http://www.foodinspiration.nl http://www.foodinspiration.be http://www.foodinspiration.com

Laat je verpakking spreken

16 juli 2014    Sabine van Wylick   

De verpakking van je product is je beste communicatiemiddel!

We worden steeds creatiever in het bedrukken van de verpakking van voedingsmiddelen. Gelukkig maar, want met de verpakking kun je rechtstreeks met de eindgebruiker van je product communiceren. Je kunt niet alleen tekst en beeld kwijt, maar ook filmpjes kunnen tegenwoordig op de verpakking getoond worden door het toevoegen van een QR code of Layar.

Actie
Waar ga je het dan over hebben op je verpakking? Voor de hand ligt natuurlijk een omschrijving van het product en de verschillende gebruiksmogelijkheden. Als je slim bent, maak je hier gelijk een koppeling naar je andere producten.

Maar vertel ook over nieuwe of andere varianten van je product. Als je daar tevens een leuke actie van maakt, stimuleer je pas echt nieuwe aankopen (‘Proef nu ook heel voordelig onze nieuwste smaak’!).

Social media
Zet ook eens een leuk verhaal of quote van een tevreden gebruiker op je verpakking. Of kondig aan waar je het product binnenkort kunt proeven, bijvoorbeeld op een beurs of evenement.

En vergeet de koppeling naar je social media niet; roep liefhebbers van je product op om je Facebookpagina te liken of je te volgen op Twitter.

HEKS´NKAAS®
Een goed voorbeeld vind ik in de koelkast: HEKS´NKAAS®. Dit product onderscheidt zich niet alleen door de naam en de smaak, maar ook door de manier waarop er met de eindgebruiker via de verpakking wordt gecommuniceerd.

Zuivelhoeve kocht in 2011 de receptuur van een lokale groenteboer en bracht het begin 2012 in het retailkanaal. Het product kent twee succesvolle varianten en binnenkort verschijnt de eerste van een range tijdelijke varianten, verklapt productmanager Karla van ´t Hag.

Emmertje met wikkel
'De verpakking is ons grootste communicatiemiddel”, vertelt Karla. ”Wij hebben gekozen voor een emmertje omdat dit goed past bij de Zuivelhoeve en omdat het onderscheidend is. Het emmertje hebben we voorzien van een kartonnen wikkel, die we regelmatig vernieuwen. Het voordeel van een wikkel is dat je aan twee zijdes kunt drukken en je de volledige oppervlakte kunt gebruiken. Het maakt daarom niet uit hoe ons product in het schap wordt geplaatst, we blijven herkenbaar.'

'We gebruiken de verpakking vooral voor co-creatie. We roepen consumenten op om hun eigen recept of toepassing in te sturen. De leukste recepten publiceren we op de wikkel. Ook gebruiken we de wikkel voor storytelling; we vertellen het verhaal van HEKS´NKAAS®. We krijgen veel respons en we merken dat er echte ‘rumor around the brand’ ontstaat. Voor ons is dat ideaal omdat we geen groot marketingbudget hebben.'

Heeft Karla nog tips? 'Ga vooral af op je buikgevoel en luister goed naar je eindgebruiker. Door met elkaar over je product te praten, weet je of het goed zit en ontdek je nieuwe mogelijkheden waar je zelf misschien nooit aan gedacht zou hebben.'

Reacties

Plaats een reactie

Inloggen met of
Als je inlogt met Twitter of Facebook wordt je reactie automatisch gepost of getweet met de link naar dit artikel.

Petrol laat kansen liggen met food

Het tankstation van de toekomst moet veel meer inspelen op foodtrends.

Meer dan alleen melk

Een verslag van een dag vol zuivel en wetenschap

Jamie's Garden #7

Last but not least. Mijn laatst blog over Jamie’s Garden. Eind januari gaat deze dame terug de schoolbanken in.

Jamie's Garden #6

De dagen worden weer langer, vanaf nu gaan we richting de zomer!

Jamie's Garden #5

Met een potje peterselie en basilicum in je keuken tel je tegenwoordig nauwelijks nog mee.

Het verhaal van de diners

Vroeger was echt niet alles beter, maar het is soms wel de moeite waard om stil te staan bij dingen die verloren dreigen te gaan.

Zoeken

Gratis aanmelden Magazine

Vul bovenstaand formulier in om je gratis aan te melden voor het Food Inspiration Magazine. Het magazine wordt elke 3 weken per e-mail verstuurd.

Sponsored stories

Tweets #foodinspiration

Arjan de Boer @Arjantweets
"RT @foodinspiration: Agrarische bedrijven opgelet! Nog 8 dagen om je aan te melden en kans te maken op een boerderijwinkel-restyling. https… "

Dutch Agri Food Week @DAFWeek
"Deze kans wil je als #agrariër toch niet missen! https://t.co/96wlV5vC5g"

Chef G. Imperato @Chef_Imperato
"Pescado chillo criollo!!!! #food#italy#italian #italianchef #chef #italianfood#instafood #kitchen #foodblogger#food… https://t.co/xd8NJ3suVT"

Chef G. Imperato @Chef_Imperato
"Risottiamo!!! #food #italy #italian #italianchef #chef #italianfood #instafood #kitchen #foodblogger… https://t.co/IacNoge2tu"

Maaike de Reuver @MaaikedeReuver
"RT @foodinspiration: Agrarische bedrijven opgelet! Nog 8 dagen om je aan te melden en kans te maken op een boerderijwinkel-restyling. https… "

Food Inspiration @foodinspiration
"Agrarische bedrijven opgelet! Nog 8 dagen om je aan te melden en kans te maken op een boerderijwinkel-restyling. https://t.co/9rHsAB44ge"

Miri Scott @MScottConsult
"RT @HintFuturology: sound impacting flavour - why not fragrance? think outside the box @foodinspiration #polysensor… https://t.co/tj1FeXHIqR"

HintFuturology @HintFuturology
"sound impacting flavour - why not fragrance? think outside the box @foodinspiration… https://t.co/HFYR8BbQYb https://t.co/tj1FeXHIqR"

Loren Spee @loren_spee
"John Mariani: Oregon #wine Pioneer David Adelsheim Promises.... #foodinspiration #foodpic https://t.co/IIsjrG5ah6 https://t.co/vDzYn6DM2l"

Berry Rops @BerryRops
"RT @foodinspiration: Leuke persoonlijke blog van @MWMRol van @Rabobank over de campagne #overdevloerbijdeboer / By Food Inspiration https:/… "

Agenda