http://www.foodinspiration.nl http://www.foodinspiration.be http://www.foodinspiration.fr http://www.foodinspiration.com

Is jouw gast een socializer of een killer?

12 december 2014    Reoewein Niesten   

Is jouw gast een socializer of een killer? @Reoewein van @Conceptional schreef er een blog over.

Gamification als loyaliteits- of tevredenheidsbooster. Nee…gamification heeft niets te maken met spelletjes spelen. Althans, niet letterlijk. Gamification is het toepassen van gamedenken en gametechnieken in een niet-game omgeving. Een fenomeen dat al langer bestaat, maar waar volgens Reoewein Niesten van Conceptional nu pas serieus aandacht aan wordt gegeven door foodserviceondernemers.

Gamification is niet nieuw

Reoewein Niesten: 'Gamification is niet nieuw, het wordt al jaren op verschillende manieren ingezet. Spelelementen worden gebruikt om personen te motiveren, hun ervaring te verrijken en een bepaald gedrag te stimuleren. Logisch gevolg is dat gamification vaak wordt ingezet tijdens personeelstrainingen. Ook voor dienstverlenende sectoren, zoals de gastvrijheidsindustrie, kan gamification erg nuttig zijn. Er zijn drie elementen die, als je het goed gebruikt, de loyaliteit kunnen bevorderen en de algehele klanttevredenheid verhogen, namelijk:competitie, progressie en beloning/erkenning. Deze drie elementen zijn bedoeld om enthousiasme te creëren voor het winnen van een spel. Hierbij moet rekening worden gehouden met de verschillen tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie.' 

Hoe vergroot je de loyaliteit?

'Extrinsieke motivatie is motivatie die ontstaat vanuit een externe bron, bijvoorbeeld een financiële beloning. Bij intrinsieke motivatie komt de motivatie vanuit de persoon zelf, bijvoorbeeld de drive om een doel te willen behalen. De vraag is hoe je gamification toe kunt passen in de foodservicebranche. Hoe kun je sneller meer gasten krijgen en hoe vergroot je de loyaliteit van deze gasten? De foodservicesector wordt zich steeds meer bewust van het belang van gamification. Horecaondernemers zoeken naar mogelijkheden om met hun bedrijf een breinpositie te verwerven bij de consument en een duurzame relatie op te bouwen met de klant.'

'Om gamification adequaat in te zetten, dien je je als horecaondernemer af te vragen welk doel je wilt bereiken of welk gedrag van je (potentiële) gast je wilt veranderen. Vervolgens is het belangrijk om vast te stellen wie je gasten zijn? Welke persoonlijkheden wil je aanspreken (zie kader)? De volgende stap is het kiezen van een passend gamemechanisme en het creëren van een goed game design. Een goed voorbeeld van toepassing in onze sector is de interactieve tafel in restaurants van Pizza Hut. Via de tafel met touchscreen kunnen gasten naar eigen smaak hun pizza samenstellen, bestellen en vervolgens met behulp van hun mobiel een betaalmethode selecteren en afrekenen. Terwijl ze wachten op hun pizza kunnen de gasten spelletjes spelen aan hun tafel. De interactieve tafel biedt de gast dus meerdere voordelen; de mogelijkheid tot personaliseren, snelle service, gemak in betalen en fun. Reden genoeg voor de gast om nog eens terug te komen of de ervaring te delen met vrienden.'

Foursquare biedt verschillende kansen voor horecaondernemers

'Een ander voorbeeld is Foursquare, een mobiele applicatie waarmee men in kan checken op een locatie. Gebruikers kunnen op deze manier hun locatie delen met hun vrienden op sociale media. Tegelijkertijd is het een spel, waarmee met elke check-in punten en soms badges kunnen worden verdiend. Badges kunnen worden verdiend door in te checken op verschillende locaties, sommige steden hebben zelfs hun eigen badges. Foursquare biedt verschillende kansen voor horecaondernemers. Zo kunnen zij op Foursquare verschillende aanbiedingen plaatsen voor gasten die vaak inchecken bij hun restaurant.'

'Een voorbeeld uit de oude doos is de succesvolle McDonald’s Monopoly Game. Deze promotie dateert uit 1987 en vond offline plaats. Wanneer je een product kocht bij McDonald’s kreeg je een aantal tickets. Elk ticket vertegenwoordigde een plaats op het monopoly speelbord. Het doel was om alle stukjes van dezelfde kleur te verzamelen om in aanmerking te komen voor een prijs. De spelers van het spel reden een extra keer door de McDrive om alle tickets te kunnen verzamelen voor de prijs. McDonalds wist met het Monopolyspel de verkopen in de VS te verhogen met meer dan 5%. Gamification biedt voor horecaondernemers dus een goede kans om meer gasten te trekken, ze tevreden te houden en een duurzame relatie op te bouwen. Daarnaast kunnen horecaondernemers met een goede inzet van gamification de gemiddelde besteding verhogen en herhaalbezoeken stimuleren.'


 

Reacties

Plaats een reactie

Inloggen met of
Als je inlogt met Twitter of Facebook wordt je reactie automatisch gepost of getweet met de link naar dit artikel.

Petrol laat kansen liggen met food

Het tankstation van de toekomst moet veel meer inspelen op foodtrends.

Meer dan alleen melk

Een verslag van een dag vol zuivel en wetenschap

Jamie's Garden #7

Last but not least. Mijn laatst blog over Jamie’s Garden. Eind januari gaat deze dame terug de schoolbanken in.

Jamie's Garden #6

De dagen worden weer langer, vanaf nu gaan we richting de zomer!

Jamie's Garden #5

Met een potje peterselie en basilicum in je keuken tel je tegenwoordig nauwelijks nog mee.

Het verhaal van de diners

Vroeger was echt niet alles beter, maar het is soms wel de moeite waard om stil te staan bij dingen die verloren dreigen te gaan.

Zoeken

Gratis aanmelden Magazine

Vul bovenstaand formulier in om je gratis aan te melden voor het Food Inspiration Magazine. Het magazine wordt elke 3 weken per e-mail verstuurd.

Sponsored stories

Tweets #foodinspiration

Food Inspiration @foodinspiration
"#Koningsdag2017 in #Utrecht: de traditionele vrijmarkt. Onlangs trokken de #fipioneers al even door de domstad...… https://t.co/THXvkdtGL7"

Arjan de Boer @Arjantweets
"Mooi stel! https://t.co/Eu0sh4n4q9"

emily charles @emilycfitness
"Chicken Saag with broccoli rice. #foodinspiration #foodiegram #fitfamuk #fitfam #instafood… https://t.co/4YPlvmPJM5"

Matthias Nieuwland @MBNieuwland
"RT @foodinspiration: Spelen met je eten! De chocolade @LandRover Defenders van chefs @SergioHerman, Jonnie Boer (@delibrije): https://t.co/"

The Food Line-up @TheFoodLineup
"RT @MaaikedeReuver: Kaartverkoop gestart voor foodprofessional festival #foodunplugged op 23 juni. by @foodinspirat… https://t.co/hGCJcRRy60"

Food Inspiration BE @FIBelgie
"Hotspot Boedapest: MÁK Bistro met de getalenteerde en creatieve Janos Mitzei aan het hoofd! #goeast https://t.co/cTEeceVGEy"

Stephen Gemerman @StephenGemerman
"Creamy #bacon Wrapped #chicken. #foodinspiration https://t.co/pzcqUn9A5c https://t.co/MPVPXI6mnA"

Sandy Wasserman CS @SandyWasserman
"#foodinspiration trending 5th #foodiechats "

Gloria Piantek @GGoodtaste
"@Foodiechats A2 My #foodinspiration is any unusual ingredients #Foodiechats "

FusionSaturdays @MST @thecitysbest718
"Dinner #food #foodporn #foodie #foody #foodofinstagram #foodpornography #foodinspiration… https://t.co/WkQwG2xrLk"

Agenda