http://www.foodinspiration.nl http://www.foodinspiration.be http://www.foodinspiration.com

Een kunstzinnig diner

15 oktober 2014    Creative Chef   

Blogger @Creativechefnl creëerde de wauw-factor door samen met gasten een eetbaar schilderij te maken, en te eten!

Hoe kan ik mensen prikkelen en verbazen tijdens een restaurantbezoek? Door in te spelen op de psychologische smaak. Het fenomeen dat eten niet alleen lekkerder, maar vooral onvergetelijk maakt. Als Creative Chef zijn we hier iedere dag mee bezig, om tot goede concepten te komen en ik kan jullie vertellen: we hebben er weer een.

De wauw-factor

Met het opeten van dit concept, moeten mensen bijdragen aan een groter project. Dat is het simpele uitgangspunt van waar we zijn gestart bij dit nieuwe concept. In mijn vorige blog had ik het al over de invloed van marketing op de eetbeleving. Welnu, in dit concept hebben we ons laten inspireren door een fenomeen dat steeds vaker wordt gebruikt in marketingcampagnes; namelijk het fenomeen de consument het gevoel te geven dat hij onderdeel is van iets groters.

Denk aan acties van Vedett bier, door mensen te fotograferen en ze te vertellen dat ze op een van de flesjes terechtkomen. Of de ice bucket challenge die viraal ging op internet. Het heeft allemaal een link met social media en te maken met samen iets voor elkaar krijgen, maar wel met een duidelijke rol voor de persoon die meedoet. En vaak is die rol ook nog eens makkelijk te delen op social media! Met andere woorden, creëer een eetbeleving met een hoge ‘wauw-factor’ die mensen het gevoel geeft dat ze er onderdeel van uitmaken en wie weet gaat je concept viraal.

Eetbare schilderijen

Geïnspireerd door bovenstaande marketingtrucs, kwamen we met Creative Chef tot eetbare schilderijen. Op enkele plekken hebben we de laatste maand grote eetbare schilderijen gemaakt die bestonden uit een heleboel kleine canvasjes van 13 x 18 cm. Door ze naast elkaar te leggen konden de chefs ze beschilderen en opmaken met eetbare verf en kleurrijke ingrediënten.

Maar nu komt het: als het schilderij klaar was, haalden we de kleine canvasjes los uit het schilderij en lieten we het opeten/beschilderen door de nieuwsgierige gasten. Aan het einde mochten de gasten de doekjes weer terug leggen die we uiteindelijk presenteerden als kunstwerk gemaakt door de gasten. Doordat de gasten eten en vegen maakten tijdens het eten ontstonden er eigen en unieke minischilderijtjes.

En dat, dames en heren is natuurlijk goud materiaal voor alle instagrammers, facebookers en twitteraars. Over de precieze ingrediënten en soorten verf die we gebruiken, lees je meer in ons volgende kookboek!

Reacties

Plaats een reactie

Inloggen met of
Als je inlogt met Twitter of Facebook wordt je reactie automatisch gepost of getweet met de link naar dit artikel.

Empowered een dag door

Energie, eigenwaarde en empowerment op de Health & Care Day 2017

Petrol laat kansen liggen met food

Het tankstation van de toekomst moet veel meer inspelen op foodtrends.

Meer dan alleen melk

Een verslag van een dag vol zuivel en wetenschap

Jamie's Garden #7

Last but not least. Mijn laatst blog over Jamie’s Garden. Eind januari gaat deze dame terug de schoolbanken in.

Jamie's Garden #6

De dagen worden weer langer, vanaf nu gaan we richting de zomer!

Jamie's Garden #5

Met een potje peterselie en basilicum in je keuken tel je tegenwoordig nauwelijks nog mee.

Zoeken

Gratis aanmelden Magazine

Vul bovenstaand formulier in om je gratis aan te melden voor het Food Inspiration Magazine. Het magazine wordt elke 3 weken per e-mail verstuurd.

Sponsored stories

Tweets #foodinspiration

Laura Meerveld @laurameerveld
"Foodtrend #02 voor 2018: De revival van het souper. https://t.co/3rmLwIy6H5"

Maaike de Reuver @MaaikedeReuver
"Foodtrends voor 2018 gepresenteerd door @foodinspiration. Foodtrend #04: Hyperspecialisatie. https://t.co/kO1CPTC8GR"

@Francoisbier @francoisbier
"RT @BierCulinair: @foodinspiration presenteert in de laatste weken van het jaar de belangrijkste food trends voor 2018. Trend nummer 3: Viv… "

@Francoisbier @francoisbier
"Aandacht voor @francoisbier bij de lancering in Nederland door @BierCulinair https://t.co/mK5nPo9TYg"

BierCulinair.nl @BierCulinair
"@foodinspiration presenteert in de laatste weken van het jaar de belangrijkste food trends voor 2018. Trend nummer… https://t.co/JIrZgVMDyJ"

sty @Ka3Reo
"RT @Andy_arifin: Cinnamonrolls 😄😆😍🤗👍👏 #instadaily #instafood #foodporn #recipes #foodinspiration #insta #food… https://t.co/6d9RJXc7uk"

Upside Down @Samu149
"RT @Andy_arifin: Cinnamonrolls 😄😆😍🤗👍👏 #instadaily #instafood #foodporn #recipes #foodinspiration #insta #food… https://t.co/z5MaJvLKYF"

Andy Arifin @Andy_arifin
"Cinnamonrolls 😄😆😍🤗👍👏 #instadaily #instafood #foodporn #recipes #foodinspiration #insta #food… https://t.co/vRfN6kCSQ1"

Enrique Figee @enriquefigee
"@Hanssteenbergen van @foodinspiration bij @FoodserviceNW over WAAROM het narrative van challengers zo aantrekkelijk… https://t.co/wfpciAH9Gi"

Maaike de Reuver @MaaikedeReuver
"Hoofdredacteur @foodinspiration @Hanssteenbergen op het podium tijdens @FoodserviceNW over storytelling in de horec… https://t.co/cOPXZhk0ST"

Agenda