http://www.foodinspiration.nl http://www.foodinspiration.be http://www.foodinspiration.com

Het communicatiemodel op z’n kop

3 november 2014    Sabine van Wylick   

Blogger @Sabinevanwylick over het communicatiemodel op zijn kop: word ontvanger en koester al je zenders!

Eerder schreef ik over het oude AIDA-model, dat vandaag de dag nog steeds toepasbaar is. Vandaag neem ik een ander model onder de loep, namelijk het klassieke communicatiemodel.

Zender wordt ontvanger

Misschien ken je het nog wel: je hebt een zender, die wil een boodschap via een medium communiceren naar een of meerdere ontvangers. In het proces ontstaat ruis en om te checken of de boodschap goed is aangekomen vraagt de ontvanger de zender om feedback. Het model van de Rus Roman Jakobson is vooral zendergericht. De zender duwt als het ware zijn boodschap richting de ontvanger. Er is in dit model weinig interactie mogelijk, omdat er continu ruis op de loer ligt en je geen rechtstreeks contact hebt.

Maar kun je je dit vandaag de dag nog voorstellen? De digitale revolutie heeft ervoor gezorgd dat dit model volledig op z’n kop is gezet; zender is ontvanger geworden en de ontvangers zijn nu vooral de zenders. En dit is geweldig, want deze nieuwe ontvangers (lees: ondernemer) heeft direct de beschikking over een enorme groep zenders (lees: klanten) die voortdurend feedback geven.

Rechtstreeks contact

Via social media zijn we nu als consument in staat om bijvoorbeeld een artiest te bedanken voor zijn geweldige concert, een review te geven over jouw nieuwe restaurantconcept of een recept te delen met onze vrienden waarin jouw nieuwe versproduct is verwerkt. Zonder dat we erom hoeven te vragen, want de mondige consument wil graag alles delen.

En die input kun jij natuurlijk gebruiken om je product of dienst nóg beter te maken en je grootste fans in de watten te leggen, simpelweg omdat je weet wie het zijn en omdat je rechtstreeks contact kunt hebben.

Beïnvloeden

De grootste verandering in dit communicatiemodel zit hem dan ook in de interactie die je kunt hebben met je doelgroep. Zenders worden ontvangers en ontvangers weer zenders. We zijn aan elkaar gelijk, we beïnvloeden elkaar. En ja, ook die beïnvloeding kun je sturen. Door bijvoorbeeld klant testimonials of door de positieve waarden van jouw product of dienst verder te verspreiden op social media. Maar ook door negatieve berichten of klachten als een speer op te lossen, want het principe ‘iedere klacht is een kans’ geldt ook voor social media. Zo wordt een negatieve uiting vaak gevolgd door positieve feedback als de klacht goed is opgelost en dat mogen ze zeker delen, toch?

Kortom: word ook ontvanger en koester al je zenders!  

Reacties

Plaats een reactie

Inloggen met of
Als je inlogt met Twitter of Facebook wordt je reactie automatisch gepost of getweet met de link naar dit artikel.

Empowered een dag door

Energie, eigenwaarde en empowerment op de Health & Care Day 2017

Petrol laat kansen liggen met food

Het tankstation van de toekomst moet veel meer inspelen op foodtrends.

Meer dan alleen melk

Een verslag van een dag vol zuivel en wetenschap

Jamie's Garden #7

Last but not least. Mijn laatst blog over Jamie’s Garden. Eind januari gaat deze dame terug de schoolbanken in.

Jamie's Garden #6

De dagen worden weer langer, vanaf nu gaan we richting de zomer!

Jamie's Garden #5

Met een potje peterselie en basilicum in je keuken tel je tegenwoordig nauwelijks nog mee.

Zoeken

Gratis aanmelden Magazine

Vul bovenstaand formulier in om je gratis aan te melden voor het Food Inspiration Magazine. Het magazine wordt elke 3 weken per e-mail verstuurd.

Sponsored stories

Tweets #foodinspiration

🏴‍☠SpookyPirateAna @anatlus89
" @Pinterest: #Pizza made me smile at work lunch today #foods #foodinspiration #foodie #foodporn #purplehair #te… https://t.co/MVu8sa0dww"

Ethereal Heart Fdn @EHFoundation237
"RT @anatlus89: #Pizza made me smile at work lunch today #foods 🍕 ❤️ 🍕 ❤️ #foodinspiration #foodie #foodporn #purplehair #tealhair… https://… "

🏴‍☠SpookyPirateAna @anatlus89
"#Pizza made me smile at work lunch today #foods 🍕 ❤️ 🍕 ❤️ #foodinspiration #foodie #foodporn #purplehair #tealhair…… https://t.co/3BjwwJoJo8"

TasteDeVine @TasteDeVine23
"Tagliatelle with porcini, basil and shaved parmigiano reggiano. #TasteDeVine #foodinspiration https://t.co/XXObVv8blD"

Michiel @Michielstweets
"So true... The End of good enough... is the new trend in the market. #foodinspiration https://t.co/AAaGmasf1t"

Theo van Brussel @tvanbrussel
"RT @foodinspiration: Hij is binnen en we zijn best wel trots !! 😍 Ons jaarboek 2018 met de nieuwste concepten, cijfers uit de markt & city… "

Charles Ager @CharlesAger
"Happy #NationalPumpkinCheesecakeDay 🎃 Celebrate by baking one yourself, we found a great recipe:… https://t.co/i99fZ6v2c3"

Enrique Figee @enriquefigee
"RT @Hanssteenbergen: Wil je de inhoud lezen van alle presentaties van de #fidays 2017. Lees hier het uitgebreide artikel. https://t.co/UUPz"

Natalie Lorrant @NatalieLorrant
"Secrets Behind Famous Southern #recipes. #cheese #foodinspiration https://t.co/cDlPw7BNJH https://t.co/2CA2vZ7EnA"

TasteDeVine @TasteDeVine23
"Mmmm ... something special about Marcona @almonds. #TasteDeVine #foodinspiration https://t.co/GrjYVHaXY0"

Agenda