http://www.foodinspiration.nl http://www.foodinspiration.be http://www.foodinspiration.com
Meld je aan voor het gratis Food Inspiration Magazine
Meld je aan voor het gratis
Food Inspiration Magazine

FRIS: Verrassend voor wijnkenners

FRIS: Wijnen uit Slovenie en Kroatie zijn in opkomst. Susanne Dams van @Vintic_wijnen levert ze.

Zo’n tweeënhalf jaar geleden dronk Susanne Dams samen met haar ouders Jan en Wilma een wijn van het Kroatische wijnhuis Enjingi. Susanne: ‘Daar waren we zo van onder de indruk dat we ons afvroegen hoe we aan deze wijn konden komen? Op dat moment was er maar één importeur, uit België, die deze wijnen verkocht.’ En zo ontstond het idee om het bedrijf Vintič op te richten. Dit Nederlandse bedrijf importeert hoogwaardige wijnen die afkomstig zijn uit Kroatië en Slovenië. ‘Na research hebben we de stoute schoenen aangetrokken en zijn we met een tolk naar Kroatië gereisd om langs wijnboeren te gaan om meer over de wijnen uit deze regio te leren en te peilen of zij geïnteresseerd waren om hun wijnen via ons naar Nederland te brengen’, aldus Susanne. ‘We merkten eigenlijk al vrij snel dat die interesse groot was. Er werd al wel veel geleverd aan Engeland, Duitsland en Amerika, maar Nederland was nog heel erg onderbelicht.’

Onderscheidend product

Er is bewust gekozen voor wijnen uit de regio Kroatië en Slovenië. Susanne: ‘Als je een nieuwe onderneming start wil je natuurlijk een product brengen waar markt voor is en een onderscheidend product hebben. De Franse en Italiaanse wijnen kennen mensen in Nederland over het algemeen wel, maar men is een stuk minder bekend met wijnen die afkomstig zijn uit Kroatië en Slovenië. Omdat dit wijnen zijn die worden geschonken in de betere restaurants in Londen weet je eigenlijk al snel dat je qua kwaliteit ook echt iets goeds in handen hebt. En dat kun je dan ook marketingtechnisch weer gebruiken. De kwaliteit van de wijnen, de onbekendheid ervan in Nederland en het stukje ondernemerschap wat er bij komt kijken is wat ons heel erg aantrok. En dat is ook de reden dat we voor deze wijnen hebben gekozen.’

Onbekende prijswinnaar

‘De smaak van de wijnen is heel divers. Je hebt de bekende druiven zoals de Chardonnay, de Sauvignon en de Pinot Gris. Maar ook echt lokale druivenrassen als de Grasevina of Teran. De Grasevina is een druif die uit de binnenlanden van Kroatië komt. Deze druif is minder bekend, maar grappig genoeg hebben we met deze druivensoort nu twee jaar achter elkaar de wijn van het jaar gewonnen bij Proefschrift Wijnconcours. Je ziet dus dat juist die onbekende druiven voor een verrassing zorgen bij de wijnkenners in Nederland’, zegt Susanne.

Lekker en van kwaliteit

Het belangrijkste criterium dat Vintič aan de wijnen uit haar assortiment stelt is dat Susanne en haar ouders ze zelf lekker vinden, maar daarnaast kijken ze ook heel erg naar de kwaliteit. Susanne: ‘De kwaliteit meten we bijvoorbeeld aan de positie die de wijnen hebben in het land zelf. Of ze nationaal bekend zijn en of de wijnboeren bijvoorbeeld prijzen hebben gewonnen. Met name omdat we met deze wijnen het hogere horecasegment willen bedienen ontkomen we er niet aan om de betere wijnen uit deze landen te selecteren.’ Daarnaast heeft Susanne zelf ook haar vinoloogopleiding afgerond om de kwaliteit van de wijnen te kunnen garanderen. ‘Ook kijken we of de wijn biologisch is gemaakt of zelfs compleet biodynamisch. Een voorbeeld hiervan is wijnboer Enjingi. Hij werkt met zo min mogelijk sulfiet en heeft ook het ecoVINO stempel, waardoor hij kan aantonen dat hij biologisch werkt. Een ander voorbeeld is wijnboer Bolfan, zij werken compleet biodynamisch’, vertelt Susanne.

Leverancier van sterrenzaken

80 procent van de leveringen die Vintič op het moment doet is aan restaurants. Susanne: ‘De meeste klanten waar wij aan leveren zijn één-, tweesterrenzaken in Nederland. Voorbeelden hiervan zijn restaurant Boreas in Heeze en restaurant Posthoorn in Monnickendam. Van de bestellingen die op de website binnenkomen komt een groot gedeelte uit België. Maar ik geloof dat als je echt overtuigd bent van je eigen product het animo wel komt. Mensen gaan je product op een gegeven moment erkennen en omarmen. Dit kan soms even duren, maar wij weten dat wat we leveren echt goed is.’

FRIS is onze wekelijkse Friday Inspiration. In deze rubriek presenteren we een bijzonder fris concept, initiatief of start-up. De redactie selecteert objectief en onafhankelijk, maar tips zijn altijd welkom.

Reacties

Plaats een reactie

Inloggen met of
Als je inlogt met Twitter of Facebook wordt je reactie automatisch gepost of getweet met de link naar dit artikel.

Laatste artikelen

Nieuw Magazine:
The End of Good Enough

Wie gemiddeld is, delft het onderspit. Ons thema voor 2018: "It’s the end of good...

De foodtrends voor 2018 in één trendboek

Het Food Inspiration Jaarboek is de jaarlijkse dosis inspiratie voor chef's, ondernemers,...

De Portland Pioneers

De smaakinnovaties die hier worden gedaan zijn de mainstream ver vooruit. Als sprekers op de...

Put some south in your mouth

Asheville - nog geen 90.000 inwoners - is de afgelopen tien jaar getransformeerd van...

Perfect serve of crab

Hammerfest. Op 3 uur rijden van Nordkap, het meest noordelijke puntje van Europa. De regio waar...

Food for Care werkt

Zes maaltijdmomenten Via het FoodforCare programma krijgen patiënten van het Radboudumc...

Zoeken

Gratis aanmelden Magazine

Vul bovenstaand formulier in om je gratis aan te melden voor het Food Inspiration Magazine. Het magazine wordt elke 3 weken per e-mail verstuurd.

Sponsored stories

Tweets #foodinspiration

Food Inspiration @foodinspiration
"#Portland is een #foodstad van formaat. De smaakinnovaties die hier worden gedaan zijn de mainstream ver vooruit. C… https://t.co/SGROjFBB1D"

GoJoJo @GoJoJoGoOrg
"This lunch was too pretty not to share 🥂#foodinspiration #foodie #foodblogger #lunch #lunchtime #food https://t.co/Vxcg4StxtC"

TasteDeVine @TasteDeVine23
"Inspirational potential. #TasteDeVine #foodinspiration https://t.co/qcCLHaZ1FG"

wim ballieu @wimballieu
"RT @foodinspiration: Feest! 100e editie @foodinspiration Magazine Belgie vieren met lezers, partners en chefs! @HorecaExpo @flandersexpo me… "

Dutch Food Products @products_dutch
"RT @foodinspiration: Dank aan alle lezers, chefs, fans en partners van Food Inspiration die vandaag met ons proostten op het aankomende 100… "

Food Inspiration @foodinspiration
"Dank aan alle lezers, chefs, fans en partners van Food Inspiration die vandaag met ons proostten op het aankomende… https://t.co/u7GNHEpqxG"

Hans Steenbergen @Hanssteenbergen
"RT @foodinspiration: Feest! 100e editie @foodinspiration Magazine Belgie vieren met lezers, partners en chefs! @HorecaExpo @flandersexpo me… "

Food Inspiration @foodinspiration
"Feest! 100e editie @foodinspiration Magazine Belgie vieren met lezers, partners en chefs! @HorecaExpo @flandersexpo… https://t.co/Q6a3t0STbi"

GolleySlaterGroup @Golley_Slater
"RT @GolleySlaterPR: From December 7th, Asda will sell a Christmas Dinner Pizza topped with sprouts, roast potatoes and strips of roast chic… "

Golley Slater PR @GolleySlaterPR
"From December 7th, Asda will sell a Christmas Dinner Pizza topped with sprouts, roast potatoes and strips of roast… https://t.co/3PVogR4coy"

Agenda