen verhaal maken en je belooft hem je nieuwsfeit niet ook bij concurrerende media aan te bieden.

Persbericht met extra’s

Maar ook een ‘ouderwets’ persbericht kan het nog steeds goed doen. Voorzie het bericht dan wel van voldoende audiovisuele en online elementen; foto’s (in hoge resolutie, geen ‘smartphone-kiekjes’) en video’s, maar denk ook aan linkjes naar online documenten of webpagina’s. Laat je persbericht opstellen door een professional, of laat je goed informeren over de manier waarop je dit moet doen. Een persbericht dat op de juiste wijze is ingedeeld, zonder taalfouten en jargon, vergroot de kans op plaatsing!

Actief op social media

En vergeet ook je social media niet in de zomerperiode; doordat er minder updates geplaatst worden, vallen jouw berichten des te meer op en realiseer je nu dus een groter bereik. Dus gewoon blijven Twitteren, Facebooken en LinkedIn-en; ook journalisten zijn veel op zoek naar nieuws via de sociale media. Wie weet trek je nu de aandacht.

Komkommertijd? Nee dus, tijd voor wat tamtam!
 

foto: USDA

Reacties

Plaats een reactie

Inloggen met of
Als je inlogt met Twitter of Facebook wordt je reactie automatisch gepost of getweet met de link naar dit artikel.

Petrol laat kansen liggen met food

Het tankstation van de toekomst moet veel meer inspelen op foodtrends.

Meer dan alleen melk

Een verslag van een dag vol zuivel en wetenschap

Jamie's Garden #7

Last but not least. Mijn laatst blog over Jamie’s Garden. Eind januari gaat deze dame terug de schoolbanken in.

Jamie's Garden #6

De dagen worden weer langer, vanaf nu gaan we richting de zomer!

Jamie's Garden #5

Met een potje peterselie en basilicum in je keuken tel je tegenwoordig nauwelijks nog mee.

Het verhaal van de diners

Vroeger was echt niet alles beter, maar het is soms wel de moeite waard om stil te staan bij dingen die verloren dreigen te gaan.

Zoeken

Gratis aanmelden Magazine

Vul bovenstaand formulier in om je gratis aan te melden voor het Food Inspiration Magazine. Het magazine wordt elke 3 weken per e-mail verstuurd.

Sponsored stories

Tweets #foodinspiration

Theo van Brussel @tvanbrussel
"RT @foodinspiration: Wat @Google doet om hun #googlers gezond te laten eten? Maak de gezonde optie de makkelijkste optie! Check de video: h… "

Stones Events @stonesevents
"Looking for seasonal #FoodInspiration? Try this wood pigeon with wild mushrooms, star anise, cinnamon & carrot pure… https://t.co/dlZMhmuU3a"

horeca inspiratie @HorecaInspira
"RT @foodinspiration: Wat @Google doet om hun #googlers gezond te laten eten? Maak de gezonde optie de makkelijkste optie! Check de video: h… "

Edwin Klaasen @Desemenzo
"Waar moet ik zijn Food in Stockholm @foodinspiration #fipioneer #dtv "

EssexFoodPorn @EssexFoodPorn
"RT @JonEdwardsChef: @caecourt a bit of menu development today great produce speaks for it self #foodporn #foodislife #foodinspiration #fres… "

Tamara Kerr @tamarakerr03
"RT @JonEdwardsChef: @caecourt a bit of menu development today great produce speaks for it self #foodporn #foodislife #foodinspiration #fres… "

Jonathan Edwards @JonEdwardsChef
"@caecourt a bit of menu development today great produce speaks for it self #foodporn #foodislife #foodinspiration… https://t.co/AN0nENOVor"

Madelon Bemener @madje73
"RT @foodinspiration: Wat @Google doet om hun #googlers gezond te laten eten? Maak de gezonde optie de makkelijkste optie! Check de video: h… "

EssexFoodPorn @EssexFoodPorn
"RT @Rob_Keijzers: De kruiden gaan als kool 😉 #herbs #food #instafood #goodfood #foodinspiration #foodie #foodporn… https://t.co/9gCfc9nVm2"

Rob @Rob_Keijzers
"De kruiden gaan als kool 😉 #herbs #food #instafood #goodfood #foodinspiration #foodie #foodporn… https://t.co/9gCfc9nVm2"

Agenda