http://www.foodinspiration.nl http://www.foodinspiration.be http://www.foodinspiration.com

Is een directe verbinding tussen producent en consument de toekomst?

28 augustus 2014    Esmee Kohler   

Is eten tegenwoordig nog wel eten? Een vraag die regelmatig opdoemt in de gedachtes van @esmeedia. Lees hier haar blog.

Neem een stuk stevige kaas. Een ambachtelijk Hollands product, met liefde bereid. We worden niet voor niets kaaskoppen genoemd toch? Archeologische opgravingen tonen zelfs aan dat er duizenden jaren geleden al op onze bodem kaas werd gemaakt. Een product waar we trots op mogen zijn.

Technologie kent alleen geen grenzen. Maak kennis met de analoogkaas. Een knap staaltje imitatie gemaakt van melkeiwitten, zetmeel, zout en palmolie. Veel goedkoper dan echte kaas en vaak te vinden op pizza's, in lasagne, in aardappelgratin en in kaassaus. Say cheese! Of gaan onze mondhoeken hier eerder van omlaag?

Fakeness
Ook vis ontkomt niet aan de fakeness. Neem gekweekte zalm. Van nature is deze vis gewoon wit, net als tilapia of kabeljauw bijvoorbeeld. De consument ziet echter liever een gekleurde zalm en daarom voeren de kwekers hun vis met astaxanthine. Hierdoor krijgt hij alsnog zijn roze kleurtje. Waarom zijn we zo gefocust op het uiterlijk?

Krabsalade is ook een bijzondere variant. Terwijl de naam doet vermoeden dat je een salade eet van -jawel- krab is het tegendeel waar. In vele gevallen bevat de salade namelijk helemaal geen krab, maar surimi. Dat is vlees afkomstig uit gemalen en in repen geperste vis waaraan vooral smaak,- geur- en kleurstoffen zijn toegevoegd. Zo lijkt het toch nog een beetje op echte krab.

Prijskaartje
Waarom bootsen we na als we de producten ook direct voor handen hebben? Ja, eigenlijk is de verklaring logisch. Het is goedkoper om te produceren, er hangt dus een lager prijskaartje aan en soms ziet het er nog mooier uit ook. De vraag blijft alleen of we niet twee van de belangrijkste eisen ondergeschikt maken: de smaak en de kwaliteit. Daarbij worden er ook veel valse spelletjes gespeeld. ’Met échte kaas', staat er immers op de pizza verpakking. Er zit inderdaad echte kaas in, ware het niet dat het maar om een heel klein percentage gaat. En dat laatste begint mensen nu te frustreren. 'Weet wat je eet' is een slogan die zijn comeback maakt. 

Is een directe verbinding tussen producent en consument de toekomst? De initiatieven schieten in ieder geval als paddenstoelen uit de grond. Via Koop een Koe bijvoorbeeld bestel je met bekenden of onbekenden een koe en ontvang je jouw persoonlijke vleespakket met daarin de hele mikmak: van worst tot biefstuk. 

Datzelfde geldt voor vis. Via Vers van de Visser is het mogelijk om rechtstreeks bij de visser te kopen. Bijvoorbeeld een panklare tong of een rode poon. No problemo. Je kunt er direct wat verse groentes en fruit bij bestellen via Vers van de Kweker.

Het initiatief Eten per Meter gaat zelfs nog een stapje verder. Hier kun je direct bij de boer je eigen groentes, aardappels en fruit oogsten. Een paar uur hard werken en met een afgeladen kofferbak vol lekkers weer naar huis. 

Bewust en simpel
Is dat wat de consument wil? Steeds meer zicht op de oorsprong? Zijn we moe van het eindeloze aanbod en al het 'processed food'? Wellicht. Het verlangen naar vroeger en pure smaken wordt in ieder geval weer gewaardeerd. Ondanks hogere kosten zijn we bereid iets meer te betalen. Kwaliteit voor kwantiteit. Liever een klein stukje vlees wat lekker en verantwoord is dan een mega bak plofkip. Bewust en simpel, dat lijkt de boodschap. De juiste ingrediënten zijn het halve werk. Als sneltrein direct van producent naar consument. Alleen het spoor moet hier en daar nog even worden vrijgemaakt. 

Reacties

Baliehof Kaas-Zuivelboerderij te Jabbeke
Baliehof Kaas-Zuivelboerderij te Jabbeke - 31-08-2014 10:53
"mooi artikel met een terechte insteek."
anonymous
Esmee Kohler - 11-09-2014 01:07
"Baliehof Kaas-Zuivelboerderij: nog bedankt voor de lieve reactie! Ik ben op vakantie dus had het nog niet eerder gezien! "

Plaats een reactie

Inloggen met of
Als je inlogt met Twitter of Facebook wordt je reactie automatisch gepost of getweet met de link naar dit artikel.

Petrol laat kansen liggen met food

Het tankstation van de toekomst moet veel meer inspelen op foodtrends.

Meer dan alleen melk

Een verslag van een dag vol zuivel en wetenschap

Jamie's Garden #7

Last but not least. Mijn laatst blog over Jamie’s Garden. Eind januari gaat deze dame terug de schoolbanken in.

Jamie's Garden #6

De dagen worden weer langer, vanaf nu gaan we richting de zomer!

Jamie's Garden #5

Met een potje peterselie en basilicum in je keuken tel je tegenwoordig nauwelijks nog mee.

Het verhaal van de diners

Vroeger was echt niet alles beter, maar het is soms wel de moeite waard om stil te staan bij dingen die verloren dreigen te gaan.

Zoeken

Gratis aanmelden Magazine

Vul bovenstaand formulier in om je gratis aan te melden voor het Food Inspiration Magazine. Het magazine wordt elke 3 weken per e-mail verstuurd.

Sponsored stories

Tweets #foodinspiration

Arjan de Boer @Arjantweets
"RT @foodinspiration: Agrarische bedrijven opgelet! Nog 8 dagen om je aan te melden en kans te maken op een boerderijwinkel-restyling. https… "

Dutch Agri Food Week @DAFWeek
"Deze kans wil je als #agrariër toch niet missen! https://t.co/96wlV5vC5g"

Chef G. Imperato @Chef_Imperato
"Pescado chillo criollo!!!! #food#italy#italian #italianchef #chef #italianfood#instafood #kitchen #foodblogger#food… https://t.co/xd8NJ3suVT"

Chef G. Imperato @Chef_Imperato
"Risottiamo!!! #food #italy #italian #italianchef #chef #italianfood #instafood #kitchen #foodblogger… https://t.co/IacNoge2tu"

Maaike de Reuver @MaaikedeReuver
"RT @foodinspiration: Agrarische bedrijven opgelet! Nog 8 dagen om je aan te melden en kans te maken op een boerderijwinkel-restyling. https… "

Food Inspiration @foodinspiration
"Agrarische bedrijven opgelet! Nog 8 dagen om je aan te melden en kans te maken op een boerderijwinkel-restyling. https://t.co/9rHsAB44ge"

Miri Scott @MScottConsult
"RT @HintFuturology: sound impacting flavour - why not fragrance? think outside the box @foodinspiration #polysensor… https://t.co/tj1FeXHIqR"

HintFuturology @HintFuturology
"sound impacting flavour - why not fragrance? think outside the box @foodinspiration… https://t.co/HFYR8BbQYb https://t.co/tj1FeXHIqR"

Loren Spee @loren_spee
"John Mariani: Oregon #wine Pioneer David Adelsheim Promises.... #foodinspiration #foodpic https://t.co/IIsjrG5ah6 https://t.co/vDzYn6DM2l"

Berry Rops @BerryRops
"RT @foodinspiration: Leuke persoonlijke blog van @MWMRol van @Rabobank over de campagne #overdevloerbijdeboer / By Food Inspiration https:/… "

Agenda