http://www.foodinspiration.nl http://www.foodinspiration.be http://www.foodinspiration.fr http://www.foodinspiration.com

NIEUWE TIJDEN, NIEUWE UITDAGERS

4 december 2012    Hans Steenbergen   

Hans Steenbergen blogt: Nieuwe tijden, nieuwe uitdagers.

Vorige week had ik een drukke week die me stof tot nadenken gaf over oude en nieuwe tijden. Op maandagochtend op de Hotelschool Management School Maastricht mocht ik de moderatie doen van de uitreiking van de Michelinsterren in Nederland. 

De Guide Michelin is een instituut van meer dan honderd jaar oud, met een restaurantbeoordeling die de afgelopen eeuw nauwelijks is veranderd; anonieme experts vellen een onafhankelijk oordeel zonder dat ze verantwoording hoeven af te leggen aan restaurants. Een klassieke deftige benadering dwingt veel gezag af bij chefs en restaurateurs.

In de wandelgangen ging het gesprek over de uitdagers van Michelin. De nieuwkomers zijn restaurant-, boekings- en travelwebsites zoals Iens, Couverts.nl, Booking en Tripadvisor. Daarin worden juist wél alle reviews zichtbaar gemaakt, en wordt de ranking mede bepaald door het rapportcijfer. Het publiek is hier de expert en de transparantie is groter.

Dat de regels van het spel aan het veranderen zijn, merkte ik ook vorige week dinsdagavond. Ik mocht een presentatie houden in het Dolfinarium in Harderwijk voor plaatselijke ondernemers. Het werd een inspirerende avond. Na afloop kwam een aantal mensen naar me toe.

De eerste was een 57-jarige ontslagen IT-manager die zijn eigen bedrijf was gestart in video en fotografie om uit de bijstand te blijven. In plaats van zijn hand op te houden stapte hij de volgende ochtend om vijf uur ’s-ochtends in de auto op weg naar Maastricht voor een opdracht. Wel weer een onverwachte en goedkopere concurrent voor de bestaande AV-bedrijven. Nieuwe tijden, nieuwe uitdagers.

De tweede persoon was een eigenares van een niet-rendabele modezaak wiens man was ontslagen. Toen het water hen tot aan de lippen stond en ze op het punt stonden on gedwongen hun huis te verkopen, kwam ze op het idee om een bed & breakfast te starten. Ze startte met een enkele kamer, nu heeft ze alle zes de kamers in het huis verbouwd tot gastenverblijf. Afgelopen zomer had ze een bezettingsgraad van 80 procent. De onderneemster is blij.De plaatselijke hotellerie heeft er een concurrent bij. Nieuwe tijden, nieuwe uitdagers.

Een derde persoon was een gemeentelijke functionaris die volgend jaar zijn budget moet inkrimpen met 30 procent. Binnen een tijdsbestek van een week had hij naar vier sprekers geluisterd. Hij was actief op zoek naar nieuwe antwoorden. Er is minder geld. We worden creatiever.

Is dit nu crisis of is dit de nieuwe realiteit? Is de crisis een tijdelijk verschijnsel zoals we vaker hebben meegemaakt, of zitten we midden in een tijdperk waarin grote veranderingen plaatshebben en zullen we niet meer terugkeren naar oude zekerheden?

Als ik kijk naar de ontwikkelingen denk ik dat we een nieuwe periode ingaan. Er worden nieuwe spelregels gemaakt en nieuwe spelers doen mee aan het spel om de knikkers. We gaan een fase in van ‘creatieve destructie’  en de geboorte van tal van nieuwe politieke, economische en sociale organisatievormen.

De belangrijkste drijvers achter alle veranderingen zijn digitalisering en mondialisering. Als ik zie dat de smartphone een grote invloed heeft op de organisatie van mijn persoonlijke en professionele leven, hoef je geen Einstein te heten om te beseffen dat de wereldwijde digitale revolutie een enorm effect heeft op het leven van hele samenlevingen.

In onze wereld van food en hospitality zien we dat de traditionele businessmodellen worden uitgedaagd door nieuwkomers met nieuwe denkwijzen. Ze produceren goedkoper, ze maken minder kosten en dankzij slim gebruik van internet hoeven ze qua marketing en sales niet onder te doen voor gevestigde spelers.

Ik geef twee voorbeelden. De eerste is het restaurant De Nieuwe Winkel in Nijmegen van Emile van der Staak. Deze jonge chef is erin geslaagd om met beperkte middelen een volwaardig restaurant neer te zetten. Door de crisis ging hij terug in investering: van drie ton naar één ton. Hij heeft de hele zaak met tweedehands spullen ingericht. Vijf avonden open, één menu, geen à la carte, geen glamour, wel goed en eerlijk eten in een ongedwongen ambiance op een goedkope locatie: bistronomie.

Dit is een voorbeeld van een chef die creatief inspeelt op de nieuwe realiteit.

Een tweede voorbeeld is restaurant Next in Chicago. Dit restaurant doet geen à la carte, wil geen walk-ins en heeft geen vast menuprijzen. Wat het toprestaurant wel doet is alleen reserveringen via internet, prepay van alle reserveringen en yielding in menuprijzen, waarbij een verschil gemaakt wordt tussen weekdagen en weekenddagen.

Restaurant Next heeft nog geen Michelinster. We leven in interessante tijden.

Zie voor meer uitleg over New Pricing en andere actuele trends het Food Inspiration Trendrapport 2013. NIEUWE TIJDEN, NIEUWE UITDAGERS blog, anders denken, food trends, horecatrends, trendreport, Hans Steenbergen blogt: Nieuwe tijden, nieuwe uitdagers.

Reacties

Plaats een reactie

Inloggen met of
Als je inlogt met Twitter of Facebook wordt je reactie automatisch gepost of getweet met de link naar dit artikel.

Petrol laat kansen liggen met food

Het tankstation van de toekomst moet veel meer inspelen op foodtrends.

Meer dan alleen melk

Een verslag van een dag vol zuivel en wetenschap

Jamie's Garden #7

Last but not least. Mijn laatst blog over Jamie’s Garden. Eind januari gaat deze dame terug de schoolbanken in.

Jamie's Garden #6

De dagen worden weer langer, vanaf nu gaan we richting de zomer!

Jamie's Garden #5

Met een potje peterselie en basilicum in je keuken tel je tegenwoordig nauwelijks nog mee.

Het verhaal van de diners

Vroeger was echt niet alles beter, maar het is soms wel de moeite waard om stil te staan bij dingen die verloren dreigen te gaan.

Zoeken

Gratis aanmelden Magazine

Vul bovenstaand formulier in om je gratis aan te melden voor het Food Inspiration Magazine. Het magazine wordt elke 3 weken per e-mail verstuurd.

Sponsored stories

Tweets #foodinspiration

Ludmila Ribeiro @luudnegra
"Né, gata.❤ ☀🌂 #motivation #inspiration #delicious #eat #foodidea #foodinspiration #fashion… https://t.co/uSIZrIBsUr"

Ludmila Ribeiro @luudnegra
"☀🌂 #motivation #inspiration #delicious #eat #foodidea #foodinspiration #fashion #instagood… https://t.co/bocg8zCYS0"

Ludmila Ribeiro @luudnegra
"Negrito. ❤☀🌂 #motivation #inspiration #delicious #eat #foodidea #foodinspiration #fashion… https://t.co/GqwPzxgaPp"

Ludmila Ribeiro @luudnegra
"☀🌂 #motivation #inspiration #delicious #eat #foodidea #foodinspiration #fashion #instagood… https://t.co/tN0DSYWoLN"

Ludmila Ribeiro @luudnegra
"☀🌂 #motivation #inspiration #delicious #eat #foodidea #foodinspiration #fashion #instagood… https://t.co/aVrpSbuP1M"

Ludmila Ribeiro @luudnegra
"☀🌂 #motivation #inspiration #delicious #eat #foodidea #foodinspiration #fashion #instagood… https://t.co/DXgf1up833"

William McCarren @McCarrenBill
"RT @inkglobal: Owner of @orphanskitchen talks sourcing #foodinspiration from #NewZealand’s native heritage & more. @Americanair https://t.c"

Love New Zealand @LoveZealand
"RT @inkglobal: Owner of @orphanskitchen talks sourcing #foodinspiration from #NewZealand’s native heritage & more. @Americanair https://t.c"

Ludmila Ribeiro @luudnegra
"☀🌂 #motivation #inspiration #delicious #eat #foodidea #foodinspiration #fashion #instagood… https://t.co/GSxNq66KQr"

Ludmila Ribeiro @luudnegra
"☀🌂 #motivation #inspiration #delicious #eat #foodidea #foodinspiration #fashion #instagood… https://t.co/F7h3a7lbqA"

Agenda