http://www.foodinspiration.nl http://www.foodinspiration.be http://www.foodinspiration.fr http://www.foodinspiration.com
Meld je aan voor het gratis Food Inspiration Magazine
Meld je aan voor het gratis
Food Inspiration Magazine

De meerprijs van herkenning

13 maart 2017    Redactie    marketing onderzoek brands

73% van de consumenten is bereid meer te betalen voor ingrediënten die ze herkennen en vertrouwen.

Onderzoek in opdracht van Ingredient Communications wijst uit dat bijna driekwart van de consumenten bereid is meer te betalen voor producten die gemaakt zijn met ingrediënten die ze kennen en vertrouwen. Bijna een vijfde geeft aan maar liefst 75% meer uit te willen geven.

Labels als marketing

76% van de ondervraagden gaf aan een product met ingrediënten die ze herkenden eerder te kopen dan een product met onbekende ingrediënten. Dat zijn resultaten die het belang van heldere labels onderschrijven. Herkenbare ingredienten (52%) zijn voor consumenten van even groot belang als voedingsinformatie (53%). Naamsbekendheid scoorde zelfs hoger dan zowel bewijs van kwaliteit (32%) en smaak (50%).

Labels kunnen dus fungeren als ware marketing machines. Richard Clarke, Directeur van Ingredient Communications, ziet dat ook. ‘Het co-branden van producten en ingrediënten is nog zeldzaam, terwijl dit onderzoek uitwijst dat het sterk resoneert bij consumenten.’

Intel Inside

‘We hebben de kracht van het ‘Intel Inside’ label gezien in de markt voor thuiscomputers, dus waarom zou dat niet werken voor eten en drinken?’ zegt Clarke. ‘ Producten met ‘branded’ ingrediënten die door consumenten herkend worden kunnen in winkels een echte meerprijs vragen.’ Een mogelijk obstakel voor het concept van co-branding is dat producenten een sterk verminderde keuzevrijheid ten aanzien van de door hun te gebruiken ingrediënten in het verschiet hebben, maar volgens Clarke wordt dat ruimschoots goedgemaakt door de aanzienlijk hogere winstmarges.

Wereldwijd

De ondervraagden kwamen onder meer uit de VS, het Verenigd Koninkrijk, Maleisië, en India. Opvallend was dat het resultaat in grote mate vergelijkbaar was, ongeacht waar de mensen vandaan kwamen. Amerikanen waren bereid de hoogste prijzen te betalen, terwijl men in Azië het meeste waarde hechtte aan de kwaliteit van de producten. Overal kwam echter uit de bus dat herkenbare ingrediënten een positief effect hadden op de perceptie van producten.

Reacties

Plaats een reactie

Inloggen met of
Als je inlogt met Twitter of Facebook wordt je reactie automatisch gepost of getweet met de link naar dit artikel.

Laatste artikelen

Nieuw magazine:
Best of the best

We hebben de beste en vetste concepten geselecteerd uit onze magazines vanaf 2011 tot nu. Welke...

Verpak voor Instagram

IJsmerk Van Leeuwen uit New York kreeg het voor elkaar om de sales met maar liefst 50% omhoog te...

Ready made maar dan gezond

Soms lijkt het alsof het moderne leven meer en meer een beroep doet op onze kostbare tijd....

Jersey Who?

Remeker maakt er prijswinnende kaas van en Dairy Queen ontwikkelde op basis van Jersey zuivel...

The Barn

Gentleman farmers De mensen van The Barn - farmers genaamd - brengen verse, pure producten...

Inspelen op de zintuigen

Onze neus Als mens zijn we in staat ongeveer 10.000 geuren te onderscheiden. Daarmee is de...

Zoeken

Gratis aanmelden Magazine

Vul bovenstaand formulier in om je gratis aan te melden voor het Food Inspiration Magazine. Het magazine wordt elke 3 weken per e-mail verstuurd.

Sponsored stories

Tweets #foodinspiration

William McCarren @McCarrenBill
"RT @inkglobal: Owner of @orphanskitchen talks sourcing #foodinspiration from #NewZealand’s native heritage & more. @Americanair https://t.c"

Love New Zealand @LoveZealand
"RT @inkglobal: Owner of @orphanskitchen talks sourcing #foodinspiration from #NewZealand’s native heritage & more. @Americanair https://t.c"

Ludmila Ribeiro @luudnegra
"☀🌂 #motivation #inspiration #delicious #eat #foodidea #foodinspiration #fashion #instagood… https://t.co/GSxNq66KQr"

Ludmila Ribeiro @luudnegra
"☀🌂 #motivation #inspiration #delicious #eat #foodidea #foodinspiration #fashion #instagood… https://t.co/F7h3a7lbqA"

Keith Jameson @keith_jams
"Smoked Salmon Scalloped Potatoes. #vegetables #foodinspiration #recipe #bbq https://t.co/leSTHAohZB https://t.co/kgNz6c4SWp"

Nadia Melford @NadiaMelford
"Bangers & Mash. #classicrecipes #pork #dessert #foodinspiration https://t.co/IxnKQ8wbmP https://t.co/q3oxWgm3GD"

Ludmila Ribeiro @luudnegra
"☀🌂 #motivation #inspiration #delicious #eat #foodidea #foodinspiration #fashion #instagood… https://t.co/UxXuwmcgB0"

SLIM Enterprises @EmceeSLIM
"Making #Healthy #Food #Fun! By​ Laleh Mohmedi #FoodArt #FoodPorn #EdibleArt #FoodStagram #FoodInspiration... https://t.co/Tyh6lCm1nA"

Ethereal Heart Fdn @EtherealHeart1
"RT @luudnegra: ☀🌂 #motivation #inspiration #delicious #eat #foodidea #foodinspiration #fashion #instagood… https://t.co/rCab87RGLU"

Ludmila Ribeiro @luudnegra
"☀🌂 #motivation #inspiration #delicious #eat #foodidea #foodinspiration #fashion #instagood… https://t.co/rCab87RGLU"

Agenda