Food Inspiration 52: Female Edition

Magazine cover

What women want



<- klik hier voor de vragen

1. Willen vrouwen andere dingen in de horeca/food dan mannen?
Op hoofdlijnen willen mannen en vrouwen hetzelfde. Maar het zit hem in de details. Vrouwen letten op details, mannen niet. Kleine ingrepen kunnen voor vrouwen dus een wereld van verschil maken.

2. Hoe kunnen horecaondernemers en productontwikkelaars beter inspelen op de wensen van vrouwen?
Wat moet je doen en wat moet je laten? Heren ondernemers, doe je voordeel met onderstaande gratis adviezen.

3. Wat zijn goede voorbeelden van concepten/ondernemers die succesvol op vrouwen inspelen?
Steeds meer horecazaken richting zich specifiek op vrouwen. Volgens ons panel zijn succesvolle vrouwenconcepten puur, toegankelijk en gezond en hebben ze een sterke styling. En dat hoeft echt niet altijd roze te zijn, maar het mag wel luxe uitstralen. Naast gezonde en duurzame snacks vallen vooral bubbels en frozen yoghurt in de smaak.

4. Wat is jouw ideale avond uit?
Als we de antwoorden mogen geloven is voor de perfecte avond uit geen hogere wiskunde nodig. De ingrediënten zijn eenvoudig en oprecht. Maar – zoals vaak – gaat het om de juiste mix en balans. Oprechte aandacht, prettig gezelschap, mooie ambiance, persoonlijke service, kundig personeel, goede prijs-kwaliteitverhouding, top eten en drinken, fijne muziek en misschien een beetje dansen. Wat is er nog meer te wensen?

5. Wat is jouw grootste frustratie als vrouw in de horeca?
We vroegen ons panel foodvrouwen naar hun grootste frustratie – als vrouw – in de horeca. Met die ‘typische vrouwenfrustraties’ blijkt het wel mee te vallen, maar er is natuurlijk wel een aantal dooddoeners te noemen. Maar ‘gelukkig’ frustreren we ons vooral aan algemene zaken die niet gekoppeld zijn aan ons vrouwzijn.

6. Heeft onze sector een glazen plafond?
Women on top? Dat valt te bezien, want de food-/horecawereld lijkt een harde wereld die op het hoogste niveau hoofdzakelijk wordt gedomineerd door mannen. Toch voelen de meeste vrouwen die wij spraken geen glazen plafond. Met de juiste mix van talent, doorzettingsvermogen, creativiteit, attitude en social skills is er in onze sector hooguit een glazen ‘schuifraam’, dat je zelf wagenwijd kunt openzetten. The sky is the limit.

7. Waar mag je jou midden in de nacht voor wakker maken?
Je mag onze dames midden in de nacht wakker maken, maar dan moet je wel van goeden huize komen. Opstaan doen de fijnproevers alleen voor delicatessen, zoals oesters, kokosnoot, ijs en chocolade. Wie neemt vannacht de proef op de som?

8. Wat is jouw ideale comfort food?
Als deze vrouwen zichzelf iets écht lekkers cadeau willen geven, grijpen ze niet naar standaard gerechten zoals pasta of aardappelpuree. Troostend eten moet voor onze foodies wel iets bijzonders zijn. Kreeft, oesters en champagne worden genoemd, maar ook hete soep en zoetigheid wordt op een vrije avond zeer gewaardeerd.

Mara Grimm
Culinair journalist

Ik denk wel dat vrouwen gevoeliger zijn voor verfijnde concepten; licht, sprankelend en vernieuwend. En vooral met een eigen authentieke signatuur.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degenen op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spafles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel, dat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

De Bakkerswinkelketen speelt door hun persoonlijke en losse sfeer goed in op vrouwen met en zonder kinderen. De ruimtes zijn heel toegankelijk en er is een kaart waaruit een ieder naar eigen wens van alles kan samenstellen. Heel flexibel dus en de hele dag door geopend, zonder vaste lunchtijden. Ik denk dat daar zeker 70% van de clientèle vrouw is.

De nieuwe wijnsite van Thérèse Boer en Astrid Joosten. Een blije maar vooral heldere site, waar wat gebeurt, waar gelachen wordt en waar mooie wijnen te bestellen zijn. Goede kleurstelling, mooi lettertype.

Begin van de avond: lekker lang tafelen, waarbij comfortabele stoelen, goede service en kwalitatief eten bovenaan de prioriteitenlijst staan. Vervolgens óf naar een cocktailbar voor een after dinner cocktailtje óf naar een zaak waar leuke muziek gedraaid wordt en waar kundig personeel achter de bar staat met de juiste aandacht voor de gasten.

Op de een of andere manier is het altijd jammer dat iedereen na afloop van een geslaagde avond weer individueel naar huis gaat. Een taxiservice waarbij je met al je vriendinnen wordt opgehaald, eventueel met een tussenstop onderweg met nog wat muziek en drinks, die iedereen netjes thuis afzet, dat lijkt me wel wat.

Horecaondernemers of bedieningsmedewerkers gaan er nog steeds van uit dat de man betaalt. Yeah right, we wish. Die tijd is al lang voorbij. Vraag daarom gewoon wie de rekening wil hebben.

Er zijn kansen zat. Je bereikt een plafond pas, als je dat zelf toelaat. Maar dat geldt zowel voor mannen als voor vrouwen.

Platgeslagen langoustines met olijfolie en Maldon zeezout. Of oesters, liefst van Gillardeau.

Ik ben dol op eiwitschuim (dus van meringues tot marshmallows en van negerzoenen tot Île Flottante)

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Suzanne de Zwaan
F&B Manager bij Papendal, bestuurslid AF&BM

Over het algemeen merk ik dat vrouwen nog meer op zoek zijn naar het verhaal achter de producten en dat zij hechten aan een eerlijke afkomst, zoals biologische, vegetarische of lokale producten, of producten met een labels als fair trade of ‘duurzame vis’.

Vrouwen willen graag ontvangen worden, gezien worden, in de watten gelegd worden. Zonder formaliteiten, het mag best persoonlijk. Heldere gerechten, zonder veel poespas en onzintoevoegingen. Uitserveren wat er op de kaart staat, geen verrassingen met extra bijgerechten. Of anders eerst vragen, niet zomaar doen.

Laat vrouwen ook eens de wijn kiezen, geef niet vanzelfsprekend de wijnkaart aan de man. Steeds meer vrouwen zijn hier mee bezig en vinden het leuk om dat zelf te doen.

Frozen-yoghurtzaak Frozz (begonnen in Amsterdam) is echt een girly ding, maar je ziet vrouwen ook hun mannen meenemen en die worden ook fan. Daarnaast zie je door de cupcake- en baktrend van de afgelopen jaren veel patisserieën openen, net als boetiekjes voor bakbenodigdheden. Die spreken vrijwel alleen vrouwen aan, en met succes.

Lekker en puur uit eten met het verrassingsmenu van de chef en een heerlijk wijnarrangement: een uitstekende wijn-spijsavond. Dat hoeft niet altijd luxe hoor. Ik kan genieten van een laagdrempelig pop-up restaurant, maar ook van een Bourgondische feestmaaltijd op een boerenerf. Als het verhaal maar authentiek is en het eten en drinken lekker.

Voor een vrouw is het echt belangrijk dat er schone en goed verzorgde toiletten zijn. Geef even aandacht aan bijvoorbeeld een mooie handcrème, fruitige handzeep en lichte spray voor een fijne geur, of handdoekjes in plaats van schuurpapier om je handen droog te maken. Geuren zijn zo belangrijk voor vrouwen, denk daar eens aan. Of wattenstaafjes, hoe vaak loopt onze mascara uit of willen we ons even opfrissen?

Horeca is een mannenwereld en als je als vrouw meewilt zal je je daar wel op aan moeten passen. Maar met de juiste instelling en drive kan denk ik menig man wat leren van de vaak perfectionistische vrouw in de horeca.

Met een serieuze Barolo doe je mij het meeste plezier.

Chocolade. Heerlijk ook als grand dessert. Of enkele huisbereide bonbons bij een kop thee na een lekker diner.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Iens Boswijk
Oprichter Iens.nl

Vrouwen zijn bewuster bezig met hun voeding, al is het alleen maar omdat we continu ontevreden zijn over ons lichaam of ons gewicht. De diëtende vrouw neemt die state of mind ook mee als ze uit eten gaat of op stap is. Licht eten heeft daarom vaak de voorkeur. Soepje, salade, kleine portie, weinig koolhydraten.

Zoals je inspeelt op iedere doelgroep: verdiep je er grondig in. Duik ik de wereld van de vrouw en al haar ritueeltjes, zeker- en onzekerheden en dagelijkse bezigheden en wensen daarbij.

Bij concepten zoals Marqt zie je vooral veel vrouwen inkopen doen, en zie je dat er naast veel biologische en lokale producten, ook maaltijdsalades en gezonde snacks in het to-go-schap. Echt iets voor vrouwen. Kijk ook naar Wholefoods in de USA en UK, waar de gezonde snacks- en buffetbar vooral bij vrouwen populair is. Zij denken nu eenmaal bewuster na over wat ze gaan lunchen en meenemen naar het werk.

Ik zie de trend nu heel sterk: healthy is hip, modieus en stylish. Kijk maar naar de take-away lunches bij Marcs & Spencers en EAT in Londen: alles is gezond maar ook gestyled; kleuren matchen en ingrediënten daarbij ook.

Snog, een Londonse winkel met frozen yoghurt, doet het uitermate goed, niet alleen met het ‘gezonde’ ijs, met verse toppingen, gezoet met agave-siroop, ook door hun uitstraling en kleur: knalroze, hip logo, het is een cult.

In de ideale wereld: eerst een glas champagne bij Costes in Parijs, daarna eten bij Oud Sluis in Sluis, vervolgens een cocktail bij het Ace hotel in New York en daarna doorzakken in een smerige kroeg met plakkerige tafels en Johnny Cash op de achtergrond in the middle of nowhere.

Mijn grootste frustratie is als je voor het toilet moet betalen terwijl je een godsvermogen aan drankjes aan het besteden bent (en dat het toilet dan nog steeds smerig is). Of als de hele zaak vol zit met vrouwen. En als het onverzorgd is qua interieur, geur en soort publiek.

Het is en blijft een mannenwereld: de horecasector is keihard zaken doen en fysiek zwaar werk. Ik denk dat vrouwen meer aan de creatieve en detailkant zouden moeten zitten: zorgen voor de finishing touch, de aankleding, de creativiteit en de subtiliteit. Samen met de zakelijke en sterke mannenkant is dat de sleutel tot succes.

Opstaan zou ik voor een bruschetta met coeur de boeuf tomaten, knoflook, frisgroene olijfolie en verse basilicum, krakend knapperig vers uit de oven.

Verwennen en comfort in één: pasta met kreeft, kreeftensaus en veel groene groenten.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Annelies Hermsen
Food designer, ontwerpstudio Annelies Hermsen

Vrouwen zijn wat trendgevoeliger dan mannen. Behalve de smaak is de uitstraling van het product van belang. Bij dranken denk ik dan aan etiketten, kleuren en opschriften. Bij eten aan versheid, kleur en wat hip is volgens de bladen.

Grote porties hoeven niet. Gezellig tafelen met telkens iets nieuws is veel leuker. Wij willen verrast worden, tenminste, als we er de tijd voor hebben. Want de werkende vrouw wil doordeweeks vooral een (gezonde) snelle hap. Als ik in mijn vriendinnenkring kijk, wordt biologisch en duurzaam (gelukkig) steeds belangrijker. Daardoor letten vrouwen automatisch ook meer op smaak en gezondheid.

Eerlijke, pure producten zijn een blijvende trend in de horeca en vinden dus aansluiting bij vrouwen. Authentiek zijn is belangrijk, doen wat je belooft.

Succesvol zijn concepten die weten te verrassen en bijzonder zijn, zoals het duurzame pop-up restaurant Puur-e in Ede en de culinaire werkplaats in Amsterdam, met aandacht voor eerlijk en duurzaam food & design.

Ik houd van goed en lekker eten in een fijne omgeving. Het liefste de Italiaanse of Franse keuken met pure, eerlijke gerechten. Ik eet voor mijn werk vaak op plekken met moeilijke kooktechnieken en hoogstaande liflafjes en dat vind ik heerlijk, maar niet voor mijn ideale avond uit. Geef mij dan maar een lekker bord pasta, goede wijn, knapperig brood, top olijfolie en een superzoet dessert toe. Oja: en m’n vriend moet mee-eten natuurlijk.

Vaak is het standaard dat men de man de wijn laat voorproeven en ook de rekening geeft. Tja… dat is niet meer van deze tijd.

Volgens mij is je eigen persoonlijkheid en drive belangrijker dan het feit dat je vrouw of man bent. Je kunt het ook als een kans zien dat je als vrouw minder makkelijk ver lijkt te komen. Creëer je eigen kansen. Er zijn steeds meer vrouwelijke succesvolle ondernemers, ook in de food/hospitalitysector.

Sorbetijs.

Soep, en dan hoe heter hoe beter. Met een lekker stuk brood. Of een goede stew met lam of bief en veel sterke smaken.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Jeannette van Mullem
Oprichter van Puur! Restaurantweek

Als ik voor mezelf spreek: ik ben meer gericht op de mensen zelf, de gastvrijheid dus, maar ook op de details van een plek. De presentatie van het restaurant; hoe zitten de stoelen, hoe ruikt het er bij binnenkomst, zie ik een vrolijk gezicht als de bediening op me afkomt?

Qua eten zijn vrouwen minder gericht op de kwantiteit en langzamerhand ook meer vegetarisch georiënteerd dan mannen. Als een chef iets bijzonders met groenten doet, wordt dat sneller door vrouwen opgemerkt dan door mannen. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar niet meer dan drie smaken op het bord, dus simpele gerechten die uitblinken in de kwaliteit.

Mannen: ga niet voor vrouwen denken. Als je je doelgroep wilt leren kennen, organiseer dan een brainstorm voor vrouwen over hun wensen en behoeften. Maak er een dolle avond van. Laat de fantasie de vrije loop. Daar komen ongetwijfeld mooie concepten en ideeën uit. Ga in gesprek, leef je in en laat je verbazen.

De bubbel. Het begon een aantal jaren geleden met prosecco. Samen met de champagne en cava wordt dit nog steeds gretig door de dames afgenomen. Ondanks dat ik een ware ‘Veuve-vrouw’ ben, vind ik dat Moët het in Nederland erg goed doet qua marketing. De champagne is niet de beste, maar alle vrouwen willen ermee gezien worden.

Ergens naar toe rijden, even wandelen, mooie wijn op een terras en aansluitend dineren en ter plekke ook logeren. Liefst met een man of zes, veel praatjes over het leven, de dagelijkse dingen, het eten, de wijnen en toekomstdromen.

Dat er zo weinig vrouwen aan de top staan van de gastronomie is mijn frustratie. En dat terwijl bekend is dat vrouwen beter proeven en goed smaken kunnen combineren. Ik merk vooral op evenementen en congressen dat vrouwen hun talenten veel te weinig tonen. Vaak worden ze daar overschreeuwd door mannen die de plek op het podium innemen. Ook in de Nederlandse dagbladen schrijven maar weinig vrouwen over eten, tenzij het kleine blogs zijn die niet heel serieus worden genomen. Onzin: er moeten meer vrouwen op de voorgrond.

En een praktisch punt. Het komt vaak voor dat er op de wc’s geen afvalemmertje staat en dat er geen haakje op de deur zit voor een tas of jas. Die dingen zijn een must op de vrouwen-wc.

Ik zie geen glazen plafond, maar ik zit dan ook in de culinaire journalistiek, waar vrouwen eerder regel dan uitzondering zijn. In veel keukenbrigades is dat wel anders.

Chocolade, zo puur mogelijk, qua smaak én herkomst.

Steak tartaar met friet en champagne.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Angélique Schmeinck
Meesterkok & multi-onderneemster, oprichtster Culiair

Vrouwen kiezen vaker voor gezellige concepten zoals afternoon tea, een picknick of bakkerswinkel met lekkere taartjes. Dat terwijl mannen liever voor simpel, snel en kwaliteit gaan, zoals een goede steak & bier bar of een cocktailclub zonder al te veel poespas.

Vrouwen gaan voor detail; alles moet kloppen. Als het restaurant prachtig is vormgegeven, dan moet de wc dat ook zijn. Als de kaart slim in elkaar zit, wil je ook personeel dat de kaart snapt. Het totaalplaatje moet kloppen; niet alleen kwalitatief goed eten en drinken, maar ook de ambiance, aankleding en service.

Onlangs was ik in Restaurant de Kas in Amsterdam. Een mooi concept dat al jaren consequent goed wordt uitgevoerd. Het is laagdrempelig, het eten van goede kwaliteit en biologisch en de bediening heeft een goede productkennis die zij fantastisch weten te gebruiken. Zij weten echt wat wijn en spijs combineren inhoudt. Om 20.00 uur zaten we aan tafel en om 1.00 uur rekenden we af. Na zo’n perfecte avond uit hoef je nergens anders meer naar toe. Van dit soort avonden word ik gelukkig.

Ik erger me aan onwetendheid van de bediening of een gebrek aan interesse over de herkomst van de ingrediënten.

Ik denk wel dat er in bepaalde mate sprake is van een glazen plafond. Je moet als vrouw wel bewust kiezen voor zo’n zwaar beroep. Toch is er veel vrouwelijk talent en zouden vrouwen best meer kansen binnen de horeca kunnen grijpen om dit te laten zien. Hoeveel restaurants en hotels worden er niet gerund door man en vrouw, maar hoe weinig weten wij over die vrouwen? Het draait vooral om de prestaties van de chef-kok en wat er aan testosteron op het bord komt.

Ik vind alles met mayo lekker, en dan vooral van die zure Belgische mayo. Of een goede steak met bearnaisesaus. Of sushi met zalm en avocado. Of de frietjes van George. Of een goede salade caprese met buffelmozzarella. Je bent een foodie of je bent het niet.

Sushi/sashimi of kaas in alle soorten, kleuren en geuren.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Monique van Loon
Foodblogger, oprichtster Culy.nl

Vrouwen letten op details, op subtiele sfeer en indeling, terwijl een man eerder kijkt of iets praktisch en logisch is. Ik denk dat vrouwen onbewust en bewust meer bezig zijn met waarom ze iets drinken of eten. Vandaar ook de grote ontwikkeling binnen de health- en wellbeing-branche: lekker en gezond gaan bijna vanzelfsprekend samen bij vrouwen. En als we dan zondigen, dan moet het iets verleidelijks zijn, zoals chocolade of ijs, terwijl een man eerder zal gaan voor een grote burger of bitterballen.

‘Dé vrouw’ bestaat niet. Verdiep je in de vrouw in het algemeen en jouw specifieke vrouwendoelgroep in het bijzonder: de jonge moeder, de studente, de zelfstandig onderneemster, de ‘rozengeur en wodka lime’- vriendinnengroepjes, de modemeisjes of de artistiekelingen. Van daaruit kun je je concept optimaliseren. Denk voor de jonge moeder aan haar leefstijl. Biedt haar de mogelijkheid om met haar kind(eren) te komen, zorg voor een huiselijk gevoel, rust en comfort food. De studente zoekt vast een plek om ook te kunnen werken met haar iPad of laptop, dus bied gratis wifi en wat meer energiegevende dranken en food aan. Iets waardoor ze fit en op de been blijft voor een lange dag studie, maar ook even kan relaxen. Dan het modemeisje of bewuste vrouw, die fit en energiek door het leven gaan; die wil graag ook zo blijven dus die zoekt dingen die snel, lekker, maar vooral gezond zijn. Daar spring je op in met home made smoothies en verse salades, of denk aan soja-capuccino of verse soorten thee, yoghurtijs, etc.

Loungen met vrienden, wijn proeven, slow food en jazzmuziek. Oh ja… en dan het liefst in een luchtballon.

Ik erger me – niet als vrouw, maar in het algemeen – aan: slechte wijn, brood met smaakjes, geforceerde bediening en pepermuntjes bij de rekening. Vooral dat laatste.

Een verse jonge Thaise kokosnoot, gekoeld, met een rietje en daarna het zachte romige vlees eruit lepelen. Daar kan je me echt elk moment van de dag voor verleiden, maar dan liefst in een warm land met de zee als uitzicht en de geur van zomer.

Ergens lekker verse oesters eten met een heel mooi glas wit en dan toast ik op mijn wijlen liefste vriend Jan, waar ik dat altijd samen mee deed.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Kasia Vermaire
Health coach, food inspirator en theesommeliere

Als ik voor mijzelf spreek: eigenlijk wil ik gewoon hetzelfde als mannen: goede wijn, koud pils en geen gezeik. Die hele cupcakehoreca kan me gestolen worden.

Heerlijk dineren, liefst op een mooie locatie zoals bij zee. Ik ben fan van Tijn Akersloot in Zandvoort, of restaurants zoals De Kas in Amsterdam. Ik hou van natuur en ruimte om mij heen. Het leukste is een avond met een live band, jazz of heerlijke salsa, om daarna los te gaan op de dansvloer. Ik hou van locaties met een warme sfeer en niet te veel drukte en chaos.

Mijn frustratie: de belabberde service in Nederlandse restaurants, en dan met name in Amsterdam. Ongelooflijk hoe lui en ongeïnteresseerd het personeel soms is. In bijvoorbeeld New York heerst dan wel een fooiencultuur, maar die mensen werken keihard voor hun fooi en zijn (meestal) oprecht heel vriendelijk. In Nederland zijn ze dat vaak niet en toch verwachten ze fooi. Vreselijk; ik kan dan echt weggaan en nooit meer terugkomen.

Comfort food is voor mij vers gerookte makreel, vooral als je het zelf fileert, of guacamole, zoete aardappel uit de oven, pure donkere chocolade of zelfgemaakte hot chocolate. Of een hele mooie oolong thee, dat geeft een “het komt wel goed schatje”-gevoel.

Herinneringen zijn bij mij sterk verbonden met eten en sfeer. Als ik verse frambozen eet, denk ik aan mijn oma’s home made frambozensiroop die ik als kind altijd dronk. Als ik frambozen eet of ruik, dan ben ik daar bij haar in de keuken. Dat voelt als thuiskomen. Dat heb ik ook met Poolse rodebietensoep met dille. Eén slok en ik ben weer in mijn jeugd.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

Productontwikkelaars moeten niet te tuttig worden. Tegenwoordig vindt de gemiddelde vrouw zichzelf best stoer – ook degene op hoge hakken. Niet alles hoeft dus roze te zijn. Over het algemeen denken productontwikkelaars al vrij goed na over wat de vrouw wil. Andere glazen, verfijnde vormen van flessen. Zo heeft de nieuwe Spa fles bijvoorbeeld een ‘slank’ middel wat goed in de hand ligt om charmant uit te schenken.

TEKST: MONIEK DE JONGH

@ MOODEJO

1

1

2

1

3

1

4

1

5

1

6

1

7

1

8

1

HOME

1

ADELE - RUMOUR HAS IT

WHAT WOMEN WANT
Iedereen kent de film met Mel Gibson die na een bijna-elektrocutie ineens kan horen wat vrouwen denken. Dat is voor sommige mannen echt een droom, een dagje meekijken in het wispelturige brein van de vrouw. Maar je kunt het natuurlijk ook gewoon voorleggen. Hoe kun je als ondernemer (m/v) je vrouwelijke doelgroep het beste bedienen? Wat zijn do’s & don’ts? We voelden acht powervrouwen uit onze branche aan de tand over hun voorkeuren en frustraties, feminiene concepten, hun ideale avond uit, glazen plafonds en comfort food.

Lees Verder

http://twitter.com/moodejo

http://clk.tradedoubler.com/click?p=24371&a=2056858&url=http%3A%2F%2Fitunes.apple.com%2Fnl%2Falbum%2Frumour-has-it%2Fid403037872%3Fi%3D403037878%26uo%3D4%26partnerId%3D2003

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://www.foodinspiration.nl/page/previous-editions/6

http://www.shootmyfood.net/m/magstream/shootmyfood/content/link.php?url=http://profiel.magazine.foodinspiration.nl/

Inspirational Callebaut

Mood Inspiration Hostelle

Technology by MagStream Real Time Publishing