http://www.foodinspiration.nl http://www.foodinspiration.be http://www.foodinspiration.fr http://www.foodinspiration.com

Het restaurant van de toekomst

1 oktober 2014    Jeffrey Schoeman   

Koekenbakker @dennisvanrijen gaf het stokje door aan @chefKorianders, over het restaurant van de toekomst #fiponeers

Toen ik het blogstokje van Dennis van Rijen kreeg was het eerste natuurlijk waaraan ik dacht: Waar moet ik het over hebben? Ons restaurant Korianders heb ik inmiddels zeven jaar en het wordt tijd voor iets nieuws. Hierdoor is er één vraag die me de laatste tijd bezighoudt. Hoe ziet het restaurant van de toekomst eruit? En misschien nog wel belangrijker; wat wil onze gast in de toekomst?

Op dit moment verandert er veel in de horeca. Uiteraard is er de economische crisis. En dat het – als de crisis voorbij is – niet gewoon weer zo gaat als voor de crisis is voor mij duidelijk. Ondernemers die denken: ‘als de crisis voorbij is, komen mijn gasten weer terug en gaan ze weer meer besteden’ hebben het mis, denk ik. De gast is veranderd.

Daarvoor zijn we geen ondernemer geworden

Gasten zijn door de crisis veel kritischer geworden. Bewuster van waar ze hun euro’s besteden. En op het internet kunnen ze alle informatie vinden die ze nodig hebben om een bewuste keuze te maken. De keuze wordt mede bepaald door recensies, maar ook bijvoorbeeld door waar ze een goede deal kunnen krijgen.

De ene restaurantweek volgt de andere dinerweek op. Extreme kortingsacties op Groupon, Travelbird of vakantieveilingen.nl. Allemaal met als doel de lege stoelen in het restaurant te vullen. Maar we zijn toch geen ondernemer geworden om door een derde partij te laten bepalen hoeveel korting we geven en daarover dan ook nog commissie te betalen? Waarom nemen we dit niet in eigen hand?

De totale belevenis

Ook is de gast steeds bewuster met zijn of haar voedsel bezig. Iedereen is tegenwoordig hobbykok, heeft een Big green egg, Roner en/of een Pacojet thuis. En op internet zijn alle recepturen te vinden. Het wordt dus steeds lastiger om de verwachtingen te overtreffen. Alleen met bijzondere bereidingswijzen of producten lukt het niet meer. De totale belevenis wordt hierdoor belangrijker. De gast moet met een ‘wow-gevoel’ naar huis gaan. Niet alleen goed eten met de juiste wijnkeuze, maar ook moet de uitstraling van het bedrijf passen bij de locatie, de bediening uiteraard gastvrij zijn, attent zijn en de juiste kennis paraat hebben. Klopt dit allemaal, dan is de gast volgens mij nog steeds bereid om te betalen.

En oh ja…

Dan ben ik nog niet eens begonnen over andere trends zoals: allergieën, super foods, duurzaamheid, lokale producten, persoonlijke ontplooiing van het personeel, bistronomie, mondialisering, branchevervaging, alles moet sneller, social media, et cetera.
Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer vragen ik krijg. De antwoorden op deze vragen heb ik niet, maar het lijkt mij geweldig om hier met collega-pioneers over na te denken.

Oproep!

Ik wil dan ook afsluiten met een oproep om een denktank op te zetten waarin we met foodies over dit soort vragen kunnen brainstormen. Samen te fantaseren over hoe het restaurant van de toekomst eruit ziet. Een wijze raad van foodies; de gast van de toekomst.

Ben je hierin geïnteresseerd? Laat het me weten! jeffrey@korianders.nl

Reacties

Plaats een reactie

Inloggen met of
Als je inlogt met Twitter of Facebook wordt je reactie automatisch gepost of getweet met de link naar dit artikel.

Petrol laat kansen liggen met food

Het tankstation van de toekomst moet veel meer inspelen op foodtrends.

Meer dan alleen melk

Een verslag van een dag vol zuivel en wetenschap

Jamie's Garden #7

Last but not least. Mijn laatst blog over Jamie’s Garden. Eind januari gaat deze dame terug de schoolbanken in.

Jamie's Garden #6

De dagen worden weer langer, vanaf nu gaan we richting de zomer!

Jamie's Garden #5

Met een potje peterselie en basilicum in je keuken tel je tegenwoordig nauwelijks nog mee.

Het verhaal van de diners

Vroeger was echt niet alles beter, maar het is soms wel de moeite waard om stil te staan bij dingen die verloren dreigen te gaan.

Zoeken

Gratis aanmelden Magazine

Vul bovenstaand formulier in om je gratis aan te melden voor het Food Inspiration Magazine. Het magazine wordt elke 3 weken per e-mail verstuurd.

Sponsored stories

Tweets #foodinspiration

Food Inspiration @foodinspiration
"#Koningsdag2017 in #Utrecht: de traditionele vrijmarkt. Onlangs trokken de #fipioneers al even door de domstad...… https://t.co/THXvkdtGL7"

Arjan de Boer @Arjantweets
"Mooi stel! https://t.co/Eu0sh4n4q9"

emily charles @emilycfitness
"Chicken Saag with broccoli rice. #foodinspiration #foodiegram #fitfamuk #fitfam #instafood… https://t.co/4YPlvmPJM5"

Matthias Nieuwland @MBNieuwland
"RT @foodinspiration: Spelen met je eten! De chocolade @LandRover Defenders van chefs @SergioHerman, Jonnie Boer (@delibrije): https://t.co/"

The Food Line-up @TheFoodLineup
"RT @MaaikedeReuver: Kaartverkoop gestart voor foodprofessional festival #foodunplugged op 23 juni. by @foodinspirat… https://t.co/hGCJcRRy60"

Food Inspiration BE @FIBelgie
"Hotspot Boedapest: MÁK Bistro met de getalenteerde en creatieve Janos Mitzei aan het hoofd! #goeast https://t.co/cTEeceVGEy"

Stephen Gemerman @StephenGemerman
"Creamy #bacon Wrapped #chicken. #foodinspiration https://t.co/pzcqUn9A5c https://t.co/MPVPXI6mnA"

Sandy Wasserman CS @SandyWasserman
"#foodinspiration trending 5th #foodiechats "

Gloria Piantek @GGoodtaste
"@Foodiechats A2 My #foodinspiration is any unusual ingredients #Foodiechats "

FusionSaturdays @MST @thecitysbest718
"Dinner #food #foodporn #foodie #foody #foodofinstagram #foodpornography #foodinspiration… https://t.co/WkQwG2xrLk"

Agenda