http://www.foodinspiration.nl http://www.foodinspiration.be http://www.foodinspiration.com

AIDA nog springlevend!

17 juni 2014    Sabine van Wylick   

Het AIDA-model, ken je dat nog? Het oude marketingmodel doet het nog steeds!

Net als bij een mooi gerecht, gaat het ook bij marketing om de kunst van het verleiden. Gelukkig zijn daar hulpmiddelen voor zoals het AIDA-model, een marketingmodel, waarbij vier essentiële stappen van een reclame-uiting doorlopen worden: Attention, Interest, Desire en Action. Het model stamt al uit 1925, volgens enkele deskundigen is het zelfs nog veel ouder. Alhoewel de tijd natuurlijk ontzettend is veranderd, staat het model ook vandaag de dag nog steeds als een huis.

De A van Attention
Wil je je product of dienst graag verkopen, dan moet je eerst de aandacht trekken. In postmailings doen we dat bijvoorbeeld door iets toe te voegen in de envelop (de bekende ‘bobbel’ in de envelop) of door een aantrekkelijke kopzin bovenaan de brief te plaatsen. In e-mailings moet vooral de onderwerp-regel de aandacht trekken. Besteed hier daarom veel aandacht aan, hier bepaalt de lezer immers of hij de mailing gaat bekijken.

De I van Interest
Als we de aandacht van de lezer getrokken hebben, moeten we zijn belangstelling gaan wekken. De lezer moet zich herkennen in de geschetste problematiek. Je kunt dit doen door bijvoorbeeld een vraag te stellen in de trant van: 'Heeft u ook altijd last van..?' gevolgd door de oplossing voor het probleem: jouw product of dienst. Probeer je te verplaatsen in de lezer en je af te vragen voor welk probleem jíj de oplossing kunt bieden. 

De D van Desire
Nu zijn we aangekomen bij het omschrijven van de meerwaarde van jouw product of dienst. Wat zijn de voordelen (de USP’s) en waarom is jouw product/dienst de beste oplossing? Nu moeten we de lezer echt warm maken, zodat hij denkt: 'Ja, dit moét ik hebben!' Online kun je hier alles uit de kast halen: filmpjes, klantentestimonials, afbeeldingen maar denk ook aan een aantrekkelijke aanbieding.

De A van Action
Als we de lezer geïnteresseerd hebben gekregen, moeten we hem of haar bewegen om daadwerkelijk tot koop over te gaan. Vertel waar het product te verkrijgen is en maak het de klant zo gemakkelijk mogelijk. 'Bestel hier', 'Bel mij voor een offerte' of 'Kom snel naar onze winkel' moeten de lezer aanzetten tot actie.

Makro
Een goed voorbeeld van foodspecialist Makro [pdf] viel vorige week in mijn eigen brievenbus. Opsteller van de brief is CRM marketeer Remco Putman: 'Wij maken veel gebruik van mailings, zowel online als via de post. Met deze mailing wilden we vooral nieuwe klanten werven en ze naar de winkel trekken met een kortingsactie.' Heeft Remco nog tips? 'Stop niet teveel boodschappen in een mailing, want dan wordt de brief te lang en sla je de plank mis. Besteed ook tijd aan het testen van een mailing bij je doelgroep. Zo weten wij dat voor ons dinsdag de beste dag is voor postmailings.'

Reacties

Plaats een reactie

Inloggen met of
Als je inlogt met Twitter of Facebook wordt je reactie automatisch gepost of getweet met de link naar dit artikel.

Empowered een dag door

Energie, eigenwaarde en empowerment op de Health & Care Day 2017

Petrol laat kansen liggen met food

Het tankstation van de toekomst moet veel meer inspelen op foodtrends.

Meer dan alleen melk

Een verslag van een dag vol zuivel en wetenschap

Jamie's Garden #7

Last but not least. Mijn laatst blog over Jamie’s Garden. Eind januari gaat deze dame terug de schoolbanken in.

Jamie's Garden #6

De dagen worden weer langer, vanaf nu gaan we richting de zomer!

Jamie's Garden #5

Met een potje peterselie en basilicum in je keuken tel je tegenwoordig nauwelijks nog mee.

Zoeken

Gratis aanmelden Magazine

Vul bovenstaand formulier in om je gratis aan te melden voor het Food Inspiration Magazine. Het magazine wordt elke 3 weken per e-mail verstuurd.

Sponsored stories

Tweets #foodinspiration

Frank Lindner @Frank_Lindner
"Oeh la la, new @foodinspiration #wheels in the making. Thnx @Signmatch! https://t.co/hQHFmpjdV7"

Anke Olthoff @AnkeOlthoff
"RT @foodinspiration: Foodtrend #02 voor 2018: De revival van het souper. De drie-eenheid ontbijt-lunch-diner wankelt. Gasten willen op iede… "

🏴‍☠SantaAna ThePirateQueen @anatlus89
"Success. Second #cookingstream in the books! Next one on Thursday! #cookies pics to come #soon ❤️ 🍤🍝🍭 ❤️ #food… https://t.co/AM5QlBcBB3"

🏴‍☠SantaAna ThePirateQueen @anatlus89
"Finished my yummy dish of #shrimpscampi with #linguine #pasta on stream earlier tonight! #Cooking streams have been… https://t.co/JBnW8iUGaf"

Food Inspiration @foodinspiration
"Lunch & inspiratie over de reis naar een duurzamer foodaanbod van #Bakerstreet op ons HQ. https://t.co/nsHcz7BpRG"

Jannes Stelling  @koeienboerjames
"RT @foodinspiration: #Foodtrend #03 voor 2018: Viva terroirisme! Werd er voorheen van alles in eten toegevoegd, in de toekomst gaat het om… "

De Nieuwe Winkel @denieuwewinkel
"RT @foodinspiration: #Foodtrend #03 voor 2018: Viva terroirisme! Werd er voorheen van alles in eten toegevoegd, in de toekomst gaat het om… "

Food Inspiration @foodinspiration
"#Foodtrend #03 voor 2018: Viva terroirisme! Werd er voorheen van alles in eten toegevoegd, in de toekomst gaat het… https://t.co/vmSMNDSuDR"

jpe @jpe485
"@foodinspiration #sportjuweel: wel verdiende winnaar Seppe👍🏽 "

Hans Steenbergen @Hanssteenbergen
"RT @MaaikedeReuver: Foodtrends voor 2018 gepresenteerd door @foodinspiration. Foodtrend #02: Ontbijt, lunch, souper. https://t.co/iuzPxhh7HS"

Agenda