http://www.foodinspiration.nl http://www.foodinspiration.be http://www.foodinspiration.com
Meld je aan voor het gratis Food Inspiration Magazine
Meld je aan voor het gratis
Food Inspiration Magazine

De meerprijs van herkenning

13 maart 2017    Redactie    marketing onderzoek brands

73% van de consumenten is bereid meer te betalen voor ingrediënten die ze herkennen en vertrouwen.

Onderzoek in opdracht van Ingredient Communications wijst uit dat bijna driekwart van de consumenten bereid is meer te betalen voor producten die gemaakt zijn met ingrediënten die ze kennen en vertrouwen. Bijna een vijfde geeft aan maar liefst 75% meer uit te willen geven.

Labels als marketing

76% van de ondervraagden gaf aan een product met ingrediënten die ze herkenden eerder te kopen dan een product met onbekende ingrediënten. Dat zijn resultaten die het belang van heldere labels onderschrijven. Herkenbare ingredienten (52%) zijn voor consumenten van even groot belang als voedingsinformatie (53%). Naamsbekendheid scoorde zelfs hoger dan zowel bewijs van kwaliteit (32%) en smaak (50%).

Labels kunnen dus fungeren als ware marketing machines. Richard Clarke, Directeur van Ingredient Communications, ziet dat ook. ‘Het co-branden van producten en ingrediënten is nog zeldzaam, terwijl dit onderzoek uitwijst dat het sterk resoneert bij consumenten.’

Intel Inside

‘We hebben de kracht van het ‘Intel Inside’ label gezien in de markt voor thuiscomputers, dus waarom zou dat niet werken voor eten en drinken?’ zegt Clarke. ‘ Producten met ‘branded’ ingrediënten die door consumenten herkend worden kunnen in winkels een echte meerprijs vragen.’ Een mogelijk obstakel voor het concept van co-branding is dat producenten een sterk verminderde keuzevrijheid ten aanzien van de door hun te gebruiken ingrediënten in het verschiet hebben, maar volgens Clarke wordt dat ruimschoots goedgemaakt door de aanzienlijk hogere winstmarges.

Wereldwijd

De ondervraagden kwamen onder meer uit de VS, het Verenigd Koninkrijk, Maleisië, en India. Opvallend was dat het resultaat in grote mate vergelijkbaar was, ongeacht waar de mensen vandaan kwamen. Amerikanen waren bereid de hoogste prijzen te betalen, terwijl men in Azië het meeste waarde hechtte aan de kwaliteit van de producten. Overal kwam echter uit de bus dat herkenbare ingrediënten een positief effect hadden op de perceptie van producten.

Reacties

Plaats een reactie

Inloggen met of
Als je inlogt met Twitter of Facebook wordt je reactie automatisch gepost of getweet met de link naar dit artikel.

Laatste artikelen

Nieuw Magazine:
The End of Good Enough

Wie gemiddeld is, delft het onderspit. Ons thema voor 2018: "It’s the end of good...

De foodtrends voor 2018 in één trendboek

Het Food Inspiration Jaarboek is de jaarlijkse dosis inspiratie voor chef's, ondernemers,...

De Portland Pioneers

De smaakinnovaties die hier worden gedaan zijn de mainstream ver vooruit. Als sprekers op de...

Put some south in your mouth

Asheville - nog geen 90.000 inwoners - is de afgelopen tien jaar getransformeerd van...

Perfect serve of crab

Hammerfest. Op 3 uur rijden van Nordkap, het meest noordelijke puntje van Europa. De regio waar...

Food for Care werkt

Zes maaltijdmomenten Via het FoodforCare programma krijgen patiënten van het Radboudumc...

Zoeken

Gratis aanmelden Magazine

Vul bovenstaand formulier in om je gratis aan te melden voor het Food Inspiration Magazine. Het magazine wordt elke 3 weken per e-mail verstuurd.

Sponsored stories

Tweets #foodinspiration

Conceptional @Conceptional
"RT @foodinspiration: Deelbaarheid en visueel spektakel worden gezien als belangrijker dan ooit op het gebied van food. Check de nieuwe ster… "

Food Inspiration @foodinspiration
"Deelbaarheid en visueel spektakel worden gezien als belangrijker dan ooit op het gebied van food. Check de nieuwe s… https://t.co/p8bkYKj8bg"

TasteDeVine @TasteDeVine23
"Inspirational potential. #TasteDeVine #foodinspiration @CentralMarket https://t.co/IJ2l5wZzNK"

Penny @fiddleysticks
"People of Twitter, I need healthy snack inspiration. Currently eating far too many biscuits! #foodinspiration #healthysnacks #helpplease "

Velour Imports @velourimports
"CARICOM pledges over US$2-billion at UN Conference #LoveMyBermuda #WeAreBermuda #eatfortheinsta #foodinspiration… https://t.co/GYkuLSKxZG"

WeAreFood2018 @WeAreFood2018
"RT @foodinspiration: Dank aan alle lezers, chefs, fans en partners van Food Inspiration die vandaag met ons proostten op het aankomende 100… "

Louise-Jane🎗 @louisecleaver
"Just watched Rick Stein’s ‘Road to Mexico’. Loads of inspiration for #tacos 🌮 - might try making a vegan version so… https://t.co/rkmeOgKEwl"

TasteDeVine @TasteDeVine23
"Inspirational potential. #TasteDeVine #foodinspiration @CentralMarket https://t.co/TPQx7dV25S"

Eat Sip Trip @Eat_Sip_Trip
"Sinfully sweet chocolate crepes with chocolate cream, banana, blackberry, blueberry, pomegranate seeds & melted cho… https://t.co/eV9MRwREbQ"

🏴‍☠PirateQueenAna @anatlus89
"Thank you #HEB my work provided us with an early #Thanksgiving lunch! #soyummy ❤️ ☄️ #Turkey #stuffing #corn… https://t.co/7IyjLLHFLS"

Agenda