http://www.foodinspiration.nl http://www.foodinspiration.be http://www.foodinspiration.fr http://www.foodinspiration.com
Meld je aan voor het gratis Food Inspiration Magazine
Meld je aan voor het gratis
Food Inspiration Magazine

De meerprijs van herkenning

13 maart 2017    Redactie    marketing onderzoek brands

73% van de consumenten is bereid meer te betalen voor ingrediënten die ze herkennen en vertrouwen.

Onderzoek in opdracht van Ingredient Communications wijst uit dat bijna driekwart van de consumenten bereid is meer te betalen voor producten die gemaakt zijn met ingrediënten die ze kennen en vertrouwen. Bijna een vijfde geeft aan maar liefst 75% meer uit te willen geven.

Labels als marketing

76% van de ondervraagden gaf aan een product met ingrediënten die ze herkenden eerder te kopen dan een product met onbekende ingrediënten. Dat zijn resultaten die het belang van heldere labels onderschrijven. Herkenbare ingredienten (52%) zijn voor consumenten van even groot belang als voedingsinformatie (53%). Naamsbekendheid scoorde zelfs hoger dan zowel bewijs van kwaliteit (32%) en smaak (50%).

Labels kunnen dus fungeren als ware marketing machines. Richard Clarke, Directeur van Ingredient Communications, ziet dat ook. ‘Het co-branden van producten en ingrediënten is nog zeldzaam, terwijl dit onderzoek uitwijst dat het sterk resoneert bij consumenten.’

Intel Inside

‘We hebben de kracht van het ‘Intel Inside’ label gezien in de markt voor thuiscomputers, dus waarom zou dat niet werken voor eten en drinken?’ zegt Clarke. ‘ Producten met ‘branded’ ingrediënten die door consumenten herkend worden kunnen in winkels een echte meerprijs vragen.’ Een mogelijk obstakel voor het concept van co-branding is dat producenten een sterk verminderde keuzevrijheid ten aanzien van de door hun te gebruiken ingrediënten in het verschiet hebben, maar volgens Clarke wordt dat ruimschoots goedgemaakt door de aanzienlijk hogere winstmarges.

Wereldwijd

De ondervraagden kwamen onder meer uit de VS, het Verenigd Koninkrijk, Maleisië, en India. Opvallend was dat het resultaat in grote mate vergelijkbaar was, ongeacht waar de mensen vandaan kwamen. Amerikanen waren bereid de hoogste prijzen te betalen, terwijl men in Azië het meeste waarde hechtte aan de kwaliteit van de producten. Overal kwam echter uit de bus dat herkenbare ingrediënten een positief effect hadden op de perceptie van producten.

Reacties

Plaats een reactie

Inloggen met of
Als je inlogt met Twitter of Facebook wordt je reactie automatisch gepost of getweet met de link naar dit artikel.

Laatste artikelen

East Europe, Shanghai, Ultraviolet, Jan Schmink, Riga, Praag, Boedapest

Nieuw Magazine: Go East

Te lang hebben we onze ogen alleen maar op het westen gericht. Het oosten was gevaarlijk en...

IJsjes van groenten (en fruit)

Een primeur in ijsjesland en volop mee op de huidige groentetrend: &samhoud food...

Creative Chef showt in Milaan

Creative Chef serveerde in Milaan een restaurant als kunstwerk. Chef Jasper Udink ten Cate...

Bugs over beef

Wereldwijd eten twee miljard mensen insecten, maar waarom trekken wij nog vaak een vies gezicht...

Shanghai, Paul Pairet, Psycho taste, Ultraviolet

Zintuigrestaurant Ultraviolet

Multisensorisch proeflaboratorium De Franse chef-kok Paul Pairet is het brein achter het...

Deze talenten zijn de toekomst

Op gebied van gastvrijheid wist de zwarte brigade van Hotelschool ter Duinen uit Koksijde,...

Zoeken

Gratis aanmelden Magazine

Vul bovenstaand formulier in om je gratis aan te melden voor het Food Inspiration Magazine. Het magazine wordt elke 3 weken per e-mail verstuurd.

Sponsored stories

Tweets #foodinspiration

Routt Badger @routtbadger
"Moroccan Orange & Cardamom Cake,.... #foodphoto #foodinspiration #fruits #customcakes https://t.co/xhcv1pW4WI https://t.co/DVzPOyDOD5"

MDIVADOMESTICA @MDIVADOMESTICA
"Countdown to the outdoor market! 🌱 #yqr #yqrfood #foodblog #foodblogger #farmersmarket #foodinspiration #yqrliving… https://t.co/0tt4jcBbrl"

Katie Meehan @_katiemeehan
"Looking for some #FoodInspiration. Healthy food recipes, food blogs etc. Send me your suggestions! "

Frank Hensens @fhensens
"RT @MaaikedeReuver: Kaartverkoop gestart voor foodprofessional festival #foodunplugged op 23 juni. by @foodinspirat… https://t.co/hGCJcRRy60"

Frank Punte @frankpunte
"RT @Juliciousnl: Wat een top eerste #fipioneers bijeenkomst van @foodinspiration! Wat een energie! #foodie #fipioneers #julicious "

Food Inspiration @foodinspiration
"Inspiring story the making: @chantalarnts en @Frank_Lindner waren bij The Malt Vault in #Utrecht. @saidbijary schen… https://t.co/ibLFTH6WjH"

FusionSaturdays @MST @thecitysbest718
"#food #foodporn #foodie #foody #foodofinstagram #foodpornography #foodinspiration #foodism… https://t.co/LSMdDF49fi"

marieke laméris @mariekelameris
"RT @foodinspiration: We gaan weer unplugged rocken tijdens #foodunplugged op 23 juni! https://t.co/CbEnEIx9Vs"

Nicole Kleuskens PS @nicolekleuskens
"RT @MaaikedeReuver: Kaartverkoop gestart voor foodprofessional festival #foodunplugged op 23 juni. by @foodinspirat… https://t.co/hGCJcRRy60"

Enrique Figee @enriquefigee
"RT @foodinspiration: We gaan weer unplugged rocken tijdens #foodunplugged op 23 juni! https://t.co/CbEnEIx9Vs"

Agenda