http://www.foodinspiration.nl http://www.foodinspiration.be http://www.foodinspiration.com

Goed doen als businessmodel

13 december 2014    Barbara Blaak   

Blogger en #fipioneer @bblaak over goed doen met je bedrijf. Cause Related Marketing werkt.

‘Goed doen’ willen we allemaal. En iedereen doet dat op een manier die persoonlijk goed voelt. Door het kopen van eerlijke producten, vrijwillige inzet of financiële steun kunnen we direct of indirect de wereld een beetje mooier maken.

Veel mensen vinden dat bedrijven hierin hun verantwoordelijkheid moeten nemen en laten dat zien in hun koopgedrag en merkvoorkeur. Dit biedt kansen. Meer dan ooit zien we dat maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) onderdeel is van het bedrijfsplan. Het biedt ook mogelijkheden voor goede doelen. Er is steeds meer noodzaak om onderscheidend te zijn. Gevolg is het ontstaan van verschillende manieren van samenwerken tussen commerciële partijen en goede doelen. Bijvoorbeeld in de vorm van Cause Related Marketing (CRM), met als doel dat beide partijen er wijzer van worden. Ik heb deze vorm van marketing in mijn werk zowel aan de commerciële kant als aan de kant van de goede doelen ervaren. Ik heb een aantal proposities in de markt gezet en veel geleerd over de voorwaarden voor succes.

Vormen van goed doen

Waarschijnlijk de meest bekende vorm van CRM is die waarbij bij de aankoop van een product een bepaald bedrag naar het goede doel gaat. Een bekende case is die van Pampers (Procter & Gamble). Bij elke aankoop van een pak luiers schenkt Pampers één vaccin aan UNICEF. Voor UNICEF heeft dit tot dusver geleid tot een donatie van 300 miljoen vaccins. Voor Pampers is dit interessant omdat de campagne resulteerde in een significante groei van de merkwaarde en omzetstijging. Tevens sluit het aan bij de wens van mensen om op een laagdrempelige manier bij te dragen aan een goed doel. Win-win-win dus.

Een ander voorbeeld is dat commerciële organisaties hun bedrijfsactiviteiten ter beschikking stellen aan goede doelen. In de samenwerking met het World Food Programme zetten TNT Express en PostNL hun logistieke diensten in voor hulpverlening. Wat mij betreft een heel mooi voorbeeld hoe MVO ingezet wordt op een manier die past binnen de strategie van een bedrijf. Geen geforceerd ‘goed doen’, maar een efficiënte, effectieve aanpak die aansluit bij de bedrijfsvoering en bovendien voor de consument heel natuurlijk aanvoelt. 

Sociale dimensie

Naast samenwerkingen met goede doelen, zijn er natuurlijk ook bedrijven die zelfstandig een sociale dimensie hebben toegevoegd aan hun propositie, waardoor het succes van het bedrijf en het succes van de gemeenschap elkaar bevestigen. Whole Foods Market is daar een mooi voorbeeld van. Zij richten zich met organic food op een doelgroep die geeft om voeding en omgeving. Hun filosofie wordt consistent doorgevoerd in de bedrijfsvoering; in elk deel van de waardeketen van het bedrijf zie je hun geloof terug; inkoop, productie, distributie; alles is duurzaam. Nederlandse voorbeelden zijn de initiatieven als Willem&Drees en Rechtstreex, die door het ontsluiten van lokale producten een bijdrage leveren aan een beter milieu en tegelijkertijd gehoor geven aan de wens te weten waar ons eten vandaan komt.

De succesfactoren

Er zijn overtuigende cijfers waaruit blijkt dat - mits goed aangepakt - CRM voor zowel bedrijven als goede doelen zeer effectief kan zijn. Relaties tussen goede doelen en commerciële organisaties worden positief gewaardeerd door consumenten en dat vertaalt zich in marketingvoordelen. Denk aan positieve merkassociaties, maar ook daadwerkelijke stijging in de omzet. Daarnaast leidt het in veel gevallen tot meer loyaliteit van werknemers, omdat ze trots zijn dat hun werkgever ‘goed doet’.

Er zijn nog genoeg kansen voor partnerships tussen commerciële bedrijven en goede doelen of voor social entrepreneurs. Alles valt of staat met een goede uitvoering. Zorg voor logische combinaties. Samenwerkingen waarin de link tussen bedrijf en het goede doel niet voor de hand ligt, zijn zelden succesvol. Bovendien geldt: hoe beter het sociale doel aansluit bij de strategie van het bedrijf, hoe efficiënter en effectiever dit is voor alle partijen. Communiceer concreet en transparant over wat de samenwerking inhoudt en wat het beoogde doel is. Maak het persoonlijk en vertel het echte verhaal, want dat is wat mensen beweegt.

Reacties

Plaats een reactie

Inloggen met of
Als je inlogt met Twitter of Facebook wordt je reactie automatisch gepost of getweet met de link naar dit artikel.

Empowered een dag door

Energie, eigenwaarde en empowerment op de Health & Care Day 2017

Petrol laat kansen liggen met food

Het tankstation van de toekomst moet veel meer inspelen op foodtrends.

Meer dan alleen melk

Een verslag van een dag vol zuivel en wetenschap

Jamie's Garden #7

Last but not least. Mijn laatst blog over Jamie’s Garden. Eind januari gaat deze dame terug de schoolbanken in.

Jamie's Garden #6

De dagen worden weer langer, vanaf nu gaan we richting de zomer!

Jamie's Garden #5

Met een potje peterselie en basilicum in je keuken tel je tegenwoordig nauwelijks nog mee.

Zoeken

Gratis aanmelden Magazine

Vul bovenstaand formulier in om je gratis aan te melden voor het Food Inspiration Magazine. Het magazine wordt elke 3 weken per e-mail verstuurd.

Sponsored stories

Tweets #foodinspiration

Food Inspiration @foodinspiration
"#Portland is een #foodstad van formaat. De smaakinnovaties die hier worden gedaan zijn de mainstream ver vooruit. C… https://t.co/SGROjFBB1D"

GoJoJo @GoJoJoGoOrg
"This lunch was too pretty not to share 🥂#foodinspiration #foodie #foodblogger #lunch #lunchtime #food https://t.co/Vxcg4StxtC"

TasteDeVine @TasteDeVine23
"Inspirational potential. #TasteDeVine #foodinspiration https://t.co/qcCLHaZ1FG"

wim ballieu @wimballieu
"RT @foodinspiration: Feest! 100e editie @foodinspiration Magazine Belgie vieren met lezers, partners en chefs! @HorecaExpo @flandersexpo me… "

Dutch Food Products @products_dutch
"RT @foodinspiration: Dank aan alle lezers, chefs, fans en partners van Food Inspiration die vandaag met ons proostten op het aankomende 100… "

Food Inspiration @foodinspiration
"Dank aan alle lezers, chefs, fans en partners van Food Inspiration die vandaag met ons proostten op het aankomende… https://t.co/u7GNHEpqxG"

Hans Steenbergen @Hanssteenbergen
"RT @foodinspiration: Feest! 100e editie @foodinspiration Magazine Belgie vieren met lezers, partners en chefs! @HorecaExpo @flandersexpo me… "

Food Inspiration @foodinspiration
"Feest! 100e editie @foodinspiration Magazine Belgie vieren met lezers, partners en chefs! @HorecaExpo @flandersexpo… https://t.co/Q6a3t0STbi"

GolleySlaterGroup @Golley_Slater
"RT @GolleySlaterPR: From December 7th, Asda will sell a Christmas Dinner Pizza topped with sprouts, roast potatoes and strips of roast chic… "

Golley Slater PR @GolleySlaterPR
"From December 7th, Asda will sell a Christmas Dinner Pizza topped with sprouts, roast potatoes and strips of roast… https://t.co/3PVogR4coy"

Agenda