http://www.foodinspiration.nl http://www.foodinspiration.be http://www.foodinspiration.fr http://www.foodinspiration.com

Vier restauranttrends van 2015

29 januari 2015    Reoewein Niesten   

Conceptoloog @Reoewein blogt over de vier restauranttrends van 2015

De competitie in de foodservice-industrie blijft groeien, ook in 2015. Om
 opgemerkt te worden in 2015 is creativiteit het sleutelwoord. Horecabedrijven komen met nieuwe manieren om zich te onderscheiden en te overleven. Reoewein Niesten deelt vier trends voor 2015, gebaseerd op de laatste ontwikkelingen in de markt.

1. Fast casual blijft de winnaar

De winnaars van 2014 zijn de fast casual restaurants en dat zullen ze ook zijn in 2015. Fast casual restaurants vullen het gat tussen de full-service restaurants en de quickservice restaurants. Fast casual restaurants bieden Food & Beverage van goede kwaliteit, welke à la minute voor je klaar worden gemaakt. Bij de meeste restaurants bestel je aan de counter en wordt het gerecht vervolgens naar je tafel gebracht of kan het worden opgehaald bij een pick-up point. Deze snelle service en goede kwaliteit eten en drinken spreekt de veeleisende gast van vandaag erg aan. Een goed voorbeeld van een fast casual concept is het Amerikaanse gourmet-burgerconcept Five Guys Burgers and Fries. Zij gebruiken enkel vers rundvlees voor hun burgers en bieden de gast veel verschillende toppings om hun burger te personaliseren. Five Guys claimt zelfs dat ze 250.000 burger/topping combinaties bieden.

2. Traditionele restaurants verdwijnen

De traditionele full-service & quickservice restaurants hebben het zwaar. Ondernemers die niet kunnen of willen veranderen verliezen uiteindelijk de slag om de gast. Om niet het onderspit te delven investeren veel full-service restaurants in een nieuw interieur en bezinnen ze zich op een nieuw menu. De sfeer wordt laagdrempeliger en informeler. Wat eten betreft krijgt het bar food in veel zaken een upgrade. Bar food is ongekend populair en goed voor de omzet. Quickservice restaurants hebben op hun beurt last van de populariteit van concepten die de gast een gezondere en gepersonaliseerde keuze bieden. Ondernemers die flexibel zijn passen het assortiment aan met gezondere gerechten op het menu. Daarnaast kunnen zij ook hun interieur updaten door het gebruik van natuurlijke materialen en een frissere en hippere kleurstelling, wat een hogere kwaliteitsbeleving creëert.

3. Generation Z

Horecaondernemers hadden het in 2014 al moeilijk met het inspelen op de Millennials (ook wel Generation Y genoemd), maar in 2015 draait het om Generation Z, oftewel de ‘digital natives’. Zij zijn de meest verbonden, goed opgeleide en geavanceerde generatie ooit. Zij zijn de ‘early adopters’, de ‘brand influencers’ en de beïnvloeders op sociale media. Deze generatie is geboren met een scherm voor hun gezicht en zijn in een restaurantconcept dan ook op zoek naar digitalisatie. Zo is het bestellen en betalen via telefoon, iPad of self-ordering kiosk voor hen een vanzelfsprekendheid. Ook in hun marketingaanpak zullen horeca ondernemers hen met digitale oplossingen moeten aanspreken, bijvoorbeeld met de iBeacon. Hiermee kunnen speciale deals worden verstuurd naar mobiele apparaten in de buurt. Daarnaast speelt social media een grote rol in het leven van de Gen Z. Al hun ervaringen, positief en negatief, worden gedeeld via het World Wide Web en sociale media, vaak in de vorm van beelden. Wanneer je hier als ondernemer op inspeelt kun je hieruit veel voordeel halen.

4. Go small or go home

De huidige consument wil meer keuze, maar niet meer eten. Het aanbieden van tapas-stijl gerechten is dan ook in opkomst. Gasten kunnen meerdere smaken ervaren en hoeven niet te kiezen voor één specifiek gerecht. De kleine gerechtjes zijn ook zeer geschikt om te delen (shared dining). Ook de chefs kunnen hun ei kwijt in het aanbieden van kleinere gerechten; ze krijgen de kans om meer te experimenteren met verschillende smaken en bereidingen waardoor zij een interessant en veelzijdig menu kunnen samenstellen. Een leuk voorbeeld van een concept dat kleine (sharing) gerechten aanbied is Milù in Den Haag. De gerechtjes zijn Aziatisch getint en speciaal gemaakt om te delen. In combinatie met een speciaal biertje of een cocktail kun je hier een heerlijke maaltijd samenstellen.
 

Reacties

anonymous
Geraldine - 16-04-2015 11:58
"Leuk artikel. Vorige week heerlijk gegeten bij Restaurant Paviljoen de Colonie in Breda! Ik had hier heel veel goede verhalen over gelezen op social media en dat had mij getriggerd om daar te gaan eten. "
anonymous
Michelle de Jong - 29-06-2015 13:26
"Leuk artikel! Ik denk zeker met de veeleisende consument van vandaag dat het belangrijk is om als restaurant of hotel oid up to date te blijven en de juiste trends te blijven volgen. Ik ga graag een weekendweg en combineer dit altijd met een lekker diner. Ik hou er van! n"
anonymous
Jenny - 28-01-2016 15:08
"Belangrijkste is om met je tijd mee te gaan! Laatst bij www.restaurantdeborgh.nl gaan eten, daar hebben ze het wel netjes op orde!"
anonymous
Jenny - 28-01-2016 15:09
"http://www.restaurantdeborgh.nl "
anonymous
Jenny - 28-01-2016 15:11
"Restaurant De Borgh"

Plaats een reactie

Inloggen met of
Als je inlogt met Twitter of Facebook wordt je reactie automatisch gepost of getweet met de link naar dit artikel.

Petrol laat kansen liggen met food

Het tankstation van de toekomst moet veel meer inspelen op foodtrends.

Meer dan alleen melk

Een verslag van een dag vol zuivel en wetenschap

Jamie's Garden #7

Last but not least. Mijn laatst blog over Jamie’s Garden. Eind januari gaat deze dame terug de schoolbanken in.

Jamie's Garden #6

De dagen worden weer langer, vanaf nu gaan we richting de zomer!

Jamie's Garden #5

Met een potje peterselie en basilicum in je keuken tel je tegenwoordig nauwelijks nog mee.

Het verhaal van de diners

Vroeger was echt niet alles beter, maar het is soms wel de moeite waard om stil te staan bij dingen die verloren dreigen te gaan.

Zoeken

Gratis aanmelden Magazine

Vul bovenstaand formulier in om je gratis aan te melden voor het Food Inspiration Magazine. Het magazine wordt elke 3 weken per e-mail verstuurd.

Sponsored stories

Tweets #foodinspiration

Ludmila Ribeiro @luudnegra
"Né, gata.❤ ☀🌂 #motivation #inspiration #delicious #eat #foodidea #foodinspiration #fashion… https://t.co/uSIZrIBsUr"

Ludmila Ribeiro @luudnegra
"☀🌂 #motivation #inspiration #delicious #eat #foodidea #foodinspiration #fashion #instagood… https://t.co/bocg8zCYS0"

Ludmila Ribeiro @luudnegra
"Negrito. ❤☀🌂 #motivation #inspiration #delicious #eat #foodidea #foodinspiration #fashion… https://t.co/GqwPzxgaPp"

Ludmila Ribeiro @luudnegra
"☀🌂 #motivation #inspiration #delicious #eat #foodidea #foodinspiration #fashion #instagood… https://t.co/tN0DSYWoLN"

Ludmila Ribeiro @luudnegra
"☀🌂 #motivation #inspiration #delicious #eat #foodidea #foodinspiration #fashion #instagood… https://t.co/aVrpSbuP1M"

Ludmila Ribeiro @luudnegra
"☀🌂 #motivation #inspiration #delicious #eat #foodidea #foodinspiration #fashion #instagood… https://t.co/DXgf1up833"

William McCarren @McCarrenBill
"RT @inkglobal: Owner of @orphanskitchen talks sourcing #foodinspiration from #NewZealand’s native heritage & more. @Americanair https://t.c"

Love New Zealand @LoveZealand
"RT @inkglobal: Owner of @orphanskitchen talks sourcing #foodinspiration from #NewZealand’s native heritage & more. @Americanair https://t.c"

Ludmila Ribeiro @luudnegra
"☀🌂 #motivation #inspiration #delicious #eat #foodidea #foodinspiration #fashion #instagood… https://t.co/GSxNq66KQr"

Ludmila Ribeiro @luudnegra
"☀🌂 #motivation #inspiration #delicious #eat #foodidea #foodinspiration #fashion #instagood… https://t.co/F7h3a7lbqA"

Agenda