http://www.foodinspiration.nl http://www.foodinspiration.be http://www.foodinspiration.fr http://www.foodinspiration.com

What women want: female horecadesign

6 maart 2015    Reoewein Niesten   

Female horecadesign zonder generaliserend te worden. Conceptexpert @Reoewein vertelt hoe je vrouwen verleid.

Vrouwen worden een steeds belangrijkere doelgroep voor ondernemers. Uit onderzoek blijkt dat vrouwen verantwoordelijk zijn voor meer dan 80% van alle aankoopbeslissingen. Ze maken een steeds groter deel uit van de arbeidsmarkt en gaan steeds meer verdienen. Zo’n 58,1% procent van de vrouwen in Nederland nam in 2014 deel in de arbeidsmarkt tegenover 44,6% in 1996 (CBS). Ook in de foodservice heeft de vrouw steeds meer invloed. Maar wat zijn de behoeften van vrouwen in de horeca? En hoe speel je daarop in? Wij spraken met Andrew Theunissen, designer bij Aces of Space over de laatste trends in ‘female’ horeca design.

De vrouw van vandaag heeft een drukbezette agenda, een carrière, een sociaal leven en neemt daarnaast vaak nog de rol op zich van het onderhouden van het gezin. Ze hecht waarde aan kwaliteit boven kwantiteit en heeft ‘spending power’. Wij geloven dat je op twee manieren kunt inspelen op deze doelgroep door middel van design

1. Drukke levensstijl

Enerzijds zou men kunnen inspelen op de vrouwelijke doelgroep door een oplossing te bieden voor hun drukbezette agenda door middel van convenience en healthy concepten.

Een voorbeeld van een healthy food concept is Sweetgreen. Sweetgreen is een healthy concept in de VS. Sweetgreen werkt met lokale en biologische ingrediënten afkomstig van lokale boeren. Voor het menu werken ze met drie kernwaarden; delicious, healthy en transparant. De gerechten zijn simpel en puur en aan te passen aan ieder zijn persoonlijke smaak. Het design van de outlets reflecteert hun visie: puur en eerlijk. Zo maken ze gebruik van FSC-gecertificeerde materialen, LED-verlichting en sloophout voor hun meubels.

2. Lifestyle

Anderzijds kun je inspelen op de vrouwelijke doelgroep met concepten die meer gericht zijn op het sociale- en lifestyle aspect, welke hun sociale leven ondersteunt en ze een ‘break’ biedt van de dagelijkse routine. Een omgeving creëren die vrouwen op het gemak stelt, waarin ze zich gewaardeerd en comfortabel voelen, is naar onze mening het belangrijkste element in ‘female’ design. Wij geloven dat een ‘girly’ en overdreven vrouwelijke aanpak zelfs averechts kan werken. Hier schuilt het gevaar dat ze zich ‘gegeneraliseerd’ voelen. De focus moet meer op het individu liggen. Het lifestyle-element is hierbij heel erg belangrijk.

Dit specifieke lifestyle-element zou in de algemene brand identity van het concept moeten worden verwerkt en vertaald in alle lagen van het concept. Zo wordt de juiste sfeer en ervaring gecreëerd.

Cool female concepts

Het verschil tussen design voor mannen en voor vrouwen is dat vrouwen over het algemeen gevoeliger zijn voor de details in een horeca-ervaring. Ze ‘analyseren’ de ervaring meer en vragen daarom een meer ‘gevoelige’ aanpak, met een focus op de kwaliteit van de volledige ervaring. Niet alleen de omgeving, maar ook de kwaliteit van de service is hierbij een belangrijk aandachtspunt.

Een goed voorbeeld van een female concept is Bilder & De Clercq. Zij combineren twee waarden die voor de vrouw van vandaag belangrijk zijn, namelijk convenience en gezondheid. Bilder & De Clercq biedt een eenvoudige oplossing voor de vraag ‘wat zal ik vanavond doen met eten?’. In hun winkels presenteren ze hun recepten en alle benodigde ingrediënten om het gerecht te bereiden in exact de juiste hoeveelheden. Zo voorkomen ze verspilling en maken ze de bereiding van de gerechten extra makkelijk. Alle ingrediënten zijn van topkwaliteit en elke week zijn er weer nieuwe, inspirerende en seizoens- en streekgebonden recepten bij hen verkrijgbaar.

Momenteel wordt het Harper’s Bazaar fashion & lifestyle café ontwikkeld; een concept gericht op social dining. Vrouwelijke elementen die terugkomen in het concept zijn het lifestyle-element, welke zich richt op fashion, art en healthy foods in een sociale dining setting. Het concept opent eind 2015 in Dubai.

Waar liggen de kansen?

Voor de toekomst denken wij dat op de volgende punten kansen liggen op het gebied van female horecadesign:
• Inspelen op lifestyle, welke ook een verschuiving met zich meebrengt van retail naar hospitality;
• Een gepersonaliseerde experience door persoonlijke engagement;
• Samenwerking met merken (digitaal, media of retail) die zich op vrouwen richten; en deze in een tastbare omgeving verwerken, zodat deze merken een fysieke ervaring kunnen bieden.

What women want

Kortom, wanneer men wil inspelen op deze vrouwelijke doelgroep is het belangrijk om een lifestyle te creëren welke vrouwen aanspreekt. De elementen comfort en convenience zijn hierin belangrijk, maar ook kwalitatief goede producten en service. Het is belangrijk om een omgeving te creëren waar ze even kunnen ontsnappen aan hun dagelijkse routine.

Nog meer weten over female concepts en de opkomst van de vrouwelijke entrepreneur in onze wereld van food & hospitality? 

Foto Mad Men: AMC


 

Reacties

anonymous
Horeplaza - 07-04-2015 14:50
"Dank u voor artikel!nnMet vriendelijke groet,nhttp://www.horeplaza.nl/"

Plaats een reactie

Inloggen met of
Als je inlogt met Twitter of Facebook wordt je reactie automatisch gepost of getweet met de link naar dit artikel.

Petrol laat kansen liggen met food

Het tankstation van de toekomst moet veel meer inspelen op foodtrends.

Meer dan alleen melk

Een verslag van een dag vol zuivel en wetenschap

Jamie's Garden #7

Last but not least. Mijn laatst blog over Jamie’s Garden. Eind januari gaat deze dame terug de schoolbanken in.

Jamie's Garden #6

De dagen worden weer langer, vanaf nu gaan we richting de zomer!

Jamie's Garden #5

Met een potje peterselie en basilicum in je keuken tel je tegenwoordig nauwelijks nog mee.

Het verhaal van de diners

Vroeger was echt niet alles beter, maar het is soms wel de moeite waard om stil te staan bij dingen die verloren dreigen te gaan.

Zoeken

Gratis aanmelden Magazine

Vul bovenstaand formulier in om je gratis aan te melden voor het Food Inspiration Magazine. Het magazine wordt elke 3 weken per e-mail verstuurd.

Sponsored stories

Tweets #foodinspiration

Yasmine Krause @Yasmine36590938
"RT @mrsallencooks: Another day, another #chicken #kebab Served with #chargrilled #veg #mrsallencooks #foodie #foodinspiration #foodblogger… "

Eva Speier @evadovevai
"RT @Ocado: Need dinner inspiration? Try this tasty warm salad: #FoodInspiration https://t.co/8D5xIh7LpC https://t.co/dHfK5bVgIM"

Nadia Melford @NadiaMelford
"Party-Perfect Truffles. #foodinspiration #sweets #foodbloggers #yum https://t.co/iFFHOhu3Ao https://t.co/JRmX0caSlC"

Hoeve Kazan @HoeveKazan
"RT @foodinspiration: Boerenproducten en -bedrijven in de spotlights met de campagne OVER DE VLOER BIJ DE BOER / By @foodinspiration #overde… "

Doris Voss 🐰🍀 @tijdvooreten
"RT @foodinspiration: Angelique Schmeinck (@smaakvrienden) maakte het allergrootste eetschilderij ooit waar 525 mensen van hebben gegeten. T… "

Ocado @Ocado
"Need dinner inspiration? Try this tasty warm salad: #FoodInspiration https://t.co/8D5xIh7LpC https://t.co/dHfK5bVgIM"

The Tiny Brain Burst @ttbbstudio
"Shooting scrumptious shots @TheTinyBrainBurst #CreativeStudio #FoodPhotography #FoodInspiration https://t.co/ito6ggFW1d"

Fitfoodamour @fitfoodamour
"Feeling the need for some healthy eating inspiration from @hemsleyhemsley @deliciouslyella & @madeleine_shaw_… https://t.co/0JLbjIKvmK"

Ton Hanegraaf @tonhanegraaf
"RT @foodinspiration: Boerenproducten en -bedrijven in de spotlights met de campagne OVER DE VLOER BIJ DE BOER / By @foodinspiration #overde… "

GRO @GRO_Holland
"RT @foodinspiration: Een kleine greep uit de workshops en colleges van vandaag #foodunplugged @HenriBV @NadiaZerouali @PapasPasta @DutchCui… "

Agenda