http://www.foodinspiration.nl http://www.foodinspiration.be http://www.foodinspiration.com

Niet te missen dranktrends voor 2015

22 november 2014    Frank Lindner   

Appelcider-bourbon, nostalgie, the second wave of wine en nog meer dranktrends uit ons #trendreport2015.

De drankverstrekkende horeca en producenten moeten in 2015 rekening houden met de veranderende samenstelling en wensen van hun doelgroepen. En hun aanbod hierop aanpassen. Op het gebied van dranken zijn er vijf trends die komend jaar volgens ons ontzettend van belang zijn.

Blurring boundaries

Producenten maken uitstapjes naar andere soorten drank buiten hun eigen basis. Zo lanceerde bierbrouwer Carlsberg http://www.carlsberg.com/flash.html het submerk Copenhagen. Het merk is geïnspireerd op mode en design en gericht op moderne vrouwen en stijlvolle mannen. Het designbier moet kunnen opboksen tegen witte wijn en champagne tijdens hippe modeborrels en openingen van kunstgaleries. Jim Beam bracht naast de smaken Red Stag Black Cherry en Red Stag Spiced een derde smaak: Hardcore Cider. Een bourbon die is geïnfuseerd met appelcider. Anheuser-Busch kwam met de Bud Light Lime Straw-Ber-Rita als cross-over tussen een biertje en een cocktail.

Nostalgie en nationale trots

Tegen het geweld en de opmars van de bekende internationale drankmerken en
-bedrijven is er een herwaardering voor alles wat van lokale bodem komt. Kleine stokerijen en bierbrouwerijen vieren hoogtij in Nederland. Met de gin-toninctrend is er grote vraag naar de gins van Nederlandse start-ups als VL92 gin, V2C gin en Bobby’s Dry Gin. Ook microbrouwerijen die met crowdfunding het levenslicht zien, zoals brouwerij Oedipus uit Amsterdam, slaan aan.

Terugkeer van de echte man

Na een periode van feminisering is het tijd dat de man zich laat gelden. Echte mannen mogen er zijn. Voll-Damm lanceerde de ‘Doble o nada’ (alles of niets) campagne rondom hun bier Voll-Damm Double Malt van 7,2% alcohol. Omdat de brouwer uit Spanje vindt dat een echte man een echt bier verdient. Wodkamerk Luksusowa heeft een online gids uitgebracht waarin staat hoe je als echte man moet overleven in deze metro-seksuele wereld. Tip vijf gaat over hoe te koken: “Make fire. Add meat.”

Second wave of wine

Er is een tweede golf gaande binnen het aanbod van wijnbars. De nieuwe generatie streeft hun wellicht wat traditionele oudere broers voorbij. Geen lange uitleg meer van een stoffige sommelier, maar drinken van een bijzondere blend uit de nieuwe wereld die in een industriële bar wordt geschonken door avantgardistische jonge ondernemers - vaak vrouwen omdat die ‘wat relaxter’ over wijn doen dan mannen. Succesfactoren van de wijnbar 2.0 zijn: een kleine snel wisselende wijnlijst zonder gewichtigdoenerij en het aanbod van food is even belangrijk als de wijn en komt niet achteraf met een gedachte ‘dat doen we er wel even bij’. Goede kwaliteit lambrusco is hip en bubbels zijn de hardst groeiende categorie. Met al die stoere vleesgerechten is de Malbec dé rode wijndruif van het moment.

Inter- en overactieve merken

Naast het consumptiemoment en aanschafmoment zijn drankenmerken bezig om de consument actiever te benaderen. Zowel in de online als offline wereld. Budweiser heeft een speciale app gelanceerd waarmee de gebruiker over zijn ‘Bud’ kan achterhalen waar, wanneer en hoe het biertje is gebrouwen. Bacardi en muziekdienst Spotify hebben de handen ineen geslagen en toeren door de VS met een barbus. Waar de Big Green Bus stopt, daar start het feestje. Met een VIP-bar waar ter plekke Bacardi-cocktails worden gemaakt en geschonken. Disaronno houdt 'Terrace Parties' in de grote metropolen die de aarde rijk is om aandacht te vestigen op Disaronno Sour. 

Krijg je niet genoeg van trends en ontwikkelingen in F&B en hospitality? Vraag dan de gratis preview aan van het Food Inspiration Trendreport 2015 en stay ahead of the game. Doen! Via trendreport.foodinspiration.nl

Reacties

Plaats een reactie

Inloggen met of
Als je inlogt met Twitter of Facebook wordt je reactie automatisch gepost of getweet met de link naar dit artikel.

Petrol laat kansen liggen met food

Het tankstation van de toekomst moet veel meer inspelen op foodtrends.

Meer dan alleen melk

Een verslag van een dag vol zuivel en wetenschap

Jamie's Garden #7

Last but not least. Mijn laatst blog over Jamie’s Garden. Eind januari gaat deze dame terug de schoolbanken in.

Jamie's Garden #6

De dagen worden weer langer, vanaf nu gaan we richting de zomer!

Jamie's Garden #5

Met een potje peterselie en basilicum in je keuken tel je tegenwoordig nauwelijks nog mee.

Het verhaal van de diners

Vroeger was echt niet alles beter, maar het is soms wel de moeite waard om stil te staan bij dingen die verloren dreigen te gaan.

Zoeken

Gratis aanmelden Magazine

Vul bovenstaand formulier in om je gratis aan te melden voor het Food Inspiration Magazine. Het magazine wordt elke 3 weken per e-mail verstuurd.

Sponsored stories

Tweets #foodinspiration

Loren Spee @loren_spee
"John Mariani: Oregon #wine Pioneer David Adelsheim Promises.... #foodinspiration #foodpic https://t.co/IIsjrG5ah6 https://t.co/vDzYn6DM2l"

Berry Rops @BerryRops
"RT @foodinspiration: Leuke persoonlijke blog van @MWMRol van @Rabobank over de campagne #overdevloerbijdeboer / By Food Inspiration https:/… "

Jaymee @_TheMumDiaries
"Making @SlimmingWorld friendly #PulledPork smells yuk! Hope it tastes better! #Dinner #FoodInspiration #fdbloggers "

Chef G. Imperato @Chef_Imperato
"Bolognese the original!!!! #food#italy#italian #italianchef #chef #italianfood#instafood #kitchen #foodblogger#food… https://t.co/68G1KhGHnL"

africanfoodyummy @africanfoodyum2
"Lunch Time | Yam Chips & Mackerel Sauce #lunch #yam #mackerel #sauce #foodinspiration #thursday… https://t.co/y0HjdhMz6C"

Nadia Melford @NadiaMelford
"NO #pizza FOR YOU!. #instafood #foodphotography #foodinspiration https://t.co/TZWNTn9MlL https://t.co/TSIQ3IGVL7"

Nadia Melford @NadiaMelford
"Indian Town Will Be #vegetarian For 17 Days. #indianfood #foodinspiration https://t.co/xnMtYix2Aq https://t.co/6etamoQt6P"

Rose Toa @ross_toa
"Stone Brewing plans craft beer hotel. #drinks #foodinspiration #organic https://t.co/Tf5UsFNxKP https://t.co/fT0fZIf7nr"

Arjan de Boer @Arjantweets
"Yeah! Weer mooier dit jaar #tml17 @foodinspiration https://t.co/q7rWPoYDyE"

Arjan de Boer @Arjantweets
"Wij ook weer @foodinspiration meet-up? https://t.co/6mAsuenEe6"

Agenda