http://www.foodinspiration.nl http://www.foodinspiration.be http://www.foodinspiration.com

5 tips voor online campagne voeren

23 april 2014    Kim van Velzen   

Campagne voeren is net werken. Leer de kracht van je eigen netwerk en social media kanalen kennen en doe eens mee met een online campagne.

Ik heb je stem nodig. Please stem op mij. Ik ben de beste voor de job. Er zijn op dit moment tientallen kandidaten campagne aan het voeren voor Food Inspiration’s Best Job In Food. Naast het winnen van deze mooie job is campagne voeren een goede manier om de kracht van jouw netwerk te ervaren. Dat geldt voor personen, maar ook voor horecabedrijven.

Best Job In Food
Food Inspiration bestaat vijf jaar en wil het trouwe lezerspubliek laten ervaren wat het is om de wereld van eten, drinken en slapen te ontdekken. Daarom wordt er een trendscout gezocht om deze zomer Rio de Janeiro te ontdekken. Meedoen kan door een sollicitatie in te sturen. Uit de tien kandidaten met de meeste stemmen wordt de trendscout geselecteerd.

Online monitoren
Eerst twee statistieken van The Best Job In Food campagne in z’n geheel. Er zijn verschillende tools om online campagnes te volgen. Op die manier krijg je inzicht in bijvoorbeeld het online bereik van de campagne. Ik gebruik OBI4Wan als monitoringtool.

Na vier weken zijn er ongeveer 400 berichten geplaatst met de hashtag #bestjobinfood die in totaal bijna 800.000 impressies hebben opgeleverd. (impressies = het totaal aantal keer dat de # in de timeline is verschenen, alle sociale kanalen bij elkaar opgeteld)

Kijken we naar de conversatie rond de hashtag #bestjobinfood, dan zien we een erg divers beeld in extra gebruikte hashtags. Het valt mij op dat de hashtag horeca er niet bij staat. Als je campagne voert dan wil je mensen in de branche bereiken om op jou te stemmen. Die zijn onder andere te vinden op de relevante en veelgebruikte hashtag horeca.


Campagne voeren is net werken
Het lijkt misschien eenvoudig. Solliciteren naar de Best Job In Food en dan alleen nog maar even stemmen binnenhalen. Via Facebook, Twitter en LinkedIn berichten sturen ‘stem op mij’ heeft een kort en tijdelijk effect. Natuurlijk moet je dat doen, maar wat werkt nog meer?

1. Personaliseer
Het is net een sollicitatie. Spreek (online en offline) mensen zo persoonlijk mogelijk aan. Een algemene LinkedIn mail wordt vaak niet gelezen.

2. Doe veel en vaak moeite
Het is niet vanzelfsprekend dat mensen op jou stemmen. Het gaat om de gunfactor, maar die moet je wel verdienen.

3. Laat zien wie je bent
Mensen willen niet alleen het moodboard of de video zien voordat ze op jou stemmen. Ze willen weten of het echt bij je past in het dagelijkse leven. Laat online zien wat je doet, waarom je dat doet en dat het logisch is dat jij de beste persoon voor de job bent. Mensen stemmen op een mens en niet op een geautomatiseerde stemmenverzamelaar.

4. Vrienden van vrienden zijn doorslaggevend
Nadat je vrienden hebben gestemd omdat ze het jou gunnen, wil je meer mensen bereiken. De vrienden van vrienden van vrienden. Dat zijn de mensen in de tweede en derde lijn van jouw netwerk. Die bereik je als jouw vrienden de boodschap ook delen in hun netwerk. Te vaak wordt dat als vanzelfsprekend aangenomen, maar je zult daar actief aan moeten werken. Kijk ook of je via social media invloedrijke mensen kent die tips kunnen geven.

5. Gebruik de juiste content
Elk social media platform heeft haar eigen ‘regels’. Stuur niet dezelfde boodschap op dezelfde manier via alle social media kanalen de wereld in. Via Twitter voeg je naast de link een foto bij voor meer effect. Via Pinterest kun je een link toevoegen aan het bericht waardoor mensen makkelijk kunnen doorklikken.

Campagne voeren is net werken. Niets is vanzelfsprekend en je leert de kracht van het eigen netwerk en de social media kanalen kennen. Daarnaast leer je theorie in de praktijk toepassen en vergroot je het netwerk. Alleen al daarom zou iedereen zelf een keer mee moeten doen aan een online campagne.  

Reacties

Plaats een reactie

Inloggen met of
Als je inlogt met Twitter of Facebook wordt je reactie automatisch gepost of getweet met de link naar dit artikel.

Petrol laat kansen liggen met food

Het tankstation van de toekomst moet veel meer inspelen op foodtrends.

Meer dan alleen melk

Een verslag van een dag vol zuivel en wetenschap

Jamie's Garden #7

Last but not least. Mijn laatst blog over Jamie’s Garden. Eind januari gaat deze dame terug de schoolbanken in.

Jamie's Garden #6

De dagen worden weer langer, vanaf nu gaan we richting de zomer!

Jamie's Garden #5

Met een potje peterselie en basilicum in je keuken tel je tegenwoordig nauwelijks nog mee.

Het verhaal van de diners

Vroeger was echt niet alles beter, maar het is soms wel de moeite waard om stil te staan bij dingen die verloren dreigen te gaan.

Zoeken

Gratis aanmelden Magazine

Vul bovenstaand formulier in om je gratis aan te melden voor het Food Inspiration Magazine. Het magazine wordt elke 3 weken per e-mail verstuurd.

Sponsored stories

Tweets #foodinspiration

Loren Spee @loren_spee
"Butter-Basted Sous Vide Halibut. #recipes #fishrecipes #foodinspiration https://t.co/K5Ryy2XOXL https://t.co/fnc2aXKvqA"

ModestroveLondon @modestrove
"Pretty ice cream cones 🌷 📷 Pinterest #FoodInspiration https://t.co/ahD3N0RZg1"

Edita Pepper @EditaPepper
"#foodinspiration morgen mal so in den Tag zu starten #sonntagstipp #cheesetea #sundaybreakfast https://t.co/vJQ82q7doW"

Edita Pepper @EditaPepper
"#foodinspiration! Dank an @DieWaid . So lässt es sich auch prima in den sonnigen #Samstag starten. Muss bald mal wi… https://t.co/fdzpAqffyf"

Lobke Elbers @LobkeElbers
"Wat willlen millennials at work? @foodinspiration voor hospitality & food professionals, bevraagt eigen teammembers: https://t.co/4E5HQi2bXb"

Doug Koob @dougkoob
"RT @foodinspiration: De meest creatieve en vooruitstrevende tea maker die wij ooit hebben ontmoet komt naar de #fidays. Meet @Smithteamaker… "

Enrique Figee @enriquefigee
"RT @foodinspiration: De meest creatieve en vooruitstrevende tea maker die wij ooit hebben ontmoet komt naar de #fidays. Meet @Smithteamaker… "

British Gems @BritishGems
"Fantastic #foodinspiration pics being sent in, are you cooking up a #BritGemTasty meal tonight? https://t.co/9QYq9sVfoW"

Natasja Bloem @NatasjaBloem
"RT @Hanssteenbergen: Ik kijk er naar uit - de meest geweldige wow-smaakervaring van het afgelopen jaar. https://t.co/1ZUCvRoN6e"

Yvon @Angenita_Tweets
"RT @Desemenzo: Gisteren wat ben je lekker en leuk Gulpener #fipioneers @foodinspiration bedankt voor de perfecte organisatie @Gulpener #gas… "

Agenda