http://www.foodinspiration.nl http://www.foodinspiration.be http://www.foodinspiration.com
Meld je aan voor het gratis Food Inspiration Magazine
Meld je aan voor het gratis
Food Inspiration Magazine

De meerprijs van herkenning

13 maart 2017    Redactie    marketing onderzoek brands

73% van de consumenten is bereid meer te betalen voor ingrediënten die ze herkennen en vertrouwen.

Onderzoek in opdracht van Ingredient Communications wijst uit dat bijna driekwart van de consumenten bereid is meer te betalen voor producten die gemaakt zijn met ingrediënten die ze kennen en vertrouwen. Bijna een vijfde geeft aan maar liefst 75% meer uit te willen geven.

Labels als marketing

76% van de ondervraagden gaf aan een product met ingrediënten die ze herkenden eerder te kopen dan een product met onbekende ingrediënten. Dat zijn resultaten die het belang van heldere labels onderschrijven. Herkenbare ingredienten (52%) zijn voor consumenten van even groot belang als voedingsinformatie (53%). Naamsbekendheid scoorde zelfs hoger dan zowel bewijs van kwaliteit (32%) en smaak (50%).

Labels kunnen dus fungeren als ware marketing machines. Richard Clarke, Directeur van Ingredient Communications, ziet dat ook. ‘Het co-branden van producten en ingrediënten is nog zeldzaam, terwijl dit onderzoek uitwijst dat het sterk resoneert bij consumenten.’

Intel Inside

‘We hebben de kracht van het ‘Intel Inside’ label gezien in de markt voor thuiscomputers, dus waarom zou dat niet werken voor eten en drinken?’ zegt Clarke. ‘ Producten met ‘branded’ ingrediënten die door consumenten herkend worden kunnen in winkels een echte meerprijs vragen.’ Een mogelijk obstakel voor het concept van co-branding is dat producenten een sterk verminderde keuzevrijheid ten aanzien van de door hun te gebruiken ingrediënten in het verschiet hebben, maar volgens Clarke wordt dat ruimschoots goedgemaakt door de aanzienlijk hogere winstmarges.

Wereldwijd

De ondervraagden kwamen onder meer uit de VS, het Verenigd Koninkrijk, Maleisië, en India. Opvallend was dat het resultaat in grote mate vergelijkbaar was, ongeacht waar de mensen vandaan kwamen. Amerikanen waren bereid de hoogste prijzen te betalen, terwijl men in Azië het meeste waarde hechtte aan de kwaliteit van de producten. Overal kwam echter uit de bus dat herkenbare ingrediënten een positief effect hadden op de perceptie van producten.

Reacties

Plaats een reactie

Inloggen met of
Als je inlogt met Twitter of Facebook wordt je reactie automatisch gepost of getweet met de link naar dit artikel.

Laatste artikelen

Nieuw Magazine: Bingewatch Editie

Surprise! Voor deze bingewatch pop-up editie van Food Inspiration hebben we aan het hele...

Kom naar de Food Inspiration Days

Food Inspiration Days Goed genoeg is niet meer voldoende. Wie gemiddeld is, delft...

Vegetarisch zondigen

Amy’s Drive Thru is een succesvol vegetarisch fastfoodrestaurant in San Francisco....

Direct Trade Koffie

De overtreffende trap van Fair Trade of Fair Chain koffie is direct trade koffie, waarbij de...

Sally de salade bot

Sally de salade robot is een voorbeeld van de verregaande automatisering binnen de foodservice....

Een biefstuk is twee uur werk

Dat groenten de toekomst hebben blijkt ook uit de recent gepubliceerde Vlees Prijs Index van...

Zoeken

Gratis aanmelden Magazine

Vul bovenstaand formulier in om je gratis aan te melden voor het Food Inspiration Magazine. Het magazine wordt elke 3 weken per e-mail verstuurd.

Sponsored stories

Tweets #foodinspiration

ModestroveLondon @modestrove
"Pretty ice cream cones 🌷 📷 Pinterest #FoodInspiration https://t.co/ahD3N0RZg1"

Edita Pepper @EditaPepper
"#foodinspiration morgen mal so in den Tag zu starten #sonntagstipp #cheesetea #sundaybreakfast https://t.co/vJQ82q7doW"

Edita Pepper @EditaPepper
"#foodinspiration! Dank an @DieWaid . So lässt es sich auch prima in den sonnigen #Samstag starten. Muss bald mal wi… https://t.co/fdzpAqffyf"

Lobke Elbers @LobkeElbers
"Wat willlen millennials at work? @foodinspiration voor hospitality & food professionals, bevraagt eigen teammembers: https://t.co/4E5HQi2bXb"

Doug Koob @dougkoob
"RT @foodinspiration: De meest creatieve en vooruitstrevende tea maker die wij ooit hebben ontmoet komt naar de #fidays. Meet @Smithteamaker… "

Enrique Figee @enriquefigee
"RT @foodinspiration: De meest creatieve en vooruitstrevende tea maker die wij ooit hebben ontmoet komt naar de #fidays. Meet @Smithteamaker… "

British Gems @BritishGems
"Fantastic #foodinspiration pics being sent in, are you cooking up a #BritGemTasty meal tonight? https://t.co/9QYq9sVfoW"

Natasja Bloem @NatasjaBloem
"RT @Hanssteenbergen: Ik kijk er naar uit - de meest geweldige wow-smaakervaring van het afgelopen jaar. https://t.co/1ZUCvRoN6e"

Yvon @Angenita_Tweets
"RT @Desemenzo: Gisteren wat ben je lekker en leuk Gulpener #fipioneers @foodinspiration bedankt voor de perfecte organisatie @Gulpener #gas… "

Hans Steenbergen @Hanssteenbergen
"Ik kijk er naar uit - de meest geweldige wow-smaakervaring van het afgelopen jaar. https://t.co/1ZUCvRoN6e"

Agenda