http://www.foodinspiration.nl http://www.foodinspiration.be http://www.foodinspiration.com

California dreaming

29 april 2014    Hans Steenbergen   

Een dagboek van een opmerkelijke zondag in Dry Creek Valley, California.

Zondag 27 april
Dry Creek Valley, Sonoma County, een uur rijden noordelijk van San Francisco. Het is de jaarlijkse ‘open huis dag’ van vijftig samenwerkende wijnhuizen, en het goede nieuws is: ik ben er, samen met collega’s Arjan de Boer (@Arjantweets) en Lukas Vlaar (@lukasvlaar). Onze Amerikaanse vriend van Food Inspiration Doug Koob (@dougkoob) heeft ons uitgenodigd. Doug doet business development bij Starbucks, is een kenner van nieuwe concepten en houdt van goede wijn. Een betere gids kunnen we ons niet wensen.

We rijden om 8 uur weg van ons Airbnb-adres. Jawel hoteliers: we hebben dit keer een huis geboekt met drie slaapkamers, twee badkamers, een keuken, woonkamer en een garage. Midden in Mountain View, de plaats waar het hoofdkantoor van Google is en waar we komende week weer gaan deelnemen aan de Google Innovation Lab for Food Experiences. Dit huis is prijzig - alles is duur hier in Silicon Valley – maar het is nog altijd stukken goedkoper dan de hotelovernachtingen bij elkaar opgeteld. En: we voelen ons thuis. Een home away from home. De slogan waar veel hotelketens mee adverteren, is gekaapt door Airbnb, de online marktplaats die particulieren in staat stelt hun huis te verhuren en waar wekelijks 20.000 ‘kamers’ aan de voorraad huizen en etages worden toegevoegd. Daar kan geen hotelketen tegenop.

Airbnb-tsunami
Tijdens het ontbijt filosoferen over de disruptieve verandering van Airbnb voor de hotelketens en de opmars van de deeleconomie. Het kan niet anders dan dat Airbnb een enorm effect zal hebben op prijs, distributie, bezetting en marge van hotels. Hotels zullen zich opnieuw moeten gaan bezinnen op hun toegevoegde waarde want de tsunami die Airbnb veroorzaakt en over de wereld heen rolt, is niet te stoppen.

We rijden weg na het ontbijt dat Lukas gisteren heeft gefixt. Hij ging naar Wallmart – de grootste retailketen ter wereld – en had moeite om verse spullen te vinden: vers fruit, goed brood en yoghurt zonder zoete toevoegingen. De foodafdeling van Wallmart is vergeven van verpakt en ingeblikt voedsel. Hij keek in de boodschappenkarren van de shoppende Amerikanen en verbaasde zich over hun inkoop: allemaal processed foods…zelfs hier in het ‘gezonde’ California. Toen hij de deur uitliep zag hij ineens een vestiging van Wholefoods, de supermarkt die het hart van elke foodie sneller laat kloppen. Daar had hij natuurlijk zijn boodschappen willen doen. Wel duur en dus elitair, maar dat is de realiteit hier: in de VS is goed eten stukken duurder dan junkfood.

Maar het ontbijt is top, met verse koffie van Starbucks. We pikken Doug op bij zijn huis. Hij is gisteren teruggekomen van een vakantie uit Mexico, ziet er uitgerust uit (en dat is bijzonder voor Amerikanen die zo hard werken, zij zien er meestal moe uit), hij laat zijn nieuwe huis zien, wij zeggen dag tegen zijn vrouw en kind en gaan en route. Doug heeft voor ons een Passport to Dry Creek Valley gekocht, een ticket tot een unieke wijnbeleving, zo blijkt aan het eind van de dag.

An artisanal niche market
Tijdens de rit van anderhalf uur laten we ons bijpraten over de actuele food en drinktrends van de Westcoast. Op het gebied van koffie, bier, brood. En wat blijkt: er gebeuren geweldige dingen in dit deel van de wereld. Zo ongezond gevuld de boodschappenkarren zijn van Joe Sixpack in de Wallmart, zo krachtig is de tegenbeweging in onze wereld van foodservice op processed food en junk.

We stoppen bij een garage die omgebouwd is tot koffiezaak en zien een geweldig voorbeeld van storytelling: de verhalen achter koffie gaan de verhalen van wijn achterna: informatie over soort, branding, farmers, terroir –schitterend…en dat in een ruige garage. 

Het is weer een voorbeeld van jonge entrepreneurs die niet klagen over de wereld maar er iets aan doen. Die jongelui inspireren ons en helpen ons in het beter begrijpen van wat er speelt en wat er komen gaat: de artisanal niche groeit en groeit.

Bio DaVero
Intussen genieten we van het landschap dat steeds golvender en groener wordt naarmate we ons verder van San Francisco verwijderen. Lukas rijdt ons in de gehuurde Kia over de Amerikaanse wegen naar het eerste adres in Dry Creek Valley: DaVero farms and winery. Italiaanse druivenrassen biologisch dynamisch geteeld. We proeven onder meer een Sagrantino waarvan maar 97 cases zijn gebotteld, eten een heerlijke slider met vlees van een varken dat een fantastisch leven achter de rug heeft  – ‘except for a split second’ –, proeven een Malvisia Bianca, wandelen door een geurende kruidentuin en beseffen dat dit een begin wordt van een geweldige dag.

We hebben een paspoort om onze nek met daarin vijftig wijnhuizen uit Dry Creek Valley. Dat paspoort is in beperkte oplage verkocht aan wijnliefhebbers voor 75 dollar per stuk. Alle vijftig wijnhuizen hebben vandaag hun deuren geopend en onthalen ons op wijn, foodpairings en muziek. En omdat de wijnhuizen bijna naast elkaar liggen, hoppen we per auto van wijnhuis naar wijnhuis en laten ons voorlichten over het verhaal achter de wijn. 

Bij DaVero – ons eerste adres – krijgen we een proefglas mee en een eerste stempel in ons paspoort en er zullen vandaag nog vijf wineries volgen:, Quivira, Rafanelli, Mazocco, Mauritson en Ridge. De een nog gastvrijer dan de ander. ‘Kom daar eens om in Frankrijk’, verzucht Arjan die zich erover verbaast hoe gesloten de Franse wijnboeren zijn in vergelijking met hun Amerikaanse collega’s: ‘Hier snappen ze wat marketing is.’

Life is good
De wijnhuizen liggen schitterend in het golvende lentegroen. Sommige wijnhuizen, zoals Mauritsons en Rafanelli, zitten hier al generaties. Elk wijnhuis heeft een ontvangstruimte voor de gasten – een opgeknapte schuur of een glossy barn van heb ik jou daar. En vrijwel alle wijnhuizen openen – niet alleen vandaag – maar elke dag hun deuren voor bezoekers. Dry Creek in Sonoma County is een reis waard concluderen we aan het eind van de dag.

Maar eerst proeven we nog een geweldige Zinfandel van Rafanelli, de Italiaanse wijnboer die zijn deuren alleen vandaag opent. Er staat een lange rij wachtenden met glas in de hand op de stijgende oprijlaan. Een bandje helpt het wachten te verzachten – dit blijkt een dag waarop zelfs het wachten aangenaam is – , een enorme lobbes van een gastheer heet iedereen welkom met een persoonlijk praatje en een handdruk en we bedenken dat hij dit zo’n zeshonderd keer gaat doen vandaag, respect. We kronkelen ons langs de houten vaten totdat we in een grote schuur komen en er een buffet klaar staat met wel dertig mensen in de bediening. Het Italiaanse eten is home made – de ravioli meatball legendarisch – de wijn maakt zijn reputatie waar en iedereen in de schuur is geanimeerd in gesprek. Life is good, en de wijnmakers zorgen hiervoor door de handen ineen te slaan, met elkaar samen te werken en gasten enthousiast te maken over hun ambachtelijk product dat met liefde is gemaakt.

Goedkoop zijn de wijnen niet. De goedkoopste die we drinken is 21 dollar, de duurste 95 dollar per fles. Veel wijnen die we proeven – zachte cabernets, fruitige sauvignons, licht romige chardonnays, doen tussen de 40 en 50 dollar voor een fles. Dat is veel geld vinden wij, maar wijn hier is duur. De wijnhuizen kunnen en mogen het vragen, want er zijn genoeg fans. Vrijwel elk wijnhuis heeft een club waar mensen gratis lid van kunnen worden, op voorwaarde dat ze een minimum aantal wijnen afnemen – een paar dozen per jaar. Ook verzorgen ze een aantal keer per jaar voor de leden – bijvoorbeeld tijdens de nieuwe oogst in de herfst – een open dag. Op deze manier verzekeren ze hun afzet tegen een goede prijs. Wijnmaker blij, wijnliefhebbers gelukkig met status als connaisseur.

Een hemelse ervaring
Onze laatste stop is bij wijnhuis Ridge. Een grote glossy barn met een geweldig terras met uitzicht op 125 jaar oude wijnstokken in een gaard die niet geirrigeerd wordt en die een bijzondere chardonnay voortbrengt. Deze maakt mij gelukkig aangezien ik hou van een goede chardonnay: 50 dollars de fles, maar dit is heroiek. Hier is aardse energie getransfomeerd tot een hemelse ervaring. Wow: we toasten, proeven, peinzen en kijken naar de wijnstokken die honderden meters lang voor ons uitstrekken. Life is good on a lazy sunday afternoon.

Op de weg terug naar Mountain View praten we over de nieuwe huizenbubble – een stijging van 30 procent per jaar in onroerend goed in San F en omgeving – de toenemende kloof tussen arm en rijk, de vriendelijkheid van de Amerikanen, over Amsterdam waar Doug drie jaar heeft gewoond, over de toekomst van Europa, de angst en onzekerheid van veel burgers over de toekomst, over de geweldige en grote veranderingen van onze tijd. 

We zetten Doug af bij huis, omhelzen onze vriend, gaan naar Mountain View, stoppen bij een Japanner voor sushi, sashimi en Saporro bier, drinken een laatste Stella in ons Airbnb huis en storten dan dodelijk vermoeid in bed.

Het was een opmerkelijke zondag in Dry Creek California.  

Reacties

Plaats een reactie

Inloggen met of
Als je inlogt met Twitter of Facebook wordt je reactie automatisch gepost of getweet met de link naar dit artikel.

Petrol laat kansen liggen met food

Het tankstation van de toekomst moet veel meer inspelen op foodtrends.

Meer dan alleen melk

Een verslag van een dag vol zuivel en wetenschap

Jamie's Garden #7

Last but not least. Mijn laatst blog over Jamie’s Garden. Eind januari gaat deze dame terug de schoolbanken in.

Jamie's Garden #6

De dagen worden weer langer, vanaf nu gaan we richting de zomer!

Jamie's Garden #5

Met een potje peterselie en basilicum in je keuken tel je tegenwoordig nauwelijks nog mee.

Het verhaal van de diners

Vroeger was echt niet alles beter, maar het is soms wel de moeite waard om stil te staan bij dingen die verloren dreigen te gaan.

Zoeken

Gratis aanmelden Magazine

Vul bovenstaand formulier in om je gratis aan te melden voor het Food Inspiration Magazine. Het magazine wordt elke 3 weken per e-mail verstuurd.

Sponsored stories

Tweets #foodinspiration

Nard Clabbers @NardClabbers
"RT @nataschakooim: Voedselveranderaars en gamechangers gezocht! Wie hoort er in de #food100!? Aanmelden kan nog! @AgrifoodCapital @foodinsp… "

Chef G. Imperato @Chef_Imperato
"#food #italy #italian #italianchef #chef #italianfood #instafood #kitchen #foodblogger #foodinspiration… https://t.co/TZkOacMkFa"

Chef G. Imperato @Chef_Imperato
"#food #italy #italian #italianchef #chef #italianfood #instafood #kitchen #foodblogger #foodinspiration… https://t.co/zaweRaAoWs"

Nicole Kleuskens PS @nicolekleuskens
"RT @foodinspiration: Wij zijn op zoek naar de voedselveranderaars van vandaag en de gamechangers van morgen! Meld je/ze aan via https://t.c"

Natascha Kooiman @nataschakooim
"Voedselveranderaars en gamechangers gezocht! Wie hoort er in de #food100!? Aanmelden kan nog! @AgrifoodCapital… https://t.co/qSSkejETBE"

ElskeTweet @ElskeTweet
"RT @foodinspiration: Wij zijn op zoek naar de voedselveranderaars van vandaag en de gamechangers van morgen! Meld je/ze aan via https://t.c"

Enrique Figee @enriquefigee
"RT @foodinspiration: Wij zijn op zoek naar de voedselveranderaars van vandaag en de gamechangers van morgen! Meld je/ze aan via https://t.c"

WeAreFood2018 @WeAreFood2018
"RT @foodinspiration: Wij zijn op zoek naar de voedselveranderaars van vandaag en de gamechangers van morgen! Meld je/ze aan via https://t.c"

Routt Badger @routtbadger
"Katie Seaver: How To Stop Eating So Much After.... #foodinspiration #foodstyling #eat https://t.co/Z7uCKM7pxg https://t.co/rLSVsgywG0"

Arjan de Boer @Arjantweets
"RT @FoodserviceNW: @foodinspiration is op zoek naar de voedselveranderaars van vandaag en de gamechangers van morgen! Meld je/ze aan via fo… "

Agenda