http://www.foodinspiration.nl http://www.foodinspiration.be http://www.foodinspiration.com

Sociale Food Initiatieven; empowered by the crowd

20 februari 2013    Moniek de Jongh   

Moniek de Jongh blogt: Social Food Initiatieven, empowered by the crowd

Woensdag 13 februari bezocht ik op uitnodiging van Social Media Club 030 een thema-avond over Social Food. SMC030 is een regionaal georganiseerd los-vast netwerk van social media actievelingen die graag kennis uitwisselen. Host (en collega) Kim van Velzen reeg de avond met coole voorbeelden van social dining, crowdpower & huiskamerdining aan elkaar. Op het podium stonden drie ondernemers die de kracht van social media afgelopen jaar aan den lijve ondervonden en lieten zien wat social media voor hun business heeft betekend. Stuk voor stuk interessante cases waarvan vooral de ontstaansgeschiedenis indruk maakte. 

Thuisafgehaald: wie is de fanatiekste thuiskok
Over thuisafgehaald is al veel geschreven. Volgens de oprichtster Marieke Hart vooral omdat het zo’n ‘feelgood’ initiatief is. Thuisafgehaald is een soort online marktplaats voor buurtbewoners, een plek waar amateurkoks zich aanbieden en ‘afhalers’ voor een schappelijk bedrag een lekkere maaltijd kunnen bestellen en afhalen in hun directe omgeving. Gestart in maart 2012 en ontstaan - kort door de bocht genomen - doordat Marieke’s vriendje en medeoprichter heimelijk jaloers was op de kookkunsten van hun buurvrouw uit Lombok, de multiculti wijk in Utrecht, waarvandaan altijd de heerlijkste kookluchten voorbij kwamen. Het idee ontstond om mensen rondom eten met elkaar te verbinden en niet veel later was het platform thuisafgehaald geboren.

Oprichters van ThuisafgehaaldThuisafgehaald bleek een schot in de roos. Binnen 3 maanden waren de stoutste verwachtingen al overtroffen. Het initiatief telt inmiddels bijna 5.000 thuiskoks en meer dan 30.000 afhalers en er is volop interesse vanuit het buitenland. Het systeem wordt aan de lopende band verbeterd. Het systeem is ‘low key’ gehouden, maar is super user friendly. Dus geen toeters en bellen, maar gewoon een goed werkende website en -hopelijk - binnenkort een app. Dat het onderlinge contact dat tussen de buurtbewoners ontstaat een vliegwieleffect kan hebben, bleek afgelopen kerst. Toen organiseerde een van de thuiskoks een aanschuiftafel voor zijn wijkgenoten zodat niemand die kerst alleen hoefde te eten. 

Het succes van Thuisafgehaald is mede te danken aan de ‘shareability’ op social media. Dit wordt dan ook actief gestimuleerd. Gebruikers worden gestimuleerd om goede ervaringen te delen en kunnen bedankjes aan hun kok sturen, die deze door kan plaatsen op zijn facebook pagina. Peer-to-peer reviews werken als een trein als het gaat om het vergroten van de bekendheid. Grappig is ook dat gaandeweg gamefication elementen zijn toegevoegd. Zo kun je op de site de top 20 fanatiekste thuiskoks bekijken, een titel die het bevechten waard bleek, maar ook zien wie 'de hongerigste afhalers' zijn. Sindskort kun je zelfs speciale badges verdienen, die je natuurlijk weer kunt delen op je social media.

Thuisafgehaald mag dan wel een stichting zonder winstoogmerk zijn, het is de bedoeling dat ze zelf de kosten van de website en investeringen kunnen dekken. Het verdienmodel is nog niet waterdicht. Het project is gestart met een startersfinanciering van Stichting Doen, maar er wordt gezocht naar andere manieren om geld binnen te halen. Vandaar dat nu met (een matig succesvolle) crowdfundactie wordt geprobeerd de financiering van de nieuwe app rond te krijgen. Marieke probeert daarnaast slim gebruik te maken van haar actieve en enthousiaste community. Wanneer er flyers nodig zijn, een website of logo ontworpen moet worden, weet ze vanuit de community vaak mensen te vinden die voor weinig hun hulp aan te bieden. Met voorzichtige bannering op de website en de introductie van premium accounts worden bescheiden inkomsten gerealiseerd. Daarnaast experimenteren ze met ‘sponsored’ productacties, zoals een speciale promoweek rondom spruitjes die in samenwerking met The Greenery werd opgetuigd. 

ps. Marieke hoopt met crowdfunding de laatste € 2.500,= binnen te halen voor haar app… Doneren kan hier.

www.thuisafgehaald.nl

@thuisafgehaald | @mariekehart


Antichic: veel voor weinig
Next on stage was rasonderneemster Ank van der Waal van de befaamde Rotterdamse lunchroom Cappucino. Wat de kracht van social media is, ervoer zij begin dit jaar aan den lijve. Ze was al wel actief op social media maar een doordachte social media strategie had ze niet. Ze onderhield in de ‘loze uurtjes’ zelf de twitteraccounts van haar zaak en haar persoonlijk account, en hield ook twee facebook pagina’s in de lucht. De groei op deze kanalen verliep gestaag, tot begin januari.

Posteractie Antichiq versus Hema

Op een ochtend zat Ank nietsvermoedend haar krantje te lezen en was onaangenaam verrast door de advertentie van de Hema waarin werd aangekondigd dat ze voortaan een ‘vieruurtje’ aanboden voor maar 1 euro: een kopje koffie met een stukje gebak. Ank’s zaak Cappucino, die op 50 meter afstand van de Hema ligt, had zich via Twitter ietwat kritisch uitgelaten over deze Hema-actie en dat leidde tot een interviewtje in het Algemeen Dagblad. Het was Ank er niet om te doen om te gaan ‘Hema-bashen’, want ‘je moet altijd uitgaan van je eigen kracht’. Maar tegelijkertijd mag je op sportieve wijze best laten merken als je het ergens niet mee eens bent. 

Tijdens de Horecava ontstond al gekscherend het idee om die vrijdag en zaterdag een ludieke ‘tegenactie’ te doen door rookworsten weg te geven bij de koffie. Vanuit het idee: wat de Hema kan - koffie ‘voor niks’ weggeven - kunnen wij ook. Wat begon als wilde grap, ging al snel een eigen leven leiden. Door de accountmanager van hun horecagroothandel werden in een oogwenk worsten, broodjes, saus en een kar als uitgiftepunt geregeld. Een bevriend grafisch bedrijf ontwierp een mooie poster, een bevriende communicatieadviseur bracht de actie onder de aandacht bij landelijke en regionale media en social media kenner Kim van Velzen dacht mee in de inzet van Social Media., Voor Twitter werd de hashtag #tijdvoorkoffie ingesteld, waarmee iedereen de tweets over de actie kon volgen. Ank kreeg een stoomcursus ‘social media’. Ze leerde een aantal algemene ‘twitter wijsheden’: reageer altijd, wacht niet te lang, wees jezelf, maar houd je doel voor ogen, het mag best fun zijn, maar niet ‘teveel’. Ank ondervond de kracht van social media en haar community.

Volop aandacht voor actie Antichiq in media

Veel Rotterdamse media besteedde aandacht aan de actie. Zo kwam RTV Rijnmond langs en schreven lokale kranten en het Algemeen Dagblad erover. Verder zat ze in het populaire radioprogramma van Edwin Evers op radio 538 en waren er tal van publicaties in vakmedia. Twitter en Facebook werden overstroomd door berichten over de rookworstactie. Alleen al op Twitter werden 46.000 accounts bereikt met de hashtag #tijdvoorkoffie. En omdat niet elke tweet werd voorzien van deze # is het totale bereik nog veel groter. Het Facebookaccount van Cappucino kreeg 20% meer ‘likes’ en het bereik van de berichten die op Facebook werden geplaatst werd fors vergroot. Leuke bijkomstigheid was dat de actie een omzetstijging van 20 tot 35% veroorzaakte in de vier dagen vanaf de start van de actie. De Hema reageerde overigens sportief door de actie te retweeten en head of e-commerce @nieuwenhuijzen ging sportief op de koffie bij Ank. Ank heeft inmiddels de smaak te pakken en bouwt door originele acties verder aan haar 'fanbase' en geniet van de interactie met haar volgers.

www.antichic.nl

@antichic_

Smulpaapje: uit eten met fijnproevertjes
De laatste onderneemster op het podium was Susan Aretz. Zij startte op de kop af 1 jaar geleden het initiatief Smulpaapje. Geboren uit de frustratie van een moeder die met haar peuter ‘lekker’ uit eten wilde en op een blinde muur stuitte. “Toen ik uit eten wilde met mijn dochter en bij een Google search alleen maar pannenkoekenrestaurants opgesomd zag, was ik onaangenaam verrast. Zij vindt méér lekker en is vast niet de enige. Dus speurde ik verder naar een restaurant dat aan mijn wensen voldeed. Omdat er online nog geen site bleek te bestaan waar ik deze restaurants makkelijk kon terugvinden, heb ik het zelf opgezet. Zo is Smulpaapje.nl ontstaan”.
 

Smulpaapje voor fijnproevers

Nu koken zo prominent onderdeel is geworden van onze levensstijl veranderen behoeftes van ouders als ze uit eten gaan. Foodie ouders willen voor hun culi kids in een restaurant soms iets anders bestellen dan pannenkoeken of friet met appelmoes. Als thuis smaakvol en vers wordt gekookt, waarom zou je dan in een restaurant je kind alleen maar ‘ongezonde’ gefrituurde gerechten voorzetten? Smulpaapje.nl biedt voor ouders een overzicht van restaurants die ook voor kinderen ‘écht’ eten op de kaart hebben of waar je kleinere porties van de normale kaart voor je kind kunt bestellen. Het is geen contest voor het meest kindvriendelijke restaurant. Kleurplaten, speelkamers en kinderstoelen zijn mooie bijkomstigheden, maar het draait Susan puur om de smaak en het menu. 

De doelstelling van het eerste jaar is behaald. Een landelijke dekking en meer dan 100 restaurants in de database. Tot nu toe is Smulpaapje een leuk maar tijdrovend initiatief dat Susan naast haar baan als (online) communicatie-adviseur en moeder van een twee jaar oude peuter tijd moet geven. De droom is dat ze het zo succesvol (en rendabel) kan maken dat ze er ooit haar baan van kan maken. Omdat Susan in haar eentje simpelweg niet alle restaurants zelf kan bezoeken, is Smulpaapje eigenlijk een enorme 'crowdsourced' database. Ze moet kunnen vertrouwen op de ervaringen en aanbevelingen van andere ouders of van de aanmeldingen die restaurants zelf doen. Natuurlijk is er wel een 'qualitycheck'. Zo moeten restaurants die zichzelf aanbrengen 'bewijs' leveren, bijvoorbeeld door het insturen van hun menukaart. Volgens Susan is Twitter cruciaal geweest voor het directe succes van Smulpaapje. Tot nu toe lukt het in deze opstartfase om met hulp van enthousiaste mensen uit de online 'community' met beperkte middelen veel voor elkaar te boksen. Maar - net als bij thuisafgehaald - is ook hier de zoektocht naar een inkomstenstroom gestart. Met de lancering van een nieuwe website, zullen straks ook restaurants hun vermelding op de site tegen betaling kunnen uitbreiden met een uitgebreid profiel. 

www.smulpaapje.nl

@smul_paapje

Reacties

Ank van der Waal
Ank van der Waal - 20-02-2013 15:40
"ik kan niet anders zeggen dan TOP geschreven !! en niet {alleen ] omdat ik zelf in sta ;-) "
Lobke Elbers
Lobke Elbers - 20-02-2013 16:24
"you are such a good writer :D erg leuk stuk!"
Lobke Elbers
Lobke Elbers - 20-02-2013 16:30
"whoops, nu even met vermelding. @moodejo, YOU ARE SUCH A GOOD WRITER! Superleuk stuk over #smc030 met @kimvanvelzen. Oude collega's roesten niet, they shine :)"
anonymous
Moniek de Jongh - 21-02-2013 12:51
"Tnx Ank & Lobster!"

Plaats een reactie

Inloggen met of
Als je inlogt met Twitter of Facebook wordt je reactie automatisch gepost of getweet met de link naar dit artikel.

Petrol laat kansen liggen met food

Het tankstation van de toekomst moet veel meer inspelen op foodtrends.

Meer dan alleen melk

Een verslag van een dag vol zuivel en wetenschap

Jamie's Garden #7

Last but not least. Mijn laatst blog over Jamie’s Garden. Eind januari gaat deze dame terug de schoolbanken in.

Jamie's Garden #6

De dagen worden weer langer, vanaf nu gaan we richting de zomer!

Jamie's Garden #5

Met een potje peterselie en basilicum in je keuken tel je tegenwoordig nauwelijks nog mee.

Het verhaal van de diners

Vroeger was echt niet alles beter, maar het is soms wel de moeite waard om stil te staan bij dingen die verloren dreigen te gaan.

Zoeken

Gratis aanmelden Magazine

Vul bovenstaand formulier in om je gratis aan te melden voor het Food Inspiration Magazine. Het magazine wordt elke 3 weken per e-mail verstuurd.

Sponsored stories

Tweets #foodinspiration

De Kastanjeboom @kastanjeboom
"Wij doen mee met @foodinspiration @overdevloerbijdeboer/pimpmyfarmshop. Vandaag kan er nog gestemd worden. https://t.co/qRxtSRBCFs"

Forever Freebies @foreverfreebies
"Want free food delivered? Receive $15 off your first order on #UberEATS with promo code: UE-omidd1… https://t.co/hxsM1ikwv8"

Ana C @lifewellness11
"RT @GastroNote_eu: Healthy meals #Cauliflower bread with sweet & sour carrot and roast fennel shavings. #fennel #carrot #tasty #healthyfoo… "

Nard Clabbers @NardClabbers
"RT @nataschakooim: Voedselveranderaars en gamechangers gezocht! Wie hoort er in de #food100!? Aanmelden kan nog! @AgrifoodCapital @foodinsp… "

Chef G. Imperato @Chef_Imperato
"#food #italy #italian #italianchef #chef #italianfood #instafood #kitchen #foodblogger #foodinspiration… https://t.co/TZkOacMkFa"

Chef G. Imperato @Chef_Imperato
"#food #italy #italian #italianchef #chef #italianfood #instafood #kitchen #foodblogger #foodinspiration… https://t.co/zaweRaAoWs"

Nicole Kleuskens PS @nicolekleuskens
"RT @foodinspiration: Wij zijn op zoek naar de voedselveranderaars van vandaag en de gamechangers van morgen! Meld je/ze aan via https://t.c"

Natascha Kooiman @nataschakooim
"Voedselveranderaars en gamechangers gezocht! Wie hoort er in de #food100!? Aanmelden kan nog! @AgrifoodCapital… https://t.co/qSSkejETBE"

ElskeTweet @ElskeTweet
"RT @foodinspiration: Wij zijn op zoek naar de voedselveranderaars van vandaag en de gamechangers van morgen! Meld je/ze aan via https://t.c"

Enrique Figee @enriquefigee
"RT @foodinspiration: Wij zijn op zoek naar de voedselveranderaars van vandaag en de gamechangers van morgen! Meld je/ze aan via https://t.c"

Agenda